Tändspole?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
sssimon
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Wed 08 Mar 2006, 13:51
Location: Göteborg
Contact:

Tändspole?

Post by sssimon »

Aloha,

Kan man använda vilken 6volts tändspole som helst till en Super Sport?
Till exempel den här http://www.bikeparts.se/art-1.asp?id=669&iPageID=49" onclick="window.open(this.href);return false; är ju bra mycket billigare än de som säljs av vespa-specialister.

Vill minnas att någon här på forumet relativt nyligen hittade en Ducati-spole monterad på sin gammelvespa. Om sen vespan ifråga fungerade är väl kanske en annan fråga...

/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Re: Tändspole?

Post by blizzy »

sssimon wrote:Aloha,

Kan man använda vilken 6volts tändspole som helst till en Super Sport?
Till exempel den här http://www.bikeparts.se/art-1.asp?id=669&iPageID=49" onclick="window.open(this.href);return false; är ju bra mycket billigare än de som säljs av vespa-specialister.

Vill minnas att någon här på forumet relativt nyligen hittade en Ducati-spole monterad på sin gammelvespa. Om sen vespan ifråga fungerade är väl kanske en annan fråga...

/s
Hej!Jo,det va på min GS och det funkade hur bra som helst.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
sssimon
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Wed 08 Mar 2006, 13:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tändspole?

Post by sssimon »

Lysande!

/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Tändspole?

Post by Paka »

Rekommenderar såna här i stället. Passar i de gamla hålen.
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... +50+R.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
/P
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Re: Tändspole?

Post by blizzy »

Paka wrote:Rekommenderar såna här i stället. Passar i de gamla hålen.
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... +50+R.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
/P
Tack Paka!Och då va det nåt spec. med den?Jorda i motorn eller isolera från motorn?
På min satt det även en extern kondensator brevid tändspolen,kanske den på tändplattan är bortkopplad,ska jag använda den kondensatorn om den är det för man har väl aldrig två?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Tändspole?

Post by Paka »

Nja, jag menade att den passar perfekt i hålen på en SS.
På GS150 måste man bygga något lämpligt fäste, isolera den från motorn (om man har batteritändningen kvar) dra den röda strömkabeln till kontakten på spolen och den andra (från brytarna) till järnkärnan.
Vad jag vet har man aldrig två kondensatorer.
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Re: Tändspole?

Post by blizzy »

Paka wrote:Nja, jag menade att den passar perfekt i hålen på en SS.
På GS150 måste man bygga något lämpligt fäste, isolera den från motorn (om man har batteritändningen kvar) dra den röda strömkabeln till kontakten på spolen och den andra (från brytarna) till järnkärnan.
Vad jag vet har man aldrig två kondensatorer.
Nä precis vad jag trodde,det är nog så att nån tidigare ägare tyckte det va lättare att skruva dit en ny istället för löda fast den där den ska sitta.Du har ingen länk till ett fläktbultskit(dom fyra små M6?med låsbrickor med två öron)
Än en gång,Tack!
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
sssimon
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Wed 08 Mar 2006, 13:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tändspole?

Post by sssimon »

[quote="Paka"]Nja, jag menade att den passar perfekt i hålen på en SS.
På GS150 måste man bygga något lämpligt fäste, isolera den från motorn (om man har batteritändningen kvar) dra den röda strömkabeln till kontakten på spolen och den andra (från brytarna) till järnkärnan./quote]

Yes!
Spolen kom med DHL idag och passade precis som du skriver alldeles perfekt i hålen. Fin blå gnista direkt på första försöket. Tackar för ett utmärkt tips!
Däremot blir inkopplingen något annorlunda på en SS. Sladden från brytarna är röd och kopplas till spolens kontakt. Den svarta som är jord kopplas till spolens kärna. Enligt det schema jag byggt mitt elsystem utifrån http://scooterhelp.com/electrics/wiring ... _VNB6T.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag byggde hela elsystemet med en multikabel från Clas Ohlson/biltema (minns ej vilket) avsedd för släpvagnskoppling på bilar. Den är billig i 10 meterslängd. Hela elsystemet på min Triumph är byggt på den också.
Nackdelen upptäckte jag nu är att sladdarna är 1,5mm vilket är alldeles för tjockt när man ska ha in dem allihop i kopplingarna på styret.
Men i övrigt väldigt praktisk då den har alla färger som krävs så om jag säljer vespan så har efterföljande ägare goda chanser att förstå sig på mitt elsystem. Har tom printat ut det från scooterhelp och plastat in det.

Och om jag inte säljer den så har jag själv goda chanser att förstå det även om jag glömt bort vad jag en gång gjorde...

/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Post Reply