Jag blev uppringd av en kvinna (50+) som ville ha hjälp att regga in en Vespa utan papper. Vespan var vit och hade tillhört hennes far som nyss hade dött efter många års alzheimers...
Mmmmh sa jag och drog de vanliga frågor & förklaringarna hur man kan regga gamla fordon... men hon hade varken gamla handlingar eller regskyltar. Dock hade hon hittat ramnumret och tack vare Scooterhelp kunde jag berätta för henne att hon hade en VESPA P200e ifrån 1981...nr 90xxx.
Men påståendet att det stod bara en 4 på hastighetsmätaren gjorde mig nyfiken... Och idag jobbade jag av ren slump 100km utanför Sthlm, och bara 5km ifrån deras hem - så efter jobbet ringde jag och hälsade på.
Och när hon öppnade garaget stod det inte bara en Ferrari (!) men även en vit P200e med frontrack ifrån Vigano...och den var HELT NY !!! Nej Hastighetsmätaren var inte bytt! ALLT är i det skicket som när man knallar in på VESPA handlaren och tittar på en fabriksny Vespa...1981...Fettet ifrån fabriken sitter överallt - motorn är nästintill kliniskt rent, tanken är helt clean. I handsfacket fanns det alla uppsättningar av nycklar, orörd och förpackat verktyg, mätbägaren, cyckelpump i orig plastpåse, Instruktionsboken och en liten "papplapp" med orden "SVEZIA V P 200e".
...vilken syn! Kom på mig att jag drog handen kärleksfull över sadeln...hennes kille (60+) undrade med ett leende om det var som "porr" för mig

Nu är det så att kvinnan verkligen vill regga in den och köra den - om jag inte kan övertala henne att köpa en automat - och donera den till Vespa Club Sthlm Museet

Ingen lätt nöt att knäcka...
Vespan gör sig inte rättvis på bilden - Skall dit imorgon igen och dokumentera den i detalj med en riktig kamera ... "return of the nerd"