Problem med ny regulator

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Percy_83
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Mon 16 May 2011, 11:06

Problem med ny regulator

Post by Percy_83 »

Tjena,

Har ett problem med min nya regulator som jag precis fick hem från ebay. Jag har en px125 med elstart så det är en 5pins variant. Den gamla säger (från vänster till höger) g, g, +b, c jord och den nya gul, blå, grön, röd, svart. Någon som kan tänkas veta hur jag ska tolka?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Problem med ny regulator

Post by Vespalun »

Är det samma fysiska mått på den?
I så fall ska Du nog bara flytta kablarna "rakt av".
Annars så är kopplingen på regulatorn på detta sätt.

G G kommer från generatorn (statorplattan), dessa är egentligen samma punkt.
Går sedan vidare till alla förbrukare som går att köra på växelspänning (AC), t.ex. belysning och blinkers.

+B Går till batteriet för laddning (DC).

C Går till strömförbrukare som kräver likspänning (DC).

Jord är ju ganska uppenbart, ska anslutas till chassiet på regulator och karossen.

Stämmer det inte så skulle det underlätta om Du lägger upp en bild på regulatorn.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Percy_83
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Mon 16 May 2011, 11:06

Re: Problem med ny regulator

Post by Percy_83 »

Detta är vad jag fått av (den indiska) leverantören

Yellow = current out
Blank = lighting
Green = AC --> DC battery
Red = Regulate main correction
Black = earthing

Small dit den som jag trodde var ok men då small säkringen så fort batteriet kopplades på.

Någon som har en bra idé?
Attachments
IMG_0444 liten.jpg
IMG_0444 liten.jpg (196.97 KiB) Viewed 1911 times
Post Reply