Startar bra, varvar dåligt!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Fenix
Nybörjare
Nybörjare

Startar bra, varvar dåligt!

Post by Fenix »

Hej,

Jag kör som så många andra en V50 (V50R -77) som strular, och hoppas nu att någon kanske känner igen mitt problem eller kan ge mig en ledtråd till problemets lösning.

Saken är den att motorn inte vill ta varv så snart den blir varm(?). Den startar lätt, kan hålla tomgång hur länge som helst, men vill alltså inte varva upp. Eller rättare sagt, strax efter start varvar den upp med lite pumpande på gasreglaget. Men efter ca 15sek tappar den varvet och vill bara gå på tomgång. Ibland håller den varvet bättre men mer än 50m kommer jag inte innan den faller ner på tomgång. Bluddrar/brummar bara på gaspådrag. Choke gör inget.

Jag renoverade motorn i somras och efter det gick den fint. Problemet med varvet kom dock smygande ganska snart och eskalerade tills där jag nu befinner mig. Jag har gjort det enkla, dvs rengjort förgasare och munstycken samt kollat att jag har ett stadigt flöde ur tanken. Även kontrollerat att tankens vädring inte har med saken att göra.

Följande är nytt (som kan påverka driften): vev, packboxar, cylinder DR50, topp, kondensator, yttre tändspole, et3 banan, packningar i motor, packningar i förgasare. Topp och cylinder slipades in mot varandra innan montage.

Jag har en del idéer men hoppas få höra vad ni har att säga innan man börjar skruva!

Nyheter! Vespan tycks må bra av att stå inomhus (varmt garage). Den klarar att hålla uppe varvet längre nu när den är inomhus, men tills sist tappar den det. Särskilt efter belastning (körde en sväng i garaget)?

/Calle
Vespa 50R
Vespa PX125
Fenix
Nybörjare
Nybörjare

Re: Startar bra, varvar dåligt!

Post by Fenix »

Jaha, efter byte av brytarspetsar så fungerar vespan nu perfekt. Passade också på att slänga på en ny aluminiumpackning mellan grenröret och expansionskärlet på ljuddämparen. Så nu har jag faktiskt en motor i nyskick som dessutom inte lämnar några spår efter sig när man parkerar. Härligt!

Det var alltså bara ett par nya brytarspetsar som skulle till, men när man har skruvat så mycket med motorn som jag ändå har är det lätt att måla fan på väggen. Nåja, motorn fungerar och jag har lärt mig ytterligare något om 2T motorer.

/Calle
Vespa 50R
Vespa PX125
Post Reply