Varför passar inte denna???

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Erling

Varför passar inte denna???

Post by Erling »

Varför passar inte denna original pakethållare - den BORDE(!) passa men har för långa fäststag närmast sadeln!

Tips på hur man modifierar tas tacksamt emot.

Fredrik vet säkert - han har i olika sammanhang visat bilder på paket hållare!

Image

Tack och hej......
Terraplane Blues

Re: Varför passar inte denna???

Post by Terraplane Blues »

Hej Erling!

Jag vet inte om du menar denna Fredrik (här finns ett helt gäng med det fantastiskt vackra namnet), men den pakethållaren skall absolut passa! Det skall vara 15 cm mellan fästhålens centrum och dessa skall fästas i tankens främre hål.
Erling

Post by Erling »

Javisst - det var Dig jag menade!

Jag är också förbryllad och har förstått att den skall fästas i tankens främre hål!
MEN - om jag hakar i hållaren längst bak som fixerar pakethållaren i rätt läge så hamnar fästhålen för långt in under sadeln. (uppe på sadelplattan)
Se bild!

Ett tag tänkte jag att borra nya hål i sadelplattan - där stagen nu hamnar - men det är ju inte så klyftigt precis eftersom ett sådant förfarande hindrar ett smidigt nyttjande av plastlådan under sadeln!

Det känns också fel att behöva börja såga av stagen ....

Undrande Erling
Terraplane Blues

Det var svårt att se på den lilla bilden du postade. Passar fäststagen på pakethållaren om du lägger an dem mot tankens främre hål, d v s är det 15 cm mellan centrum av hålen?

Det är inte bara så att det är något mankemang med den bakre fästpunkten, eller att fästet där bak har modifierats? Som sagt, kontrollera att det är 15 cm mellan hålens centrum på pakethållaren - det är det viktiga och korrekta. Kanske kan du isåfall modifiera hållaren som är i bakändan, om den nu inte passar?
Erling

Post by Erling »

Tack igen.........i morgon skall kolla det hela !
Måste också lära mig att öka bildstorleken.....

God natt`
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

http://img389.imageshack.us/img389/4940 ... re3fc1.jpg

Jag heter iåförsig inte Fredrik men jag har haft en likadan pakethållere och min sambo har en på sin v50 nu. Den tillplattade delen längst fram var inte så där lång på våra. Antar att de var avkortade och att nya hål gjorts i början där det är platt.
Erling

Post by Erling »

Tack för Dina kommentarer...
Ska kolla i dag!

Det där med Fredrik - råkade bara tänka på honom när jag skrev - men jag vet, det finns verkligen MÅNGA som har värdefulla kunskaper.

Vet fortfarande inte hur man ökar storleken på bilden - som Du uppenbarligen kan!

Är medveten om att jag är lite seg när det gäller data....

Men i övrigt är jag en riktig värsting !!!!!!!!!!!!!!
:grin:
Terraplane Blues

Nej, riktigt så långa skall hållarna inte vara i fronten på pakethållaren som den stora bilden visar. Kan pakethållaren ha suttit på en annan scootermodell? Om inget annat borde pakethållaren lätt kunnas modifieras för att passa, om bara avstånd och annat passar. Det skall som sagt vara exakt 15 cm mellan fästhålens centrum. Lägg pakethållaren över hålen i tanken och se om det passar in och borra därefter nya hål. Tyvärr ser man inte fästhålen på dessa bilder, men så här skall det iallafall se ut när den sitter på plats:

Image

Image
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Nu kanske jag inte ska skriva saker jag inte vet så mycket om, men vad jag hört så är dessa pakethållare inte något orginal vespa tillbehör, utan en pakethållare som var vanlig vid tiden vespa 50 såldes och som passade ganska bra (kanske med viss modifikation) och det är därför så många v50 har denna monterad. Men detta är såklart inga verifierade uppgifter. Andra här på forumet vet troligtvis hur det ligger till...
Terraplane Blues

Bustamente wrote:Nu kanske jag inte ska skriva saker jag inte vet så mycket om, men vad jag hört så är dessa pakethållare inte något orginal vespa tillbehör, utan en pakethållare som var vanlig vid tiden vespa 50 såldes och som passade ganska bra (kanske med viss modifikation) och det är därför så många v50 har denna monterad. Men detta är såklart inga verifierade uppgifter. Andra här på forumet vet troligtvis hur det ligger till...
Det är möjligt att du har rätt, Bustamente. Vad jag vet har det funnits fyra olika förekommande modeller pakethållare som suttit på/passat till Vespa 50 med trekantsadel. Förutom ovanstående (och den vanligast förekommande) även dessa tre:

