För en knapp spottstyver la jag vantarna på en PX 200 E -84 med <500 mil på mätaren förra veckan - jättekul! Att den har stått på en husbåt hela livet och sen i ett kallt båtsjul med jordgolv senaste fem åren har inte hjälpt till med att hålla rosten borta så det får nog bli att plocka ner och blästra/lacka, kanske med en maritim kulör med tanke på dess historia.
Till saken;
1.) Kontrollerade att det det fanns 2T olja i sepsmörjen och hällde i ett par klunkar bensin - startade på tredje kicken. Efter en stund ökade varvet mot max och var tvungen att döda med nyckeln. Samma fenomen hela tiden. Vad kan detta vara?
2.) Bytte växellådsolja och fick till min glädje att kopplingen att funka (innan högg växlarna i). Tog en provtur och uppmärksammar att den är riktigt svag på låga varv och i uppförsbacke. Är det luftskruven som spökar månne?
Haynesboken kommer på posten i veckan - den lär behövas för jag är helt novis kan jag erkänna. Hittar varken batteri eller startknapp, if any. Å andra sidan har jag inte heller letat så noga!
Mvh / BtK
PX 200 E - tomgången rusar
Re: PX 200 E - tomgången rusar
Om motorn rusar låter det som packboxarna läcker. Men du kan ju börja med att putsa upp förgasaren och kolla att gasvajern + chokvajern är i skick. Men det lutar nog mot packboxbyte.
Grattis till ditt fynd! Hur skulle det vara med reservhjul inne i en livbojsliknande skydd?
Grattis till ditt fynd! Hur skulle det vara med reservhjul inne i en livbojsliknande skydd?

Tack för ditt svar!
Gas- och chokevajrarna verkar ok men ska kolla igen mer noga.
Var sitter packboxarna du syftar på?
...ska överväga föreslagen Trygg-Hansa design på reservhjulskåpan.
Mvh/BtK
Gas- och chokevajrarna verkar ok men ska kolla igen mer noga.
Var sitter packboxarna du syftar på?
...ska överväga föreslagen Trygg-Hansa design på reservhjulskåpan.
Mvh/BtK
Packboxarna ligger i motorn, det betyder nog rivning/öppning av motorn för att byta dem.
Trygg-Hansa låter bra!
Trygg-Hansa låter bra!
Ok! Haynesboken lär komma bra till pass.
Mvh / BtK
Mvh / BtK