Den dör efter 1 min...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
kallem
Drömmare
Drömmare

Den dör efter 1 min...

Post by kallem »

Tja, jag har ett problem. Tacksam om ni pallar hjälpa en nybörjare i nöd.

Förra sommaren köpte jag en smallframe 50 cc, från 1967. Allt ska vara nyrenoverat och fixat för typ 3-4 år sen, den är inte trimmad och gör ca 35 km/h maximalt. Tyvärr var jag bortrest mycket förra året och den har mest fått stå och vila tills nu. Senaste veckan har den dock fått vara ute en del och den har gått bra hela tiden. Och häromdagen var det dags att tanka för första gången.. Jag vale 98 oktan + 2T-olja från Statoil. Typ 2,5%-blandning.

Efter det har jag kört typ 1 mil helt utan problem. Sen stod den och vilade över natten och på morgonen efter så fick jag följande problem:

Den startar på första kicken, går att varva bra. Allt är som det ska. Sen efter ca 100 meters körning eller 1 minut av tomgång/varvande eller så, så dör den långsamt. Först fortsätter vara igång på låga varvtal (trots maxgas.) och sen efter 20 sekunder så dör den helt. Och då går det inte att kicka igång den igen.

Det hjälper inte med choken heller.

Väntar jag någon timme så går den att kicka igång igen, men samma scenario spelas återigen upp...

Kan det vara något med bensinen? (eftersom det enda som förändrats sedan den gick perfekt?) Eller är det snarare förgasare/kondensator/tändstift?

Vad tror ni är fel? Hur löser jag det?
Stort tack för hjälpen.

Ps. Letar också efter en bra verkstad eller entusiast i Malmö som jag kan anlita - några tips?

/Kalle
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Den dör efter 1 min...

Post by fritte »

Kan vara lufthålet i tanklocket som är täppt. Bensinen som du förbrukar måste ersättas av luft, annars bildas ett undertryck i tanken vilket stoppar bensinflödet.
kallem
Drömmare
Drömmare

Post by kallem »

läste om det här på forumet, men faktiskt testat att fixa hålet, och även att köra med öppet tanklock... hjälper inte dessvärre.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Skräp i:
-tanken
-soppakran
-slangen
-förgasaren
Sök på tvätta ur tanken, högtryckstvätt eller liknande :mrgreen:
Woodstock

Post by Woodstock »

Instämmer med Frittes inlägg ovan, säkert stopp någonstans.

Försök rengöra allt grundligt, d v s tank, bensinkran, förgasare, munstycken, luftfilter o s v. Kolla samtidigt att inte gummipackningen som sitter bakom tankvredet är defekt (risk att gummirester täpper till flödet). Kolla även att flottörnålen är konisk och inte deformerad samt att den inte har släppt gummirester. Byt gärna till ny bensinslang också.

Var i Malmö bor du? Om du inte fixar det själv kan jag säkert hjälpa dig en dag. Jag har specialverktyget som du måste ha för att få loss bensinkranen - det är bara att hojta till om du vill låna. Har även nya munstycken och flottörnålar om du skulle behöva.

Lycka till!

Mvh

/ Fredrik
kallem
Drömmare
Drömmare

Post by kallem »

Tack för hjälpen alla!

Jag har väldigt begränsade mek-möjligheter (och kunskaper också för den delen), så får se vad som går att göra hemma.

Fredrik: Jag bor vid Folkets park - men den är hyfsat lätt att rulla en bit - så otroligt fint om du vill hjälpa mig någon dag!
Jag kan DMa min mailadress så kan vi höras mer om det?

bästa,

Kalle
Woodstock

Post by Woodstock »

Du har pm, kallem.
Post Reply