Renovera svänghjul

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Renovera svänghjul

Post by henrikborjeson »

Någon som testat?

Jag har ett vespa svänghjul där man, i takt med att bultarna som håller fläkten tappat grepp, gängat sig upp till M12 (från original M6) och de bultarna släpper nu när man kör trots att de najats fast. Vissa gängor i svänghjulet är dessutom nästan helt utslitna

Hursom, jag ser två alternativ:

1. svetsa igen hålen i fläkten och svänghjulet och gänga nya hål. Frågan är vad det är för material och om det tål att svetsas eller Alutite-löddas utan att bli en våt fläck eller att magneterna tappar kraften.

2. borra nya M6 hål 1/8 varv förskjutet från nuvarande hål. Kanske inte så snyggt och ger eventuellt försvagning men är enkelt att åstadkomma

tips emottages gärna, det är ett GS150 svänghjul så att köpa nytt är tyvärr ingen option

mvh/HB

EDIT: Bultarna var M10
Last edited by henrikborjeson on Sun 19 Oct 2008, 21:47, edited 1 time in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

en bild hade hjälp att förstå vad du menar :grin:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Finns en kille i Eslöv som är extremt duktig på att laga märkliga metaller på ett snyggt och ej destruktivt sätt.
Sänd e-post om du vill ha kontaktuppgifter.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

fritte wrote:en bild hade hjälp att förstå vad du menar :grin:
Är rädd att om jag plåtar den så går den ännu mer sönder :grin: Ska försöka att fixa bilder

mvh/HB
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

henrikborjeson wrote:
fritte wrote:en bild hade hjälp att förstå vad du menar :grin:
Är rädd att om jag plåtar den så går den ännu mer sönder :grin: Ska försöka att fixa bilder

mvh/HB
Såhär illa ser det ut, hålen är 9.8mm vilket är lite stort för en M10 bult och man ser även hur en bult fått gängorna bortgnagna. DEt verkar inte finnas plats för att rotera svänghjulet och behålla alla bultarna utanför inspektionshålen
Image
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Den här lösningen satt på en VS3 som jag skruvade med för ett par veckor sedan.
Nedslipat svänghjul från en motor äldre än 52...
Image
/P
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Om det finns utrymme att göra en försänkning av M12-hålen på svänghjulets insida för att sedan göra insatser av MF6S 12 rostfria skruv, enligt bild.

Image

Image

Loctite av värsta sorten, sedan rensvarvning av svänghjulets ovansida.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

fritte wrote:Om det finns utrymme att göra en försänkning av M12-hålen på svänghjulets insida för att sedan göra insatser av MF6S 12 rostfria skruv, enligt bild.

[Loctite av värsta sorten, sedan rensvarvning av svänghjulets ovansida.
Snygg lösning! Definitivt värt att prova om inte verkstan vågar svetsa så nära magneterna

mvh/HB
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Såg även på forumet att man kunde sätta i en insatsgänga och gå från M12 till M8. Kanske inte så superstabilt för ett svänghjul + att svänghjulsgodset verkar lite tunt=kort för en insatsgänga. Någon som provat?

mvh/HB
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Jag kan tipsa om NordLoc-brickor för att låsa fläktskruvarna, när det väl ska skruvas ihop igen. Det torde sitta betydligt bättre än orginalkonstruktionen med vikplåten.
Erling
Lärling
Lärling

Re: Renovera svänghjul

Post by Erling »

Nordlock är bra - tar inte så hårt på godset - en bra svensk uppfinning som även SIP nu säljer!

Erling
Post Reply