Stannar efter 2 min.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
pelle
Nybörjare
Nybörjare

Stannar efter 2 min.

Post by pelle »

Hej alla.
Jag har en Vespa 150GS som jag kört utan olja i vx-lådan.
Det var premiärturen och lite bråttom var det, så kolla oljan glömde jag.
Den gick bra i ca 10km och sen stannade den. Svårstartad men efter att jag kickat i ett par minuter hoppade den igång och jag kom fram dit jag skulle, ca 4km. Senare, 4tim, så startade den direkt och fungerade i ett par minuter, sen stannar den:cry:. Så har det varit sen dess:?:.
Jag har läst i Forumet om kondensator, tändspole och packboxar men jag frågar efter fler ledtrådar.

Det rinner bensin till förgasaren.
Det är ny färsk bensin.
Förgasaren är rengjord och munstycken likaså.
Det finns gnista efter att den stannat.
Den startar igen (motvillgt) med startgas. (tips från Calle,:) Tack)
Tändstiftet ser fint ut, (franskt Eyquem 600L) Italienare kanske inge gillar franska stift:cry:. Har ingen lista på vad som passar:oops:.

Kan flottören ställa till problem??
Jag fick inte loss den, sitter fast i botten av flottörhuset, soppan kommer ju in i till huset underifrån och jag vet inte hur hårt jag kan ta i utan att skada den.
Om det kommer in för mycket soppa, flottören stänger inte, så blir väl blandningen för tjock när den är varm och kan lägga av???
Om det är tvärt om och den inte öppnar tillräckligt så tar såsen slut och den stannar!!! Men då borde den väl starta på en gång??

Hur länge motorn på flottörsoppan???? 2min???

Hur kolla flottören?

Mvh Pelle
Anders Degerman
Nybörjare
Nybörjare

Post by Anders Degerman »

Min betedde sig på samma sätt. Felet då var att bensinslangen var för lång, så fort jag lyfte upp tanken och kollade efter stopp eller läkage så gick den bra tills dess att jag monterade tillbaka tanken igen, luftfickor i slangen helt enkelt när den ringlade omkring nere i ramen... Långskott kanske, men titta på det i alla fall.

Anders
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Om lufthålet i tanklocket är täppt, kan du få detta problem. Har även haft samma fel som Anders beskriver ovan.:)
pelle
Nybörjare
Nybörjare

Post by pelle »

Tack Anders.
Jag har kollat flottören, den funkar.
Soppa kommer som det ska.

När luftfiltret var borta och förgasarinsuget öppet så att säga, så gick det att starta och köra. Den verkar dock "svag" på låga varv och stannar gärna då, men drar bra på höga varv och varvar ur fint.
Jag minns från moppetiden med ställbart munstycke då man skruvade in det för långt så gick det bra på höga varv och den var svag i låga.
Här är ju inte munstycket ställbart.
Kan motsåndet i luftfilter och hålet i luckan under sittsen göra att det blir problem??

Är tändningen felställd??
Och i så fall åt vilket håll?

Har ni någon ide´? undrar pelle.
Anders Degerman
Nybörjare
Nybörjare

Post by Anders Degerman »

går den bättre om du chokar?
pelle
Nybörjare
Nybörjare

Post by pelle »

Jag har inte provat än, luftfilter och insugsröret till choken fortfarande avplockat. Ska prova imörrn´.
Jag tänkte att det kanske blir "chokning" med grjorna på eftersom den går sämre då :oops:.
pelle
Nybörjare
Nybörjare

Post by pelle »

Den går sämre med choke!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Om den startar på startgas, är det -garanterat- något med bränsletillförseln. Flottören verkar vara problemet. Antingen så kommer det in för lite soppa, vilket gör att den bara går kortare stunder, eller så flödar förgasaren över efter ett kort tag. Fixa loss flottören med lite förgasarrengöring och kolla så att den är tät och inte har massa soppa skvalpande inuti. Rengör flottörhuset från avlagringar så att flottören rör sig friktionsfritt.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by pelle</i>
<br />Hej alla.
Jag har en Vespa 150GS som jag kört utan olja i vx-lådan.
Det var premiärturen och lite bråttom var det, så kolla oljan glömde jag.
Den gick bra i ca 10km och sen stannade den. Svårstartad men efter att jag kickat i ett par minuter hoppade den igång och jag kom fram dit jag skulle, ca 4km. Senare, 4tim, så startade den direkt och fungerade i ett par minuter, sen stannar den:cry:. Så har det varit sen dess:?:.
Jag har läst i Forumet om kondensator, tändspole och packboxar men jag frågar efter fler ledtrådar.

Det rinner bensin till förgasaren.
Det är ny färsk bensin.
Förgasaren är rengjord och munstycken likaså.
Det finns gnista efter att den stannat.
Den startar igen (motvillgt) med startgas. (tips från Calle,:) Tack)
Tändstiftet ser fint ut, (franskt Eyquem 600L) Italienare kanske inge gillar franska stift:cry:. Har ingen lista på vad som passar:oops:.

Kan flottören ställa till problem??
Jag fick inte loss den, sitter fast i botten av flottörhuset, soppan kommer ju in i till huset underifrån och jag vet inte hur hårt jag kan ta i utan att skada den.
Om det kommer in för mycket soppa, flottören stänger inte, så blir väl blandningen för tjock när den är varm och kan lägga av???
Om det är tvärt om och den inte öppnar tillräckligt så tar såsen slut och den stannar!!! Men då borde den väl starta på en gång??

Hur länge motorn på flottörsoppan???? 2min???

Hur kolla flottören?

Mvh Pelle

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Har du rengjort bränslefiltret? Rostflagor från tanken i detsamma är ett klassiskt fel som ger just de problem du beskriver.

/Jörgen
pelle
Nybörjare
Nybörjare

Post by pelle »

Flottören fungerar som den ska.
Den öppnar och stänger och flyter.
Inget skit i filter heller.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Biltema säljer väl de stiften? Kommer tändspolen också därifrån? Har den kvar batteritändningen? Och i så fall hur mår batteriet?
/P
Post Reply