Hej,
På min PX200E händer det i princip inget när jag skruvar på Justerskruven för tomgångsblandning. Provade med att sätta i ett fetare lågfartsmunstycke (50/140) och då ökade tomgången något utan att jag ändrat andra inställningar.
Men vare sig skruven är helt inskruvad eller 4 varv ut, så påverkas varvtalet. Och det är samma resultat vare sig jag har varvtalet mycket lågt inställt eller om jag ställt det högt (med inställningsskruven för tomgångsvarv).
Jag har satt i nya packningar på båda sidor om förgasarhuset och bultarna är kontrolldragna med momentnyckel, så det borde (väl?) inte vara tjuvluft? Motorn startar lätt både kall (med choke) och varm. Huvudmunstycket ska ju inte ha någon inblandning vid dessa varvtal, men jag har provat med hela registret från 116-128.
Efter vintervilan hade jag av förgasaren och blåste med tryckluft, men kanske blåste jag på fel ställen.
/OM
Justerskruv för Tomgångsblandning
Re: Justerskruv för Tomgångsblandning
Jag finjusterade luftskruven igar, och det ar mycket svart att avgora nar den ar ratt installd samt att fa den helt ratt, eftersom andringarna du gor paverkar motorns gang tamligen lite0.
Vet inte om du har den gamla luftskruven (skruvhuvud) eller den nya (M7 huvud), men har du som jag den nya M7an ska det optimala laget ligga ca "2.5 varv fran botten"... Jag justerade min i halvvarv tills dess jag hittat ratt omrade, och sedan i +/- 1/4 varv tills dess jag hittat perfekt installning.
Hur som helst, nar den star for magert (=inskruvad) och du snabbt vrider upp gasen fran tomgang till fullgas, i frilage, vill motorn garna hosta till innan den okar i varv, som om den stryps tillfalligt.
Nar den star for fett sa gar scootern lite blurrigt och hostigt nar du kor pa 1/4-1/2 gas utan belastning i 2ans eller 3ans vaxel.
Ar skruven stalld bara nagot lite for magert marker du inte tendensen till strypning nar du drar pa gas snabbt med scootern i frilage, men du kan ana det om du rullar i 2ans eller alternativt 3ans vaxel pa strax over tomgang och drar pa full gas.
Nar scootern varken gar orent eller visar tendenser pa att strypas vid snabbt fullgaspadrag fran tomgang har du hittat ratt lage pa luftskruven.
Vet inte om du har den gamla luftskruven (skruvhuvud) eller den nya (M7 huvud), men har du som jag den nya M7an ska det optimala laget ligga ca "2.5 varv fran botten"... Jag justerade min i halvvarv tills dess jag hittat ratt omrade, och sedan i +/- 1/4 varv tills dess jag hittat perfekt installning.
Hur som helst, nar den star for magert (=inskruvad) och du snabbt vrider upp gasen fran tomgang till fullgas, i frilage, vill motorn garna hosta till innan den okar i varv, som om den stryps tillfalligt.
Nar den star for fett sa gar scootern lite blurrigt och hostigt nar du kor pa 1/4-1/2 gas utan belastning i 2ans eller 3ans vaxel.
Ar skruven stalld bara nagot lite for magert marker du inte tendensen till strypning nar du drar pa gas snabbt med scootern i frilage, men du kan ana det om du rullar i 2ans eller alternativt 3ans vaxel pa strax over tomgang och drar pa full gas.
Nar scootern varken gar orent eller visar tendenser pa att strypas vid snabbt fullgaspadrag fran tomgang har du hittat ratt lage pa luftskruven.
"Vet inte om du har den gamla luftskruven (skruvhuvud) eller den nya (M7 huvud)"
Jag har M7 huvud och elstartmotor, så några extra leder i handen skulle suttit fint. Min går alltså inte ner i vare ens när luftskruven är helt inskruvad, vilket den tydligen borde ha gjort. Minns inte hur den svarade på gaspådrag när skruven var helt inne, men jag ska prova om det hänt något där. /O
Jag har M7 huvud och elstartmotor, så några extra leder i handen skulle suttit fint. Min går alltså inte ner i vare ens när luftskruven är helt inskruvad, vilket den tydligen borde ha gjort. Minns inte hur den svarade på gaspådrag när skruven var helt inne, men jag ska prova om det hänt något där. /O
Ska fixa en bild pa mitt "specialverktyg", d v s en 7mm blocknyckel som jag bockade ca 50 grader i ringandan och som gor att man kan skruva bakifran istallet for ovanifran....OlleM wrote:"Vet inte om du har den gamla luftskruven (skruvhuvud) eller den nya (M7 huvud)"