Image

Image

Image

Image

Den översta av dessa är åtminstone tillverkad enbart för scootrar, då den har hållare för 9- eller 10-tumshjul. På vilka fordon kan man tänka att de övriga pakethållarna isåfall även har suttit? Någon som har sett dessa modeller på några andra tvåhjuliga fordon och i såfall vilka?
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Min första v50 där i sista bilden :)

Vilka minnen!
Bara det är gjord av plåt så....
Terraplane Blues

kejj wrote:Min första v50 där i sista bilden :)

Vilka minnen!
Ja, jag lånade den bilden från ett av dina inlägg. Har du avyttrat samtliga V50 nu?
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Finito, gone kaputt, off.
Den blåa för länge sen. men den vit/roda nyligen. mest för att jag har ett till objekt på ingående och jag har inte plats för mer än 2 scootrar, speciellt med tanke på flickvännens Velocidfero. Men det var med ett tår i ögat!

Vill dock inte bli en samlare heller.
Bara det är gjord av plåt så....
Erling

Pakethållare och passform

Post by Erling »

Hej igen!

Redovisning efter extra koll av pakethållare och ev. passform!

Som synes på bilderna så passar INTE denna "orginalsadel" på den Vespa 50S som jag råkar ha....

Det blir att ta fram svetsen!?

Erling

http://img133.imageshack.us/img133/9196 ... radap4.jpg
http://img210.imageshack.us/img210/1630 ... radxb0.jpg
http://img165.imageshack.us/img165/5568 ... radmw0.jpg
Erling

Post by Erling »

Menar förstås "orginal pakethållare"

Erling igen...
Wally
Nybörjare
Nybörjare

Re:

Post by Wally »

Terraplane Blues wrote: Image
Jag har lyckats få tag på en pakethållare av samma modell som den på bilden, och undrar lite över monteringen. Ska den bara skruvas fast under sadeln eller saknas det något mer fäste på min? Behövs den lilla "plåtsargshållaren" under för att den ska sitta som den ska? Jag saknar sargen och om jag försöker skruva fast den stora hållaren nu så ligger den inte mot tanken som på bilden utan får luft emellan och lutar kraftigt bakåt.
Den jag fått tag på är modifierad med två långa stag och fäste som gått ner på bakskärmen under lyktan, men jag har förstått att de inte ska vara där egentligen, och jag vill helst inte borra i skärmen.
Woodstock

Re: Re:

Post by Woodstock »

Wally wrote:
Terraplane Blues wrote: http://img134.imageshack.us/img134/6676/pkt1he5.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har lyckats få tag på en pakethållare av samma modell som den på bilden, och undrar lite över monteringen. Ska den bara skruvas fast under sadeln eller saknas det något mer fäste på min? Behövs den lilla "plåtsargshållaren" under för att den ska sitta som den ska? Jag saknar sargen och om jag försöker skruva fast den stora hållaren nu så ligger den inte mot tanken som på bilden utan får luft emellan och lutar kraftigt bakåt.
Den jag fått tag på är modifierad med två långa stag och fäste som gått ner på bakskärmen under lyktan, men jag har förstått att de inte ska vara där egentligen, och jag vill helst inte borra i skärmen.
Där ska även vara en ögla, som med en skruv ska fästas i tankens bakkant, där det finns ett hål för sargen (original "pakethållare"). Det bör funka fint att fästa pakethållaren även om du saknar den aktuella sargen.

Du vet förmodligen redan att "bågen" på pakethållaren är tänkt att rymma ett niotums reservhjul?

Mvh

/ Fredrik
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Om du inte har sargen, hur har du då fått fast sadeln i bakkant?
/P
Woodstock

Post by Woodstock »

Paka wrote:Om du inte har sargen, hur har du då fått fast sadeln i bakkant?
/P
Den fästs i en mutter som är integrerad i tanken. Sargen fyller s a s ingen funktion i det avseendet.

Mvh

/ Fredrik
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jag är inte superhaj på smallframe, men visst har väl nån modell muttern för enkelsadeln i sargen?
Eller har jag drömt det?
/P
Woodstock

Post by Woodstock »

Paka wrote:Jag är inte superhaj på smallframe, men visst har väl nån modell muttern för enkelsadeln i sargen?
Eller har jag drömt det?
/P
Nej, inte såvitt jag vet. Du tänker inte på att det finns tankar som ser annorlunda ut, bl a varianter med en "skål" i framkant?

