Bensinkransmontering?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
sssimon
Entusiast
Entusiast

Bensinkransmontering?

Post by sssimon »

Aloha,

Skulle montera tanken på min super sport men det infann sig rätt snabbt ett par frågetecken.
Vilket håll ska handtaget på bensinkranen sitta? Så att man vrider den nedåt eller uppåt för "öppen"?

Undrar även om någon har en bild på hur det ser ut där spaken går ut igenom plåten. Ska det vara någon gummigenomföring eller något där?

All övriga tips om hur ni brukar gå till väga mottages tacksamt!

med vänlig hälsning,

simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
victor
Mästare
Mästare

Re: Bensinkransmontering?

Post by victor »

Hej,

Har for mig att pa min ar riktning vanster ben = stangd, uppat oppen och hoger ben reserv.

Dar ska ocksa vara en gummigenomforing, kostar nog en fem-tio kronor fran vilken aterforsaljare som helst.
Det ar lite meckigt att montera korrekt samtidigt som man sanker ner tanken men inte omojligt.

Vh Vic
sssimon wrote:Aloha,

Skulle montera tanken på min super sport men det infann sig rätt snabbt ett par frågetecken.
Vilket håll ska handtaget på bensinkranen sitta? Så att man vrider den nedåt eller uppåt för "öppen"?

Undrar även om någon har en bild på hur det ser ut där spaken går ut igenom plåten. Ska det vara någon gummigenomföring eller något där?

All övriga tips om hur ni brukar gå till väga mottages tacksamt!

med vänlig hälsning,

simon
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Kom just pa hur jag brukar montera det:

1. Bensinkran monterad korrekt i urtagen tank;
2. Fast en bit (20-30 cm) gaffatejp i vredet;
3. Sank ner tanken en bit och pilla genom gaffatejpen genom halet i karossen;
4. Lirka med tejpen samtidigt som du sakta sanker ner tanken. Sanker du ner den for langt kommer inte kranen igenom, och vredet bor sta i position "uppat" for att enklast fa genom det. Har for mig det ar enklast om du sanker ner bakre delen av tanken sist...

Lycka till!
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Tackar så mycket för info!
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Post Reply