Hej
jag tänkte uppdatera min usla stötdämpare på orginalgaffeln på super sporten.
Finns det starkare fjäder att tillgå?
Det ska enligt ryckten gå att konvertera en primaveradämpare, men exakt vad måste göras?
Om man använder en bitubo så ska man tydligen sätta en slangkoppling mellan dämparen ocg gasbehållaren, för att på så sätt kunna flytta gasbehållaren där den ej sitter ivägen.
Är det svårt/dyrt och vem fixar det?
mvh calle
bättre stötdämpare till super sport
Re: bättre stötdämpare till super sport
jag har en fjäder på gång. återkommer med mer info när den landat och testats.freeway wrote:Hej
jag tänkte uppdatera min usla stötdämpare på orginalgaffeln på super sporten.
Finns det starkare fjäder att tillgå?
Det ska enligt ryckten gå att konvertera en primaveradämpare, men exakt vad måste göras?
Om man använder en bitubo så ska man tydligen sätta en slangkoppling mellan dämparen ocg gasbehållaren, för att på så sätt kunna flytta gasbehållaren där den ej sitter ivägen.
Är det svårt/dyrt och vem fixar det?
mvh calle
primaverafjädern är myckert kortare än ss, hela dämparen likaså
Federico
Re: bättre stötdämpare till super sport
Och så väcker vi den här slumrande tråden till liv igen...
Efter att ha kört Buckingham Scooter Rally igår med min gamla Super Sport, som stått och sovit i ett par år medan jag förflyttade mig runt Italien på en modern GTs, slog det mig att framstötdämparen ju är totalt slut.
Jag försökte mig på att återfylla den för ett par år sedan med fräsch stöddämparolja efter att ha monterat en specialtillverkad styvare fjäder, men det gick inte speciellt bra, och ägaren till Scooterworks UK som jag sprang på igår menade på att återfylla dem med olja är näst intill omöjligt, något han själv försökt sig på flera gånger utan att lyckas.
Dock, numera tillverkas ju replikor av SS/GS-dämparna, och tänkte höra ifall någon har testat och har erfarenheter av de som finns på marknaden...
Jag har sett från ca €40 till €140 (senaste scootering, Juni, sidan 70), men frågan är om dessa dämpare är ens i närheten av förväntad kvalitet eller om de i praktiken endast består av en generisk 2$-dämpare förpackad i ett GS/SS-hölje?
Någon som har erfarenhet av dem?
Efter att ha kört Buckingham Scooter Rally igår med min gamla Super Sport, som stått och sovit i ett par år medan jag förflyttade mig runt Italien på en modern GTs, slog det mig att framstötdämparen ju är totalt slut.
Jag försökte mig på att återfylla den för ett par år sedan med fräsch stöddämparolja efter att ha monterat en specialtillverkad styvare fjäder, men det gick inte speciellt bra, och ägaren till Scooterworks UK som jag sprang på igår menade på att återfylla dem med olja är näst intill omöjligt, något han själv försökt sig på flera gånger utan att lyckas.
Dock, numera tillverkas ju replikor av SS/GS-dämparna, och tänkte höra ifall någon har testat och har erfarenheter av de som finns på marknaden...
