Någon som vet om jag skall ta den gamla från PX rakt av eller om den måste modifieras något. Jag har upptäckt att touringens fäste är smalare än den på PX:n. Jag har för mig att jag läste något om längden på stötdämparna också.
En annan sak som jag har för mig är att karossen måste modifieras något vid förgasaren stämmer det?
Elen gick lätt att koppla in testade innan enligt bifogad bild.
Benke.
projekt px motor 1983 i touring 1960 3vxl, bakre stötdämpare
Re: projekt px motor 1983 i touring 1960 3vxl, bakre stötdäm
Orginaldämparen är ca ett gummiblock (det som sitter upptill vid karossen) längre. Samt ca 2 brickor smalare fäste nedtill. Köp en ny ställbar dämpare från EM, samt en distans och smacka dit. Eller köp ett alt två nya gummiblock och punkt svetsa ihop med varan, det går också. Kyl ordentligt bara så inte vulkningen lossar.
Karossen behöver bara modifierar lite-lite, det är bara den lilla kanten som sticker ut ca 2mm som behöver knackas in mot plåten i bakkant vid förgasaren. Inte mycket som behövs alls.
Har själv en -91, 125a i min -59a
Karossen behöver bara modifierar lite-lite, det är bara den lilla kanten som sticker ut ca 2mm som behöver knackas in mot plåten i bakkant vid förgasaren. Inte mycket som behövs alls.
Har själv en -91, 125a i min -59a

Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Hej och tack för svaret. Jag har skruvat ut dämparna och jämfört dem med varandra. det framstår som om Px dämparen (den övre på bilden) är något längre. Det kanske inte spelar någon roll om jag behåller den gamla i touringen och kör med distanser vid motorfästet eller om jag sätter in px dämparen i touringen rakt av. I det senare alternativet kanske motorn hamnar för långt ner?
Det är ju lite meck och ta ut och in motorn så jag vill ju göra rätt från början. fördelen med att ta PX dämparen är ju att motorfästet fungerar bra.
Benke
Det är ju lite meck och ta ut och in motorn så jag vill ju göra rätt från början. fördelen med att ta PX dämparen är ju att motorfästet fungerar bra.
Benke
- Attachments
-
- DSCN7252.jpg (214.16 KiB) Viewed 4620 times
Stirra dig inte blind på dämparen. Stötdämparfästet på de 2 olika motorerna skiljer nämligen i höjdled.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Det låter som att det bästa är att flytta hela motorpaketet inklusive dämparen från en px till en touring för att förhållandet skall bli det rätta. Det kanske har marginell betydelse hur man gör.
Det måste ju varit många som gjort detta, hur gjorde ni, bytte ni enbart motorn och behöll den gamla touringdämparen eller tog ni med hela paketet?
FFF
Det måste ju varit många som gjort detta, hur gjorde ni, bytte ni enbart motorn och behöll den gamla touringdämparen eller tog ni med hela paketet?
FFF
Jag lät den gamla dämparen sitta kvar i sitt fäste och hängde i PX-motorn i den. Detta var inga som helst problem.FFF wrote: Det måste ju varit många som gjort detta, hur gjorde ni, bytte ni enbart motorn och behöll den gamla touringdämparen eller tog ni med hela paketet?
FFF
beep beep, vrooom
Jag passade på att byta både dämparen och gummit på min 62:a.
du använde alltså px dämparen tillsammans med px motorn i 62:ans chassie?vespaman wrote:Jag passade på att byta både dämparen och gummit på min 62:a.
Benke
Sorry, var nog lite otydlig... Bytte både dämparen och gummit till nya delar, samtidigt som jag köpte den där halvlånga förlängaren.benke wrote:du använde alltså px dämparen tillsammans med px motorn i 62:ans chassie?vespaman wrote:Jag passade på att byta både dämparen och gummit på min 62:a.
Benke
Nu känner jag för att vara supertydlig

Jag köpte;
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... onal+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... +top+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... rear+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
..och det har funkat bra tycker jag, på min Touring VGLB1T -62.
Edit: Jag tror att du måste byta till den första posten ovan, även om du avser behålla din PX-dämpare. Men jag kan ha fel, vet inte om din 60:a har dämparfästet på annan höjd på originalmotorn än vad min 62:a hade.
Ok stort tack för hjälpen jag visste inte att det fanns olika storlekar på distansskruvarna. Det blir nog en ny dämpare med en uppsättning skruvar så får man testa sig fram. eftersom jag har dämparen av och motorn endast sitter i chassiet i framkant för närvarande så märker jag att det finns en rätt stor toleransnivå. Både den gamla och nya dämparen passar säkert men det gäller att hitta någon optimal mellannivå. Hur som helst är det skysst med nya grejer så projektet får vila ett tag medan jag beställer grejerna.
Benke
Benke
vespaman wrote:Sorry, var nog lite otydlig... Bytte både dämparen och gummit till nya delar, samtidigt som jag köpte den där halvlånga förlängaren.benke wrote:du använde alltså px dämparen tillsammans med px motorn i 62:ans chassie?vespaman wrote:Jag passade på att byta både dämparen och gummit på min 62:a.
Benke
Nu känner jag för att vara supertydlig![]()
Jag köpte;
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... onal+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... +top+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... rear+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
..och det har funkat bra tycker jag, på min Touring VGLB1T -62.
Edit: Jag tror att du måste byta till den första posten ovan, även om du avser behålla din PX-dämpare. Men jag kan ha fel, vet inte om din 60:a har dämparfästet på annan höjd på originalmotorn än vad min 62:a hade.