Rengöring med diesel?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
BooDaa
Lärling
Lärling

Rengöring med diesel?

Post by BooDaa »

God afton, Scootersverige (samt långväga gäster)!
Jag har flera gånger hört talas om att diesel kan användas för att rengöra motordelar och är nu lite nyfiken på hur det går till och vad man bör hålla dieselfritt.

Hur frikostig skall man när man häller på det? Behöver jag något rengöringsmedel efter att det verkat, eller är det bara att torka rent.

Igår fick jag hem ett typiskt ladugårdsfynd. En hel VGL1M-baksving för kaffepengar. Då den inte varit bruk sedan gamle kungens dagar så var den täckt av ett tjockt lager olja, damm, testosteron och olja, vilket kan vara mycket kämpigt att få bort.
Alla genvägar som inte förstör några delar för framtiden är intressant. Man vet ju aldrig när jag hittar ett VGL1T-chassi att hänga in den i :P
Attachments
Extramotor.jpg
Extramotor.jpg (158.4 KiB) Viewed 1725 times
Last edited by BooDaa on Wed 11 May 2011, 23:46, edited 1 time in total.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Clater
Entusiast
Entusiast

Re: Rengöring med diesel?

Post by Clater »

Jag vet att i lumpen användes fotogen för vapenvård, fast det självklart inte var tillåtet.... Tricket var att snabbt skölja med varmt vatten. Antar att diesel funkar likadant
Själv använde jag ungnsrengöring med bra resultat. Det kan nog matta aluminium en del, men det var inget jag noterade.
/Clas
Post Reply