Ang den nya Vespa PX:en

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Magnus70
Drömmare
Drömmare
Posts: 1
Joined: Tue 10 May 2011, 13:09

Re: Ang den nya Vespa PX:en

Post by Magnus70 »

Hej,

Jag såg en annons på Blocket från vår eminenta Vespa ÅF i Helsingborg, ScooterPunkten f.d. Cykelbollen, att SPG kör något de kallar "SPG on tour". I detta upplägg skulle denna ÅF besökas av SPG den 5/5 och alla nyheter skulle finnas tillgängliga för provkörning.

Då jag är väldigt sugen på en spritt ny PX 150 som komplement till min gamla trotjänare så var jag självskriven besökare på detta evenemang. Eftersom jag inte skulle få för mig att köpa något fordon utan att få testa det först, ansåg jag att denna provkörning var viktig, inte minst eftersom jag aldrig kört någon motorsvagare Vespa än P200.

Döm om min förvåning när det visar sig att SPG inte lyckats skaka fram ett demoex! Detta trots att det står 2 nya saluex i butiken!. Nåväl, jag ber att få prata med representanten från SPG men det visar sig att han inte ens är där och där står jag med mina frågor som ingen kan hjälpa mig med. Jag tycker detta är väldigt dåligt hanterat av SPG.

Är det någon annan här på forumet som haft möjlighet att testa "nya" PX 150? Jag är mest intresserad av hur den står sig prestandamässigt jämfört med PX 200 eftersom jag mest kör landsväg och sällan i stan. Upplevs den väsentligt tröttare?

/Magnus
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Ang den nya Vespa PX:en

Post by fritte »

Magnus70 wrote:Hej,

Jag såg en annons på Blocket från vår eminenta Vespa ÅF i Helsingborg, ScooterPunkten f.d. Cykelbollen, att SPG kör något de kallar "SPG on tour". I detta upplägg skulle denna ÅF besökas av SPG den 5/5 och alla nyheter skulle finnas tillgängliga för provkörning.

Då jag är väldigt sugen på en spritt ny PX 150 som komplement till min gamla trotjänare så var jag självskriven besökare på detta evenemang. Eftersom jag inte skulle få för mig att köpa något fordon utan att få testa det först, ansåg jag att denna provkörning var viktig, inte minst eftersom jag aldrig kört någon motorsvagare Vespa än P200.

Döm om min förvåning när det visar sig att SPG inte lyckats skaka fram ett demoex! Detta trots att det står 2 nya saluex i butiken!. Nåväl, jag ber att få prata med representanten från SPG men det visar sig att han inte ens är där och där står jag med mina frågor som ingen kan hjälpa mig med. Jag tycker detta är väldigt dåligt hanterat av SPG.

Är det någon annan här på forumet som haft möjlighet att testa "nya" PX 150? Jag är mest intresserad av hur den står sig prestandamässigt jämfört med PX 200 eftersom jag mest kör landsväg och sällan i stan. Upplevs den väsentligt tröttare?

/Magnus
Träffade BörjeVespaserviceStockholm i Rissnebesiktningskö i lördags. Han sa att PX150 var pigg o kändes som cirka 10 hästar.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Ang den nya Vespa PX:en

Post by Hedge »

Har den den effekt som står på pappret, dvs knappt 8 hk, så är det väl bara att göra jämförelsen med PX200 som har 12. Du tappar -en tredjedel- av effekten. Klart det märks.

/G
Magnus70 wrote:Hej,

Jag såg en annons på Blocket från vår eminenta Vespa ÅF i Helsingborg, ScooterPunkten f.d. Cykelbollen, att SPG kör något de kallar "SPG on tour". I detta upplägg skulle denna ÅF besökas av SPG den 5/5 och alla nyheter skulle finnas tillgängliga för provkörning.

Då jag är väldigt sugen på en spritt ny PX 150 som komplement till min gamla trotjänare så var jag självskriven besökare på detta evenemang. Eftersom jag inte skulle få för mig att köpa något fordon utan att få testa det först, ansåg jag att denna provkörning var viktig, inte minst eftersom jag aldrig kört någon motorsvagare Vespa än P200.

Döm om min förvåning när det visar sig att SPG inte lyckats skaka fram ett demoex! Detta trots att det står 2 nya saluex i butiken!. Nåväl, jag ber att få prata med representanten från SPG men det visar sig att han inte ens är där och där står jag med mina frågor som ingen kan hjälpa mig med. Jag tycker detta är väldigt dåligt hanterat av SPG.

Är det någon annan här på forumet som haft möjlighet att testa "nya" PX 150? Jag är mest intresserad av hur den står sig prestandamässigt jämfört med PX 200 eftersom jag mest kör landsväg och sällan i stan. Upplevs den väsentligt tröttare?