Mvh

/ Fredrik
Wally
Nybörjare
Nybörjare

Re: Re:

Post by Wally »

Woodstock wrote: Där ska även vara en ögla, som med en skruv ska fästas i tankens bakkant, där det finns ett hål för sargen (original "pakethållare"). Det bör funka fint att fästa pakethållaren även om du saknar den aktuella sargen.

Du vet förmodligen redan att "bågen" på pakethållaren är tänkt att rymma ett niotums reservhjul?

Mvh

/ Fredrik
Hmm. Jag har nog ingen sådan ögla på min. Bifogar en taskig mobilkamerabild på pakethållaren. Modifierad som sagt. Tror inte den suttit på en smallframe innan jag köpte den, stagen som är påsvetsade hamnade väldigt konstigt när jag testmonterade. Den lutar dessutom som sagt kraftigt bakåt, det var därför jag tänkte att sargen skulle "stödja upp" den lite så den hamnade mer horisontellt.

Paka// Jag har inte haft några problem med att montera sadeln, men det kanske finns olika varianter?
Attachments
pk.jpg
pk.jpg (92.06 KiB) Viewed 8867 times
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Så är det! Och med en sån tank sitter muttern i sargen, ovanför skålen.

Image
/P

Woodstock wrote:
Paka wrote:Jag är inte superhaj på smallframe, men visst har väl nån modell muttern för enkelsadeln i sargen?
Eller har jag drömt det?
/P
Nej, inte såvitt jag vet. Du tänker inte på att det finns tankar som ser annorlunda ut, bl a varianter med en "skål" i framkant?

Mvh

/ Fredrik
Woodstock

Post by Woodstock »

Wally wrote:Hmm. Jag har nog ingen sådan ögla på min. Bifogar en taskig mobilkamerabild på pakethållaren. Modifierad som sagt. Tror inte den suttit på en smallframe innan jag köpte den, stagen som är påsvetsade hamnade väldigt konstigt när jag testmonterade. Den lutar dessutom som sagt kraftigt bakåt, det var därför jag tänkte att sargen skulle "stödja upp" den lite så den hamnade mer horisontellt.
Det ska vara en ögla på en av de smala och tvärgående ribborna, kommer så här på rak arm inte ihåg på vilken, men det ser du när du fäster den i framkant.

Om pakethållaren lutar måste den vara tillböjd av någon. De längsgående ribborna ska vara helt horisontella och raka.
Paka wrote:Så är det! Och med en sån tank sitter muttern i sargen, ovanför skålen.

http://dl.dropbox.com/u/12144914/Sk%C3% ... .26.44.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Minsann, där ser man! Vad jag vet är det endast de senare årsmodellerna (från slutet av 70-talet och framåt) som har den typ av tank med försänkning/skål.

Mvh

/ Fredrik
Wally
Nybörjare
Nybörjare

Post by Wally »

Woodstock wrote:
Wally wrote:Hmm. Jag har nog ingen sådan ögla på min. Bifogar en taskig mobilkamerabild på pakethållaren. Modifierad som sagt. Tror inte den suttit på en smallframe innan jag köpte den, stagen som är påsvetsade hamnade väldigt konstigt när jag testmonterade. Den lutar dessutom som sagt kraftigt bakåt, det var därför jag tänkte att sargen skulle "stödja upp" den lite så den hamnade mer horisontellt.
Det ska vara en ögla på en av de smala och tvärgående ribborna, kommer så här på rak arm inte ihåg på vilken, men det ser du när du fäster den i framkant.

Om pakethållaren lutar måste den vara tillböjd av någon. De längsgående ribborna ska vara helt horisontella och raka.
Paka wrote:Så är det! Och med en sån tank sitter muttern i sargen, ovanför skålen.

http://dl.dropbox.com/u/12144914/Sk%C3% ... .26.44.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Minsann, där ser man! Vad jag vet är det endast de senare årsmodellerna (från slutet av 70-talet och framåt) som har den typ av tank med försänkning/skål.

Mvh

/ Fredrik
Ok, kanske blir till att bocka lite. Någon därute som sitter på en bild där man ser öglan? Kan vara bra att ha något att gå efter.
Post Reply