Forgasarjustering
Forgasarjustering
Forgasare ar nagot som jag aldrig blir riktigt klock pa, med alla deras mojligheter till justering.
Min Super Sport har f n en PX 200e-motor monterad, med Scootrs "effekt"-ljuddampare samt en kolv fran Mahle. I ovrigt ar den standard.
Aven forgasaren ar tamligen standardbestyckad: Huvudmunstycke 122, luftmunstycke 160 och mixer BE3.
Mellanfart 55 / 160.
Motorn svarar fint pa gas fran tomgang, men vid (stads)korning sa varvar den inte ut i 2an eller 3an. 4an finns ingen mojlighet att nagonsin lagga i i London, men jag utgar fran att i o m de problem PX200 har att varva ur i fyran att problemet aldrig infinner sig.
Istallet for att varva ur sa bara brolar motorn ut i fyrtakt efter 2/3 gas. Den gar vidare inte heller helt rent och fint pa halvgas utan lite allmant ojamnt och bluddrigt.
Sjalv skulle jag tippa pa att den har for fett huvudmunstycke, men innan jag beger mig ner till lokala scootershoppen och handlar pa mig en serie munstycken tankte jag hora efter har vad rekommendationerna ar for att kopa munstycken i ratt riktning...
Nagon som har nagra ideer?
Min Super Sport har f n en PX 200e-motor monterad, med Scootrs "effekt"-ljuddampare samt en kolv fran Mahle. I ovrigt ar den standard.
Aven forgasaren ar tamligen standardbestyckad: Huvudmunstycke 122, luftmunstycke 160 och mixer BE3.
Mellanfart 55 / 160.
Motorn svarar fint pa gas fran tomgang, men vid (stads)korning sa varvar den inte ut i 2an eller 3an. 4an finns ingen mojlighet att nagonsin lagga i i London, men jag utgar fran att i o m de problem PX200 har att varva ur i fyran att problemet aldrig infinner sig.
Istallet for att varva ur sa bara brolar motorn ut i fyrtakt efter 2/3 gas. Den gar vidare inte heller helt rent och fint pa halvgas utan lite allmant ojamnt och bluddrigt.
Sjalv skulle jag tippa pa att den har for fett huvudmunstycke, men innan jag beger mig ner till lokala scootershoppen och handlar pa mig en serie munstycken tankte jag hora efter har vad rekommendationerna ar for att kopa munstycken i ratt riktning...
Nagon som har nagra ideer?
Re: Forgasarjustering
Min tämligen okunniga åsikt (!) är att huvudmunstycket kanske skulle kunna vara 120, alt. 118. Men jag har ingen koll på ditt blås o kolv. Men någon rättar mig säkert snart. 

Tva halvkunniga asikter kanske blir en helkunnig..?vespaman wrote:Min tämligen okunniga åsikt (!) är att huvudmunstycket kanske skulle kunna vara 120, alt. 118. Men jag har ingen koll på ditt blås o kolv. Men någon rättar mig säkert snart.
Brukar effektblas resultera i magrare branslebehov eller fetare..?
Sitter kolven bakofram??
-
- Lärling
Du kan ju alltid prova att ge den lite mera luft också.
http://www.vespalabs.org/Labs/Lab_Resea ... _Sito_Plus" onclick="window.open(this.href);return false;
/ Tomas
http://www.vespalabs.org/Labs/Lab_Resea ... _Sito_Plus" onclick="window.open(this.href);return false;
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Tror inte det ar nagot som ar tillampligt pa de Europeiska modellerna; som namns i texten saknas lufthalen i amerikanska och australienska forgasare pa grund av nagot miljokrav, d v s ned-trimning.Captain Slow wrote:Du kan ju alltid prova att ge den lite mera luft också.
/ Tomas
Ar tamligen overtygad om att luftfiltret inte ar boven i det har dramat