Jag har sett från ca €40 till €140 (senaste scootering, Juni, sidan 70), men frågan är om dessa dämpare är ens i närheten av förväntad kvalitet eller om de i praktiken endast består av en generisk 2$-dämpare förpackad i ett GS/SS-hölje?
Någon som har erfarenhet av dem?
Re: bättre stötdämpare till super sport
Sade killen varför det var omöjligt att fylla med ny olja? Menar att Esa har gnott värre på vår SS:s stötdämpare och den fungerar någorlunda vettigt. Den behöver specialtjock olja om jag inte missminner mig. Jag försökte hitta en lämplig blandningsolja, för att få lämplig konsistens, men den tjockleken fanns inte direkt på hyllan. Och har inte hunnit fråga på nytt efter det.
Men visst skulle nya fungerande vara skoj. Helst med orginalutseende.
Men visst skulle nya fungerande vara skoj. Helst med orginalutseende.
Re: bättre stötdämpare till super sport
Har droppat ideen med nya och ska renovera min en andra gang.
Har lyckats fa tag pa NOS packning, och har forstatt varfor jag aldrig fick i oljan som det var tankt nar jag forsokte for ett par ar sedan; uppenbarligen kan man oppna kolven och fylla den med olja innan man sanker ner den i oljebadet - ska bli kul att testa om det fungerar.
Det kravs inte enbart specialojla ( d v s stotdampar/hydraulolja) av ratt viskositet (ca 13) utan aven en typ av olja som ar nara pa omojlig att fa tag pa nufortiden som innehaller tatningssvallande medel (typ bromsvatska).
Originaloljan tillverkas inte langre av Esso (den var not mineralolja) men de har en ersattningsolja eftersom denna olja anvands i hydraulsystem i flygplan. Tyvarr kan man bara kopa den pa fat, 5 gallon eller 20 liter, vilket ar lite mkt med tanke pa att 49 cm3 behovs till damparen.
PJ1 verkar ha packningssvallande medel i sin forktuner olja, sa sadan ar under bestallning.
Overfyll inte, da blir den stenhard och du spranger packningen. Vidare, det far inte forekomma luftbubblor i oljan, sa det ar ett helvete att fa ihop det. Dock kul, sa nu ska jag bara fa tag pa oljan och gora om operationen
Har lyckats fa tag pa NOS packning, och har forstatt varfor jag aldrig fick i oljan som det var tankt nar jag forsokte for ett par ar sedan; uppenbarligen kan man oppna kolven och fylla den med olja innan man sanker ner den i oljebadet - ska bli kul att testa om det fungerar.
Det kravs inte enbart specialojla ( d v s stotdampar/hydraulolja) av ratt viskositet (ca 13) utan aven en typ av olja som ar nara pa omojlig att fa tag pa nufortiden som innehaller tatningssvallande medel (typ bromsvatska).
Originaloljan tillverkas inte langre av Esso (den var not mineralolja) men de har en ersattningsolja eftersom denna olja anvands i hydraulsystem i flygplan. Tyvarr kan man bara kopa den pa fat, 5 gallon eller 20 liter, vilket ar lite mkt med tanke pa att 49 cm3 behovs till damparen.
PJ1 verkar ha packningssvallande medel i sin forktuner olja, sa sadan ar under bestallning.
Overfyll inte, da blir den stenhard och du spranger packningen. Vidare, det far inte forekomma luftbubblor i oljan, sa det ar ett helvete att fa ihop det. Dock kul, sa nu ska jag bara fa tag pa oljan och gora om operationen

