Kopplingsverktyg Touring
Kopplingsverktyg Touring
Vilka specialverktyg behövs för att plocka isär och ihop kopplingen på en Touring 1960? Konmutternyckeln går inte att klara sig utan va? Har jag sådan tur att det finns någon här i Göteborg som kan låna ut de verktyg som behövs?
Re: Kopplingsverktyg Touring
Hej.
Jag hade inte något verktyg till kronmuttern men slipade ner en vanlig hylsa så det stack upp två tappar.
Det funkade.
Jag hade inte något verktyg till kronmuttern men slipade ner en vanlig hylsa så det stack upp två tappar.
Det funkade.
Touring -60
Rally180 -73
Rally180 -73
Ni kanske förresten kan säga mig vad jag har att vänta mig när jag plockar bort kopplingskåpan.
Plötsligt skramlade det till i en nedförsbacke och motorn slutade att driva bakhjulet. Precis som om jag tryckt in kopplingen. Bakhjulet och motorn är helt frikopplade. Enda reaktionen jag får är om jag lägger handtaget i något annat läge än fritt och trycker in kopplingshandtaget, då upplever jag att det rasslar lite lågt när jag snurrar på bakhjulet. Jag antar att kopplingen är det mest naturliga stället att börja felsöka, men vad tror ni att har hänt?
Plötsligt skramlade det till i en nedförsbacke och motorn slutade att driva bakhjulet. Precis som om jag tryckt in kopplingen. Bakhjulet och motorn är helt frikopplade. Enda reaktionen jag får är om jag lägger handtaget i något annat läge än fritt och trycker in kopplingshandtaget, då upplever jag att det rasslar lite lågt när jag snurrar på bakhjulet. Jag antar att kopplingen är det mest naturliga stället att börja felsöka, men vad tror ni att har hänt?
Nu har jag öppnat kopplingskåpan och det verkar som att jag råkat ut för samma som BooDaa i tråden http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=4&t=5989" onclick="window.open(this.href);return false;, d.v.s. ringen som håller lamellerna på plats i korgen har hoppat ur. Vad kan vara orsaken till detta och finns det något jag kan göra för att förebygga att samma sak händer igen? Såvitt jag kan se ser både ringen och korgen (inkl spår) ok ut.
Det är mig veterligen oftast när man kör trimmat som korgen påverkas av centrifugal(centripetal?)-kraften så mycket att den öppnar sig.franke wrote:Nu har jag öppnat kopplingskåpan och det verkar som att jag råkat ut för samma som BooDaa i tråden http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=4&t=5989" onclick="window.open(this.href);return false;, d.v.s. ringen som håller lamellerna på plats i korgen har hoppat ur. Vad kan vara orsaken till detta och finns det något jag kan göra för att förebygga att samma sak händer igen? Såvitt jag kan se ser både ringen och korgen (inkl spår) ok ut.
Såvida du kör original är det således stor sannolikhet att det räcker med att ersätta ringen med en ny och spänstig dito.
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
BooDaa väntar i skrivande stund på delar till kopplingsmontering nummer två.
Jag är inte helt säkert på vad som gått snett, men misstänker denna gång att en för långt ingängad pinnbult från cylindern var boven.Denna har nu backats ut några varv, så att den inte sticker in i kopplingshuset.
För att slippa ge mig på kopplingen snart igen så valde jag att beställa ny korg, lameller, plattor och fjädrar. Dessvärre var låsringen slut på lager. I annat fall hade det blivit en sådan också.
Bra fett som håller krysskil och eventuella lagernålar på plats rekommenderas. Ny kronmutter och "kromnutterlåsring" och krysskil är nog också en god investering. Likaså en kopplingskompressor.
EM säljer både kronmutternyckel och kompressor i det fall du inte hittar någon som kan låna ut dem.
Jag är inte helt säkert på vad som gått snett, men misstänker denna gång att en för långt ingängad pinnbult från cylindern var boven.Denna har nu backats ut några varv, så att den inte sticker in i kopplingshuset.
För att slippa ge mig på kopplingen snart igen så valde jag att beställa ny korg, lameller, plattor och fjädrar. Dessvärre var låsringen slut på lager. I annat fall hade det blivit en sådan också.
Bra fett som håller krysskil och eventuella lagernålar på plats rekommenderas. Ny kronmutter och "kromnutterlåsring" och krysskil är nog också en god investering. Likaså en kopplingskompressor.
EM säljer både kronmutternyckel och kompressor i det fall du inte hittar någon som kan låna ut dem.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Jag bytte låsringen, kilen, fjädrarna samt lamellerna (låsringen var som du säger slut hos EM). Allt fungerar igen, mycket bättre än innan dessutom. Nya lameller gjorde verkligen susen.