/Magnus
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
TMax500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 93
Joined: Mon 24 Nov 2008, 01:09
Location: Göteborg, Sweden

Re: Ang den nya Vespa PX:en

Post by TMax500 »

Magnus70 wrote:Är det någon annan här på forumet som haft möjlighet att testa "nya" PX 150? Jag är mest intresserad av hur den står sig prestandamässigt jämfört med PX 200 eftersom jag mest kör landsväg och sällan i stan. Upplevs den väsentligt tröttare?/Magnus
Körde 150:an i gångna helgen (Johans MC, Göteborg har en demo). Nu skall sägas att det var måånga år sedan jag körde PX 200. Men spontant så kändes klart 150 tröttare än (vad jag mindes av) 200:an. Så landsväg, nä. Inte om du skall klara en 90-väg (=toppfarten).

Men vad vet jag, jag kör ju en 500:a... :)
Float like a butterfly, sting like a bee

Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050

Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Ang den nya Vespa PX:en

Post by fritte »

TMax500 wrote:
Magnus70 wrote:Är det någon annan här på forumet som haft möjlighet att testa "nya" PX 150? Jag är mest intresserad av hur den står sig prestandamässigt jämfört med PX 200 eftersom jag mest kör landsväg och sällan i stan. Upplevs den väsentligt tröttare?/Magnus
Körde 150:an i gångna helgen (Johans MC, Göteborg har en demo). Nu skall sägas att det var måånga år sedan jag körde PX 200. Men spontant så kändes klart 150 tröttare än (vad jag mindes av) 200:an. Så landsväg, nä. Inte om du skall klara en 90-väg (=toppfarten).

Men vad vet jag, jag kör ju en 500:a... :)
Nä vad vet du....

90 kph är en vanlig hastighet för MC, när man kör i den farten möter man betydligt fler MC än vad om kör om en, det borde betyda att de flesta MC håller 90.

Till GB kommer bara PX125, men där är de glada åt det lilla, sista numret av Scootering var full av reklam för nya PX, det e ju en äkta plåtscooter. 4t-Vesporna har ju mängder med plastbitar, usch!!!!
:roll:
TMax500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 93
Joined: Mon 24 Nov 2008, 01:09
Location: Göteborg, Sweden

Re: Ang den nya Vespa PX:en

Post by TMax500 »

Nä vad vet jag. 3500 scootermil tror jag mig ha skrapat ihop vid en hastig summering, så jag är inte helt bakom ;-) Vad jag syftar på är att Magnus70 skriver "jag mest kör landsväg och sällan i stan". Landsväg innefattar ju både 50, 70 och 90.

Efter att ett par år med en 125:a så vet jag att det är småjobbigt att köra 90-väg med en scooter som toppar strax över 90 (eller 100-105 som min gamla 125:a). Man får köra med rullen i botten hela tiden, klarar inte ett motlut utan att sacka, och har backspegeln full av bilar som vill köra om. Lite som att köra moppe - man är i vägen för andra.

Så handlar det om sådana vägar så kanske man skall fundera på något kraftfullare. Men, är "landsväg" samma som 50/70-vägar så är det en annan sak.

Tycker jag. Men det är inte jag som skall shoppa en ny PX. Även om jag är sugen! :-)
Float like a butterfly, sting like a bee

Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050

Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Ang den nya Vespa PX:en

Post by fritte »

TMax500 wrote:Men det är inte jag som skall shoppa en ny PX. Även om jag är sugen! :-)
tror att många som gnäller o piper över de få hastarna o även priset kommer att vara stolta ägare av en PX150 inom nåt år... Det är ju en äkta Vespa!!
BroderJanne
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sun 10 Feb 2013, 15:43
Location: Linköping

Re: Ang den nya Vespa PX:en

Post by BroderJanne »

Tror att en del jämför med LML.Synpunkter ?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Ang den nya Vespa PX:en

Post by fritte »

skulle vara kul o veta hur många PX o LML 2t som är köpta (sålda) förra året i vårt kyliga land. Både PX150 o LML Star125 är ju scooters som vädjar till de som längtar tillbaka till 1900-talet då en hoj startades med foten o inte tummen...
Februari 2012 skrev MOTOCICLISMO att PIAGGIO sålt 55'095 enheter 2011, men endast 44'396 under 2012. LML hade däremot ökat från 4'133 under 2010 till 6'263 för 2011. Under 2011 såldes 2'467 PX150 o2'295 LML Star 150.Alla siffror avser Italien.
BroderJanne
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sun 10 Feb 2013, 15:43
Location: Linköping

Re: Ang den nya Vespa PX:en

Post by BroderJanne »

Fritte; Tror att fordonsstatistik ned på modellnivå finns m kostar pengar.Trafikverket kanske?
Post Reply