Re: bättre stötdämpare till super sport
Ja, sånt här är kul!victor wrote:Dock kul, sa nu ska jag bara fa tag pa oljan och gora om operationen
Har inte ens en SS, men väntar med spänning på fortsättningen.

mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Re: bättre stötdämpare till super sport
Statusuppdatering:
Bestallde specialoljan for damparen i tisdags forra veckan, men nar ingen olja anlant torsdag eftermiddag (ja man blir bortskamd med Amazon's dagen-efter-leveranser) ringde jag firman jag bestallde fran och undrade vad som egentligen hande och om de skulle hinna leverera innan Fredag eftermiddag.
"Ja nej men den skickar vi inte forran nasta vecka..." var svaret varpa jag annullerade ordern och sokte reda pa den enda butiken i London med omnejd som listat online vilka oljor de salde.
Det visade sig att den enda butiken som salde PJ1 Forktuner Oil (eller som atminstone hade en webbsida med oljemarken till forsaljning listade) var en butik i West Croydon (indisk forort ca 40 min scootertur soder om London).
Sagt och gjort, tog en svang med Vespan till Croydon och kopte olja i lordags kring lunchtid:

Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Butiken visade sig vara "ett hal i vaggen" med ett gang hojar parkerade utanfor, och drevs av tva aldre gentlemen.
Olja, som "contains substances that in america is known to cause cancer" inhandlades och tillbaka i garaget demonterades kvickt sving och dampare, tomdes pa de fa droppar olja den inneholl varpa operation med att fylla pa ny olja paborjades.
Genom att oppna kolv-pistongs-roret och fylla det med olja INNAN det sanks ned i oljebadet lyckades jag fa i all olja med minimalt med luftbubblor i mekanismen.
Nar allt ihopskruvat kan man kanna ifall damparen fortfarande innehaller olja da ett "glapp" i sa fall ar kannbart. Hander detta skruva isar igen och fyll pa nagra droppar olja till, skruva samman och upprepa test tills glappet ar obefintligt.
Isarskruvad dampare>

Disassembled front shock Vespa SS 180 by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Passade aven pa att fasa av belaggen pa bromsbackarna nar allt var demonterat eftersom de hogg nagot helt otroligt vid fuktig vaderlek:

Updated (?) breaks by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
"Trimmade" dem aven enligt tidigare tips pa forumet med ett "kryss-monster", men det gjorde ingen egentlig skillnad
Bestallde specialoljan for damparen i tisdags forra veckan, men nar ingen olja anlant torsdag eftermiddag (ja man blir bortskamd med Amazon's dagen-efter-leveranser) ringde jag firman jag bestallde fran och undrade vad som egentligen hande och om de skulle hinna leverera innan Fredag eftermiddag.
"Ja nej men den skickar vi inte forran nasta vecka..." var svaret varpa jag annullerade ordern och sokte reda pa den enda butiken i London med omnejd som listat online vilka oljor de salde.
Det visade sig att den enda butiken som salde PJ1 Forktuner Oil (eller som atminstone hade en webbsida med oljemarken till forsaljning listade) var en butik i West Croydon (indisk forort ca 40 min scootertur soder om London).
Sagt och gjort, tog en svang med Vespan till Croydon och kopte olja i lordags kring lunchtid:

Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Butiken visade sig vara "ett hal i vaggen" med ett gang hojar parkerade utanfor, och drevs av tva aldre gentlemen.
Olja, som "contains substances that in america is known to cause cancer" inhandlades och tillbaka i garaget demonterades kvickt sving och dampare, tomdes pa de fa droppar olja den inneholl varpa operation med att fylla pa ny olja paborjades.
Genom att oppna kolv-pistongs-roret och fylla det med olja INNAN det sanks ned i oljebadet lyckades jag fa i all olja med minimalt med luftbubblor i mekanismen.
Nar allt ihopskruvat kan man kanna ifall damparen fortfarande innehaller olja da ett "glapp" i sa fall ar kannbart. Hander detta skruva isar igen och fyll pa nagra droppar olja till, skruva samman och upprepa test tills glappet ar obefintligt.
Isarskruvad dampare>

Disassembled front shock Vespa SS 180 by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Passade aven pa att fasa av belaggen pa bromsbackarna nar allt var demonterat eftersom de hogg nagot helt otroligt vid fuktig vaderlek:

Updated (?) breaks by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
"Trimmade" dem aven enligt tidigare tips pa forumet med ett "kryss-monster", men det gjorde ingen egentlig skillnad

Johnny L wrote:Ja, sånt här är kul!victor wrote:Dock kul, sa nu ska jag bara fa tag pa oljan och gora om operationen
Har inte ens en SS, men väntar med spänning på fortsättningen.
Re: bättre stötdämpare till super sport
Intressant och väldokumenterat!
Först såg jag för mitt inre en hel balja fylld med den cancerogena oljan och ett par gummihandskklädda händer som famlade runt i geggan för att skruva ihop dämparen helt nedsänkt, men det är inte riktigt så det går till?

Först såg jag för mitt inre en hel balja fylld med den cancerogena oljan och ett par gummihandskklädda händer som famlade runt i geggan för att skruva ihop dämparen helt nedsänkt, men det är inte riktigt så det går till?

mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Re: bättre stötdämpare till super sport
Snarare gula diskhandskar och en jattestor (katet)spruta...

Johnny L wrote:Intressant och väldokumenterat!
Först såg jag för mitt inre en hel balja fylld med den cancerogena oljan och ett par gummihandskklädda händer som famlade runt i geggan för att skruva ihop dämparen helt nedsänkt, men det är inte riktigt så det går till?