-
- Lärling
Nja, det gäller nog svenska PX också. I min saknades hålen och den funkar fint nu med 122 i huvudmunstycke och omsvetsat T5 blås.
Ämnet har varit uppe tidigare i denna tråd
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=5&t=5880" onclick="window.open(this.href);return false;
Om det sedan som är problemet med din har jag ju ingen aning om, men det är ju enkelt att kolla.
/Tomas
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=5&t=5880" onclick="window.open(this.href);return false;
Om det sedan som är problemet med din har jag ju ingen aning om, men det är ju enkelt att kolla.
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
I stand corrected - verkar som om det ar slumpmassigt vilka som har hal eller inte enligt den refererade traden...Captain Slow wrote:Nja, det gäller nog svenska PX också. I min saknades hålen och den funkar fint nu med 122 i huvudmunstycke och omsvetsat T5 blås.
Ska kontrollera om halen existerar eller ej nar jag passerar garaget ikvall, och saknas de aker borrmaskinen fram.
Sedan ska foljande tas i beaktande (SAMT det faktum att jag vill minnas ett varmenyp pa Ringvagen i 100 km/h 2005 med nymonterat Scootrs-blas - kan det vara darfor jag kor 122..?):
Hedge wrote: För formens skull: 2 enheter = 1 steg i munstycke.
Orginal utan separatsmörjning = 118 = 120 med uppborrning
Orginal med separatsmörjning = 116 = 118 med uppborrning
Nåt hål i luftfiltret eller nåt nr fel i munstycksval borde väl knappast ha orsakat den dåliga gång som motorn har.victor wrote:I stand corrected - verkar som om det ar slumpmassigt vilka som har hal eller inte enligt den refererade traden...Captain Slow wrote:Nja, det gäller nog svenska PX också. I min saknades hålen och den funkar fint nu med 122 i huvudmunstycke och omsvetsat T5 blås.
Ska kontrollera om halen existerar eller ej nar jag passerar garaget ikvall, och saknas de aker borrmaskinen fram.
Sedan ska foljande tas i beaktande (SAMT det faktum att jag vill minnas ett varmenyp pa Ringvagen i 100 km/h 2005 med nymonterat Scootrs-blas - kan det vara darfor jag kor 122..?):
Hedge wrote: För formens skull: 2 enheter = 1 steg i munstycke.
Orginal utan separatsmörjning = 118 = 120 med uppborrning
Orginal med separatsmörjning = 116 = 118 med uppborrning
-Har chocken hängt sig?
-När kolven bytes, monterades den nya rätt?
-Står tändningen rätt?
-Funkar flottören rätt?
-Sitter luftskruven på plats?
Nixfritte wrote:Nåt hål i luftfiltret eller nåt nr fel i munstycksval borde väl knappast ha orsakat den dåliga gång som motorn har.
-Har chocken hängt sig?
Yes-När kolven bytes, monterades den nya rätt?
Ska den göra, dock inte kontrollerat men då den har elektronisk tändning borde inte något hänt med brytarna åtminstone-Står tändningen rätt?
Den flödar inte och går bra i övrigt...-Funkar flottören rätt?
Yes. Den justerades för övrigt i helgen då den stod för magert ställt-Sitter luftskruven på plats?

Dock är symptomen desamma som Henrik upplevde och som luftfilterhålstricket löste... återkommer snart med mer info...
Fast 122 är rätt stort. Min PX 2002 hade 116 som standard. När jag i våras satte på ett SIP Road började jag med att gå upp till 122 men då bluddrade den i övre registret. Nu kör jag med 120 och den går fortfarande lite åt det feta hållet, men better safe than sorry. Så prova att gå ner ett snäpp i hivudmunstycke. Sedan finns ju många andra tänkbara orsaker, igensatt avgassystem är en.
Hälsn
/jens
Hälsn
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jag är helt inne på din linje, vad jag egentligen ville finna ut var i vilken riktning jag ska gå, men det verkar som om vi allra är överrens om att det är mot mindre munstycke...
Fy tusan vad dyra de är föresten; kring £5 :O
Ska även över nu och undersöka luftfiltret
Fy tusan vad dyra de är föresten; kring £5 :O
Ska även över nu och undersöka luftfiltret

