Primavera

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
patrikgrann
Lärling
Lärling

Primavera

Post by patrikgrann »

Hej!
Fick ett tips i Linköping om att man kunde sätta i en japansk kolv i Primaveran, Kalle-saki, sy-syki eller hynda. Nån som har koll på vilken kolv/märke och modell som funkar bra? Frugan vill ha mer klös inför nästa räjssäsong.:twisted:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det måste vara orginalkolven (55mm) till Kawasaki KH125 som du fått tips om. Den har tunnare kolvringar, vilket gör att du kan varva mer utan att riskera att dom feta ringarna på orginalkolven går av eller går för varma.

/GuranL

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Hej!
Fick ett tips i Linköping om att man kunde sätta i en japansk kolv i Primaveran, Kalle-saki, sy-syki eller hynda. Nån som har koll på vilken kolv/märke och modell som funkar bra? Frugan vill ha mer klös inför nästa räjssäsong.:twisted:

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Man tackar för denna uppgift! Nu blir min kära hustru glad!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Finns det inte nån Honda kolv också som är bättre förutom ringarna. tror att man får svarva ner cylinder foten om man ska sätta på en sån, p.g.a att kolvbulten är placerad annourlunda jämfört med originalkolven. kolla med racingteamet från göteborg, dom har all info.

mvh /federico
volker
Drömmare
Drömmare

Post by volker »

Hej på er!

Yep! Där finns också den snygga Suzuki RM125 kolven från Wiseco som man kan använda, om man köper rätta överdimensionen. För 55mm i diametern vore det "P4", om cylindern behöver en renovering så passar det bättre med "P5" som är 55,25mm i diametern.

Här kan du går upp i avgasportsbredden till 70% av borrdiametern. Även 72% skulle går bra, då ringen är stål och inte gjutjärn.

Jag slipade ner kolvringspinnen lite med dremeln och jackade kolvringen på insidan för att få ringöppningen på rätta ställ. Det är ett lite knivigt job och man skulle jacka helst med en fil. Testa mycket med kolven i cylindern för att få det rätt.

Hälsning,

Volker

PS: ...och köp ej Simonini down and forward som jag, den dugar inte!
Se pipatest: http://www.down-and-forward.de/auspufftest.htmloch http://www.down-and-forward.de/auspufftest_1.html
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Hej Volker!!!!
Tyvärr så satt det en Simonini på när vi köpte den till Alexandra, förre ägaren hade blivit rekomenderad att köpa den av en scooterfirma. Våra Norska trimvänner säger samma sak om det blåset men den får tyvärr hänga med ett år till, hinner inte få så mycket gjort som jag skulle vilja.:D Har en hel del annat att fixa med, men ska försöka hinna öppna veven och eventuellt byta kolv innan det är dax!

MVH
Grann
volker
Drömmare
Drömmare

Post by volker »

Hej Patrik!

Jaja, jag blev också rekommenderad att köpa Simoninin. Snart kan jag förhoppningsvis greja igen själv i min egen verkstad. Jag köpte nu lite utrystning och plågande lite grannt mig och mina kompissar att hjälpa mig att bära prylarna in i källaren. En fräs och en svarv.

Vi får se hur det blir.

Hälsningar,

Volker
Post Reply