Hade tänkt mig en totalrenovering, men efter att ha skrapat mig in genom geggan till motorn slog det stopp rätt snabbt - jag får inte loss svänghjulet. Gjorde ett mothåll för att skurva fast i 2 av flänsbultarna, men så fort jag börjar dra mot låsringen ploppar den ur spåret. Ringen och muttern ser lite slitna ut, men jag tror att spåret inte mår så bra heller. Någon som vet hur jag skall lösa detta?
/Madoc
Hjälp! Får inte loss svänghjulet (Touring -60).
Hjälp! Får inte loss svänghjulet (Touring -60).
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
-
- Lärling
Re: Hjälp! Får inte loss svänghjulet (Touring -60).
Har du testat att slå till svänghjulet med en plastklubba innan du försöker pressa av det?
OK testar det.
AAARGGH!
Nu är det loss...

Om någon undrar hur fan man bär sig åt för att göra detta mot en klenod så vet jag
. Man får inte låsmuttern att funka som avdragare utan bestämmer sig för att använda en vanlig avdragare på järnflänsen bakom svänghjulets aluminiumdel... men missar stålflänsen och drar lite utanför i den mjuka lättmetallen. Vid andra försöket, med avdragaren i spänn (på rätt ställe den här gången...) och några knack med en träklubba lossnade det.
Jag tror dock att svänghjulet går att rädda - eller vad tror ni? Får plocka fram alutiten igen och testa. Har inte lust att lägga ner hur mycket som helst på den här vespan. Behöver byta kolv och sannolikt cylinder också. När jag är inne i motorn lär det bli mer...
Nu är det loss...

Om någon undrar hur fan man bär sig åt för att göra detta mot en klenod så vet jag

Jag tror dock att svänghjulet går att rädda - eller vad tror ni? Får plocka fram alutiten igen och testa. Har inte lust att lägga ner hur mycket som helst på den här vespan. Behöver byta kolv och sannolikt cylinder också. När jag är inne i motorn lär det bli mer...
-
- Mästare
Kanske en klen tröst nu men till en annan gång kan du ta en spårringstång som öppnar när du klämmer på den och pressa ut C-ringen i spåret samtidigt som du lossar muttern. Man kan värma försiktigt med gasol på svänghjulet också för att skapa lite rörelse i materialet kring vevenmadoc wrote:Hade tänkt mig en totalrenovering, men efter att ha skrapat mig in genom geggan till motorn slog det stopp rätt snabbt - jag får inte loss svänghjulet. Gjorde ett mothåll för att skurva fast i 2 av flänsbultarna, men så fort jag börjar dra mot låsringen ploppar den ur spåret. Ringen och muttern ser lite slitna ut, men jag tror att spåret inte mår så bra heller. Någon som vet hur jag skall lösa detta?
/Madoc
/HB
Tack Henrik, men jag har kommit över det hyfsat. Men jag borde ha kommit på jag kunde använda spärringstången. Om någon har ett gammal svänghjul liggande är jag av lätt insedda skäl intresserad (även om axelhylsan är helt körd). Nu är alla lager ur, halvorna glasblästrade och allt är så fint, utom en totalkvaddad kolv (inte mitt fel den här gången) och en illa åtgången cylinder. Behöver alltså byta kolv o cylinder (eller borra om) på en touring 150 från 1960. Jag fattade inte riktigt vad det vara SIP sålde egentligen (renoverade?). Såg en nyproduktion av en gammal trimcylinder (PINASCO 177cc http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 77cc+.aspx). Kan det vara något? Det blir ju ändå bara 3-växlat
. Går det att hitta delar nya eller är det bättre att borra om den gamla cylindern. Någon som har några tips? Återkommer med bilder och rapport från återuppbyggnaden. (Första delen var inte så mycket att se - det vanliga: gå lös på all ingrodd skit med kniv och stämjärn (!). Avfettning och glasblästring. Våren kommer, det börjar bli bråttom nu...
/M

/M
Jag har cylinder med ny kolv liggandes till min -59:a. Fick aldrig ordning på resten av motorn och konverterade till slut till en PS-motor. Har inte kollat skicket, men grejerna har kanske gått totalt en mil under mina försök att få den att fungera (tändning, koppling, allt möjligt strulade på den gamle motorn som var både svetsad och lagad med plastic padding i blocket här och var...).
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Jag har också kraschat ett svänghjul på en Elite -57 exakt som på bilden!
Med avdragare - när inte originalmetoden med segersäkring inte gick att använda.
Kan man lägga på lite aluminiumpasta eller liknande, så inte hjulet sitter så f-bannat, när man dragit ca 5 kg?
Erling
Med avdragare - när inte originalmetoden med segersäkring inte gick att använda.
Kan man lägga på lite aluminiumpasta eller liknande, så inte hjulet sitter så f-bannat, när man dragit ca 5 kg?
Erling
Om man måste använda avdragare så kanske det går att slipa ner en avdragare så man kommer åt stålringen närmast centrum inne i hjulet.
Men helst inte avdragare är mitt råd!
Erling
Men helst inte avdragare är mitt råd!
Erling
Nä, avdragare får man vara försiktig med...
Resten av motorn under renovering. Svänghjulet tänke jag försöka laga. Jag har kompletterat och köpt mig en TIG. Mest för att få svetsfogar som går att rikta. Less på MIGen och väldigt hårda/spröda fogar. Som ni sett i lite andra trådar vill jag ju gärna pyssla med lite "plåt-finlir". Tänkte testa att svetsa igen det hela.
Resten av motorn under renovering. Svänghjulet tänke jag försöka laga. Jag har kompletterat och köpt mig en TIG. Mest för att få svetsfogar som går att rikta. Less på MIGen och väldigt hårda/spröda fogar. Som ni sett i lite andra trådar vill jag ju gärna pyssla med lite "plåt-finlir". Tänkte testa att svetsa igen det hela.