Måste byta bakhjulslager innan scootersemestern!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
JBL
Entusiast
Entusiast

Måste byta bakhjulslager innan scootersemestern!

Post by JBL »

Hej. Jag har en PX med glappande bakhjul och som sprider olja via bakhjulsfälgen, och ska snart åka på gotlandssemester... (EHR har bytte packbox förra sommaren men det började rinna igen efter några mil)
Mina frågor är; 1, kan man byta bakhjulslager utan att demontera och klyva motorn? Jag misstänker att svaret är nej. 2, finns det någon, som mot rimlig ersättning, kan åta sig uppdraget att byta lager innan den 12 juli??? Tacksam för hjälp! J
Fredde
Entusiast
Entusiast

Re: Måste byta bakhjulslager innan scootersemestern!

Post by Fredde »

Såg att feltema har någon ny kullageravdragrar sats där man kilar in "avdragar pinnarna" in i kullagret och använder kullagerbanorna som mothåll. Den versionen skulle kunna funka för att slippa splitta motorn. Ett aber dock, man var tvungen att lossa "kulhållar ringen" för att kunna flytta på kulorna så man får in avdragaren och då finns det ju en risk att något fäst öra går av och ramlar in i motorn vilket gör att man måsta splitta ändå men det kan ju vara värt ett försök.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
JBL
Entusiast
Entusiast

Post by JBL »

Jo, jag har också sett den http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... avdragare/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag ska göra ett försök med den om inte någon vespaängel knackar på dörren och säger "coolers, det där fixar jag!" Någon??? :wink:
JBL
Entusiast
Entusiast

Post by JBL »

Det gick alldeles utmärkt att byta bakhjulslager utan att öppna motor eller växellåda. Jag bytte lager och packbox (och bromsbackar på ca 1 timme.
Lite bilder:
Attachments
Borra upp med 5,5mm borr så att avdragaren ska komma emellan lagerkulorna
Borra upp med 5,5mm borr så att avdragaren ska komma emellan lagerkulorna
IMG_0930.jpg (51.7 KiB) Viewed 2211 times
Fästa avdragarens "hullingar" mellan lagerbanorna
Fästa avdragarens "hullingar" mellan lagerbanorna
IMG_0931.jpg (70.27 KiB) Viewed 2211 times
Här kommer lagret!
Här kommer lagret!
IMG_0935.jpg (48.49 KiB) Viewed 2211 times
Post Reply