Bensinkransnyckel till Touring i Borås omnejd?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Mighty
Nybörjare
Nybörjare

Bensinkransnyckel till Touring i Borås omnejd?

Post by Mighty »

Jag beställde en bensinkransnyckel + en del annat från http://www.gethip.se till min Touring -59, men nyckeln är alldeles för stor. Fick reda på att nyckeln inte finns att få tag i till Touring, utan man måste göra en själv.

Finns det någon vänlig själ som kan låna ut en nyckel som passar? Det är svårt att mäta men skulle tippa att muttern är mellan 20-22 mm.

MVH
Mattias
Mighty
Nybörjare
Nybörjare

Re: Bensinkransnyckel till Touring i Borås omnejd?

Post by Mighty »

Jag har löst det. Kan härmed meddela alla med Touring att bensinkransmuttern var 20 mm.

Kopplade ihop två långa hylsor av denna modell, se bild nedan. Den ena hylsan var 20 mm i en änden och 22 i andra. Den andra hylsan var 24 resp 26 mm i ändarna. Kopplade ihop dom, tog en skruvmejsel genom hålet och den satt hårt men man fick riktigt bra kraft! Fast det blev dyrt, 200:-, men det var det värt.
:)

Image
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by franke »

När byttes kranen till den större varianten? För senare Touringar har väl den med 32mm-mutter?
Mighty
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mighty »

franke wrote:När byttes kranen till den större varianten? För senare Touringar har väl den med 32mm-mutter?
Ja det hade varit intressant att veta. Min är som sagt en -59:a. Den nya bensinkranen som jag ska sätta dit är 32 mm, så det blev att fila en del med en halvrund järnfil.

/Mattias
Post Reply