Motorrenovering Touring -61

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Re: Motorrenovering Touring -61

Post by Johnny L »

anders2011 wrote:Nu har jag efter 4 år i låg fart äntligen fått ihop allt. Fin gnista och den startar direkt, men:

1. Jag behöver ge lite gas för att den ska gå. Varvet är som vanlig tomgång men jag behöver dra några millimeter i trotteln. Så fort jag släpper så stannar den. Jag kan inte få den att gå genom att skruva på tomgångsskruven (ger ingen effekt).
2. När jag drar på verkar den som den bara når typ halv gas, sedan händer inget mer. Den bluddrar lite men är inte ens nära att varva ur.

Jag har testat med 3 olika förgasare. Jag har bra bensinflöde. Jag har bytt ut den 4 år gamla bensinen mot ny.

Jag är helt slut på idéer. Jag tog för givet att det hade med bränsle/förgasare att göra men nu börjar jag tveka. Tändningen är iofs ett oprövat kort men jag har fin gnista och tändningen är korrekt inställd. Ev skulle min motorrenovering kunnat gått fel men de här symptomen har jag aldrig varit med om vid dåliga packboxar el dyl.

Någon som har lite idéer att ge?

//Anders
Grattis till färdigställandet!
Förutom tändning som du redan är inne på, skulle jag försäkra mig om att luftvägarna är fria, t ex hålet under sadeln (även med sadeln på plats - ingen gammal trasa som förvaras där?).
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Luftvägarna är väldigt fria så där ligger inte problemet.

Jag funderar lite på vad som skulle kunna ge det symptom som jag har. Jag skulle närmast beskriva det hela som om vespan arbetar mellan -50% till +50%, dvs jag måste ge ungefär halv gas för att få den att gå på tomgång och vid full gas så går den ungefär som den borde gjort på halvgas.

Jag har svårt att se att bensin/luft skulle ställa till det, tre olika förgasare kan inte ge samma fel. Jag har en rengjord och nytankad tank och det rinner på bra med soppa.

Hur skulle tändningen kunna ge det här problemet? Jag har ju mätt upp 28 grader med stroboskop men eftersom det är en ny elektronisk tändning kanske det ändå kan vara något strul. Kan det vara så att jag ska ha mindre förtändning? Kan den nya tändningen vara snabbare? Vilka effekter får man av för tidig respektive för sen tändning?

Kan min motorrenovering ha misslyckats? Någon packbox som förstörts eller hamnat fel? Vad jag sett tidigare passar inte de här symptomen på det men någon annan kanske har sett liknande symptom.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hur är det med avgassystemet? jag köpte ett helt nytt Sitoblås till min touring och den gick värdelöst, hackade, taktade och toppade 50. Med ett nytt PX125 blås tappade man originallooken men nu går den kanon

/Henrik
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

henrikborjeson wrote:Hur är det med avgassystemet? jag köpte ett helt nytt Sitoblås till min touring och den gick värdelöst, hackade, taktade och toppade 50. Med ett nytt PX125 blås tappade man originallooken men nu går den kanon
Jag har ett nytt PX125 på plats, jag har använt det i en säsong så det funkar bra och borde inte hunnit sota igen.
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Vänt kolven fel?
/P
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Paka wrote:Vänt kolven fel?
Intressant teori, ska jag kolla. Jag antar att dålig komp också skulle kunna ge mina symptom.

Någon som kan beskriva vad som händer om man har för tidig resp för sen tändning?

//a
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

anders2011 wrote:
Intressant teori, ska jag kolla. Jag antar att dålig komp också skulle kunna ge mina symptom.
Någon som kan beskriva vad som händer om man har för tidig resp för sen tändning?
Jag ska alltså kolla om kolven sitter rätt samt eventuellt testa ändra tändningen lite (vet fortfarande inte om det kan ge mina symptom).

Men jag funderar lite på om det kan vara så att den 4-taktar. Hur låter det och känns det när den 4-taktar? Jag tänker mig att symptomen skulle kunna stämma in på min touring. Vad skulle kunna orsaka det? En tanke är ju att tändsystemet helt enkelt inte håller måttet och bara kan producera gnista varannan gång men det blir ju i princip omöjligt att bevisa. Något annat som kan ge 4-taktning?

//a
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

/P
Eller kanske satt en kolv med välvd topp i en cylindertopp anpassad för en vändspolad (näbb) kolv?

Vad gäller 4-taktning så låter det som om motorn misständer utan att hacka, varvar inte ut utan "pluddrar" när varvet ökar. Det brukar alltid uppstå när man har överskott av bensin i förhållande till luft men du hade väl testat ett antal förgasare?

Med för tidig tändning får man ibland förgasarsmällar när gnistan kommer innan spolportarna hunnit stänga. Dessutom blir motorn ofta väldigt varm när man kör.

För sen tändning ger en orkeslös motor som dock kan gå fint på låga varv.