jencla wrote:Fast 122 är rätt stort. Min PX 2002 hade 116 som standard. När jag i våras satte på ett SIP Road började jag med att gå upp till 122 men då bluddrade den i övre registret. Nu kör jag med 120 och den går fortfarande lite åt det feta hållet, men better safe than sorry. Så prova att gå ner ett snäpp i hivudmunstycke. Sedan finns ju många andra tänkbara orsaker, igensatt avgassystem är en.
Hälsn
/jens
Om du monterar en standardljudämpare kanske problemet försvinner.
Min P200-motor är helt original, kromad originalljuddämpare, men jag tyckte den måste chockas mycket så jag bytte till 120 (tidigare 118, blandar oljan mauellt.) Vespan går rent o bra, inge 4-takt o drar 0,375/mil
Min P200-motor är helt original, kromad originalljuddämpare, men jag tyckte den måste chockas mycket så jag bytte till 120 (tidigare 118, blandar oljan mauellt.) Vespan går rent o bra, inge 4-takt o drar 0,375/mil
Typiskt att man skulle ha varianten utan hål i...

Look no holes! by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Stack över och skulle köpa borr hos Halfords (engelska Biltema), men de byggde om och gav mig borren som behövdes, ur en paket de bröt upp, gratis
Vespan gick som ett skållat troll på vägen dit (utan luftfilter) - har höga förhoppningar om att detta tillsammans med mindre huvudmunstycke kommer lösa problemet

Airfilter with holes by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Look no holes! by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Stack över och skulle köpa borr hos Halfords (engelska Biltema), men de byggde om och gav mig borren som behövdes, ur en paket de bröt upp, gratis

Vespan gick som ett skållat troll på vägen dit (utan luftfilter) - har höga förhoppningar om att detta tillsammans med mindre huvudmunstycke kommer lösa problemet

Airfilter with holes by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Satan i gatan vad bra det går nu!!! Märkligt att de där små hålen skulle lösa det, och man undrar vad de tänkte egentligen på Piaggio...
Varför jag inte reagerat på det tidigare är också märkligt, eller hade jag kanske Scootrs-blåset på så kort tid att jag inte hann med det?
Hur som helst, 100km/h i "mätarfart" över en bro i centrala östra london på väg ut mot ringvägen i 3:ans växel (innan tändstiftet vibrerade och det fick bli ett snörpligt vägkantsmek i rusningstid
).
Nu ska det bara utredas varför den inte går 100% rent på halvgas och strax därunder, men det borde räcka med en justering av luftskruven...
Tack alla för all input!
Varför jag inte reagerat på det tidigare är också märkligt, eller hade jag kanske Scootrs-blåset på så kort tid att jag inte hann med det?
Hur som helst, 100km/h i "mätarfart" över en bro i centrala östra london på väg ut mot ringvägen i 3:ans växel (innan tändstiftet vibrerade och det fick bli ett snörpligt vägkantsmek i rusningstid

Nu ska det bara utredas varför den inte går 100% rent på halvgas och strax därunder, men det borde räcka med en justering av luftskruven...
Tack alla för all input!
@victor, har det skett ngn förbättring i mellanregistret?
Gar inte helt 100% rent, men en ordentlig och markbar forbattring absolut.OlleM wrote:@victor, har det skett ngn förbättring i mellanregistret?
Min teori ar att halen i luftfiltret loste problemen under fullgas, da antagligen forgasaren kravde mer luft an den kunde fa.
Lagfart lostes med korrekt justering av luftskruven.
Antagligen behover jag testa med ett storre alternativt mindre mellanfartsmunstycke for att det ska bli helt klockrent, men det har halkat ner pa prioritetsstegen da jag dels forst maste fa min TV korbar, och dels anda bara anvander tomgang och fullgas