projekt px motor 1983 i touring 1960 3vxl, bakre stötdämpare

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Fri 05 Jan 2007, 20:19
Location: Sweden

projekt px motor 1983 i touring 1960 3vxl, bakre stötdämpare

Post by benke »

Någon som vet om jag skall ta den gamla från PX rakt av eller om den måste modifieras något. Jag har upptäckt att touringens fäste är smalare än den på PX:n. Jag har för mig att jag läste något om längden på stötdämparna också.

En annan sak som jag har för mig är att karossen måste modifieras något vid förgasaren stämmer det?

Elen gick lätt att koppla in testade innan enligt bifogad bild.

Benke.
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Re: projekt px motor 1983 i touring 1960 3vxl, bakre stötdäm

Post by Fredde »

Orginaldämparen är ca ett gummiblock (det som sitter upptill vid karossen) längre. Samt ca 2 brickor smalare fäste nedtill. Köp en ny ställbar dämpare från EM, samt en distans och smacka dit. Eller köp ett alt två nya gummiblock och punkt svetsa ihop med varan, det går också. Kyl ordentligt bara så inte vulkningen lossar.

Karossen behöver bara modifierar lite-lite, det är bara den lilla kanten som sticker ut ca 2mm som behöver knackas in mot plåten i bakkant vid förgasaren. Inte mycket som behövs alls.

Har själv en -91, 125a i min -59a ;-)
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Fri 05 Jan 2007, 20:19
Location: Sweden

Re: projekt px motor 1983 i touring 1960 3vxl, bakre stötdäm

Post by benke »

Hej och tack för svaret. Jag har skruvat ut dämparna och jämfört dem med varandra. det framstår som om Px dämparen (den övre på bilden) är något längre. Det kanske inte spelar någon roll om jag behåller den gamla i touringen och kör med distanser vid motorfästet eller om jag sätter in px dämparen i touringen rakt av. I det senare alternativet kanske motorn hamnar för långt ner?

Det är ju lite meck och ta ut och in motorn så jag vill ju göra rätt från början. fördelen med att ta PX dämparen är ju att motorfästet fungerar bra.


Benke
Attachments
DSCN7252.jpg
DSCN7252.jpg (214.16 KiB) Viewed 4620 times
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Re: projekt px motor 1983 i touring 1960 3vxl, bakre stötdäm

Post by Ola Lång »

Stirra dig inte blind på dämparen. Stötdämparfästet på de 2 olika motorerna skiljer nämligen i höjdled.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
FFF
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Tue 31 May 2011, 12:45

Re: projekt px motor 1983 i touring 1960 3vxl, bakre stötdäm

Post by FFF »

Det låter som att det bästa är att flytta hela motorpaketet inklusive dämparen från en px till en touring för att förhållandet skall bli det rätta. Det kanske har marginell betydelse hur man gör.

Det måste ju varit många som gjort detta, hur gjorde ni, bytte ni enbart motorn och behöll den gamla touringdämparen eller tog ni med hela paketet?

FFF
tompa5
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 43
Joined: Sun 08 Apr 2007, 20:10
Location: Sweden

Re: projekt px motor 1983 i touring 1960 3vxl, bakre stötdäm

Post by tompa5 »

FFF wrote: Det måste ju varit många som gjort detta, hur gjorde ni, bytte ni enbart motorn och behöll den gamla touringdämparen eller tog ni med hela paketet?
FFF
Jag lät den gamla dämparen sitta kvar i sitt fäste och hängde i PX-motorn i den. Detta var inga som helst problem.
beep beep, vrooom
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Re: projekt px motor 1983 i touring 1960 3vxl, bakre stötdäm

Post by vespaman »

Jag passade på att byta både dämparen och gummit på min 62:a.
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Fri 05 Jan 2007, 20:19
Location: Sweden

Re: projekt px motor 1983 i touring 1960 3vxl, bakre stötdäm

Post by benke »

vespaman wrote:Jag passade på att byta både dämparen och gummit på min 62:a.
du använde alltså px dämparen tillsammans med px motorn i 62:ans chassie?

Benke
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Re: projekt px motor 1983 i touring 1960 3vxl, bakre stötdäm

Post by vespaman »

benke wrote:
vespaman wrote:Jag passade på att byta både dämparen och gummit på min 62:a.
du använde alltså px dämparen tillsammans med px motorn i 62:ans chassie?

Benke
Sorry, var nog lite otydlig... Bytte både dämparen och gummit till nya delar, samtidigt som jag köpte den där halvlånga förlängaren.

Nu känner jag för att vara supertydlig :D

Jag köpte;
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... onal+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... +top+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... rear+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

..och det har funkat bra tycker jag, på min Touring VGLB1T -62.



Edit: Jag tror att du måste byta till den första posten ovan, även om du avser behålla din PX-dämpare. Men jag kan ha fel, vet inte om din 60:a har dämparfästet på annan höjd på originalmotorn än vad min 62:a hade.
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Fri 05 Jan 2007, 20:19
Location: Sweden

Re: projekt px motor 1983 i touring 1960 3vxl, bakre stötdäm

Post by benke »

Ok stort tack för hjälpen jag visste inte att det fanns olika storlekar på distansskruvarna. Det blir nog en ny dämpare med en uppsättning skruvar så får man testa sig fram. eftersom jag har dämparen av och motorn endast sitter i chassiet i framkant för närvarande så märker jag att det finns en rätt stor toleransnivå. Både den gamla och nya dämparen passar säkert men det gäller att hitta någon optimal mellannivå. Hur som helst är det skysst med nya grejer så projektet får vila ett tag medan jag beställer grejerna.

Benke



vespaman wrote:
benke wrote:
vespaman wrote:Jag passade på att byta både dämparen och gummit på min 62:a.
du använde alltså px dämparen tillsammans med px motorn i 62:ans chassie?

Benke
Sorry, var nog lite otydlig... Bytte både dämparen och gummit till nya delar, samtidigt som jag köpte den där halvlånga förlängaren.

Nu känner jag för att vara supertydlig :D

Jag köpte;
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... onal+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... +top+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... rear+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

..och det har funkat bra tycker jag, på min Touring VGLB1T -62.



Edit: Jag tror att du måste byta till den första posten ovan, även om du avser behålla din PX-dämpare. Men jag kan ha fel, vet inte om din 60:a har dämparfästet på annan höjd på originalmotorn än vad min 62:a hade.
Post Reply