/HB
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

henrikborjeson wrote:
Eller kanske satt en kolv med välvd topp i en cylindertopp anpassad för en vändspolad (näbb) kolv?
Nej, jag har kört många säsonger med samma kolv/cylinder. Däremot har jag monterat ner allt och bytt lager och kolvringar så en felvänd kolv är inte omöjligt (dröjer tills nästa vecka innan jag kan kolla).
henrikborjeson wrote:Vad gäller 4-taktning så låter det som om motorn misständer utan att hacka, varvar inte ut utan "pluddrar" när varvet ökar. Det brukar alltid uppstå när man har överskott av bensin i förhållande till luft men du hade väl testat ett antal förgasare?
När jag lägger på halv gas så låter det som vanlig tomgång, utan misständning. Däremot bluddrar den när jag försöker varva upp. Jag har svårt att se att det skulle vara så att alla tre förgasare ger för mycket bensin. Munstyckena är rätt, och tomgångsblandningsskruven påverkar väl inte när jag varvar upp? Kan det vara något annat som ger för mycket bensin? Jag har som sagt fria luftvägar.
henrikborjeson wrote:Med för tidig tändning får man ibland förgasarsmällar när gnistan kommer innan spolportarna hunnit stänga. Dessutom blir motorn ofta väldigt varm när man kör.
För sen tändning ger en orkeslös motor som dock kan gå fint på låga varv.
Tack, inget stämmer in på hur min beter sig. Dessutom så har jag ju ställt tändingen rätt med stroboskop så den ska vara bra.

Tack för svar, min jakt går vidare...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

/P
Det här är extremt pinsamt men jag tror faktiskt att jag kan ha monterat kolven fel :oops:

Hann bara ta av toppen i dag och på ovansidan på kolven står det SC och en pil, som i mitt fall pekar bakåt, dvs från avgasporten. Jag vet inte hur jag tänkte när jag monterade den men nu känns det som enda logiska är att pilen skall vara mot avgasporten...

1. Kan någon bekräfta att jag gjort fel. Vad betyder SC?
2. Kan något ha gått sönder som jag måste byta nu, typ kolvringar? Jag har ju bara startat den och kört på lågt varv i några minuter.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Tror att det är lungt :)
Om Du bara lyfter av cylindern så ser Du om kolvringarna har skadats, tror dock inte det eftersom Du kunde starta motorn. Det vanligaste är att änden på kolvringarna kommer ut i en port och bryts av men då kade Du nog inte kunnat starta den.
Hoppas att det går bra.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Pilen ska förstås peka mot avgasporten.
Det kan hända=är troligt att kolvringarnas skarvar hamnar mitt för någon port när man vänt kolven fel. Det är ju tänkbart att kolvringarna då fjädrar ut och bryts av och även eventuellt repar cylinderloppet.
Men jag vet några liknande fall där det inte hänt något speciellt alls, och jag skulle gissa att det gått bra även här.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Pilen ALLTID mot avgasporten.

Risken är att kolvringarna fjädrar ut i en port och bryts av. Repor i cylindern samt kolvringsdelar i vevhuset är följden.
Våra gamla cylindrar har inte så mycket portyta (saknar t ex insugsport), så det brukar inte vara någon fara.

Plocka bara av cylindern försiktigt och vänd kolven rätt så ordnar det sig.
anders2011 wrote:
/P
Det här är extremt pinsamt men jag tror faktiskt att jag kan ha monterat kolven fel :oops:

Hann bara ta av toppen i dag och på ovansidan på kolven står det SC och en pil, som i mitt fall pekar bakåt, dvs från avgasporten. Jag vet inte hur jag tänkte när jag monterade den men nu känns det som enda logiska är att pilen skall vara mot avgasporten...

1. Kan någon bekräfta att jag gjort fel. Vad betyder SC?
2. Kan något ha gått sönder som jag måste byta nu, typ kolvringar? Jag har ju bara startat den och kört på lågt varv i några minuter.

//Anders
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

I dag fixade jag till kolven och vespan startar direkt, varvar fint och går som en dröm (i de 200 m jag kunde köra utan lyse i mörkret).

Tack Paka, du är en hjälte!

Nu återstår en koppling som inte vill koppla ur. Allt är nytt och jag är säker på att den är rätt monterad, det kanske bara är att pressa den lite? Eller vad tror ni?

Sedan måste jag koppla in övrig el men det ska nog inte vara något problem.

50-åringen kanske får rulla lite i sommar ändå :-)

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Härligt! Skönt när det löser sig så lätt!! :D
/ Christian
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Nu efter ett antal års slit och motgångar så är 50-åringen äntligen komplett. Startar direkt och motorn låter kanon. Med 12V-system och halogen fram så har jag dessutom riktigt bra och stabilt lyse.

Nu ska jag ägna mig åt kortare provkörningar i närområdet innan det är dags för ett besök på besiktningen.

Tack för all hjälp, utan forumet hade jag aldrig klarat av det.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Post Reply