Hej,
Laste lite om JonasPetrinis renovering och om hur Stickyboken rekommenderar elektrisk mutterdragare/knackare for att lossa bl a ryckutjamnaren.
Det slog mig att det egentligen ar ganska ofta som man har fastargade muttrar och sonderrostade skruvar och att det kanske vore en ide' att investera i en enklare mutterdragare.
Eftersom den i mitt fall kommer anvandas endast sporadiskt och jag inte har elektricitet i garaget funderar jag pa att kopa en enklare laddbar variant.
Vad jag inte riktigt har klart for mig ar dels hur man forsakrar sig om att den ar tillrackligt stark, och om det egentligen ar rekommenderbart att forsoka lossa vanliga skruvar med en mutterdragare...
Sokte lite pa natet och hittade bla annat denna elektriska mutterdragare.
Skulle en dylik kunna racka for mina sporadiska helgdagar i garaget, eller ar det nagot speciellt man bor overvaga innan inkop?
Vh Vic
Elektrisk mutterdragare - koptips?
Re: Elektrisk mutterdragare - koptips?
För £39?? Om något verkar för bra för att vara sant, så är det sällan det...victor wrote:Hej,
Laste lite om JonasPetrinis renovering och om hur Stickyboken rekommenderar elektrisk mutterdragare/knackare for att lossa bl a ryckutjamnaren.
Det slog mig att det egentligen ar ganska ofta som man har fastargade muttrar och sonderrostade skruvar och att det kanske vore en ide' att investera i en enklare mutterdragare.
Eftersom den i mitt fall kommer anvandas endast sporadiskt och jag inte har elektricitet i garaget funderar jag pa att kopa en enklare laddbar variant.
Vad jag inte riktigt har klart for mig ar dels hur man forsakrar sig om att den ar tillrackligt stark, och om det egentligen ar rekommenderbart att forsoka lossa vanliga skruvar med en mutterdragare...
Skulle en dylik kunna racka for mina sporadiska helgdagar i garaget, eller ar det nagot speciellt man bor overvaga innan inkop?
Vh Vic
Köpte en mutterdragare 240 v, 2009, för 299:- på Jula, den höll att demontera 2 hjul på bilen... fick pengarna tillbaka men ändå inge kul...

Hej Fritte,fritte wrote:
För £39?? Om något verkar för bra för att vara sant, så är det sällan det...
Köpte en mutterdragare 240 v, 2009, för 299:- på Jula, den höll att demontera 2 hjul på bilen... fick pengarna tillbaka men ändå inge kul...![]()
![]()
Jeps, det ar billigt, fanns billigare och dyrare.
Eftersom jag kommer anvanda den 5 ggr om aret pa scooterprylar tankte jag att den kanske rackte... Speciellt med 2 ars garanti.
Det bor ju helst inte kosta mer an det skulle ga pa att slapa over scootern till locala scooterverkstaden (scooterworks) och lossa muttern

[url+http://www.google.co.uk/search?q=cordle ... p%3A1&aq=f]Har ar en langre lista...[/url]
Men bortsett fran modellen ovan, ar en mutterdragare nagot du skulle rekommendera i allmanhet..?
Eller riskerar man storre skada an nytta..?
Aldrig agt nagon sjalv men nar jag sett dem i action har de verkat valdigt effektiva.
En sån här (ungefär) har jag http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =160928465" onclick="window.open(this.href);return false; Den har kraft nog att ta fastärgade hjulmuttrar på bilen när jag skiftar mellan sommar- och vinterhjul. Tar fyra hjulbultar på några sekunder. Kan alltså användas till mer än scootern!
Men man skall kanske vara eftertänksam innan man att drar fast bultar och muttrar med maskinen, den drar åt hårt! Jag brukar därför bara använda den till att lossa bultar. Drar åt gör jag med handkraft - för att få det lagom hårt. Jag har mera fingertoppskänsla än maskinen....
Men man skall kanske vara eftertänksam innan man att drar fast bultar och muttrar med maskinen, den drar åt hårt! Jag brukar därför bara använda den till att lossa bultar. Drar åt gör jag med handkraft - för att få det lagom hårt. Jag har mera fingertoppskänsla än maskinen....
Float like a butterfly, sting like a bee
Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050
Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050
Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Bra, då har man en indikation på vilken styrka som krävs.TMax500 wrote:En sån här (ungefär) har jag http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =160928465" onclick="window.open(this.href);return false; Den har kraft nog att ta fastärgade hjulmuttrar på bilen när jag skiftar mellan sommar- och vinterhjul. Tar fyra hjulbultar på några sekunder. Kan alltså användas till mer än scootern!
Ska sondera marknaden lite och så fort jag kör fast på någon mutter bestaller jag en (laddbar).
Tusen tack!
-
- Entusiast
victor wrote:Hej,
Vh Vic
Bra där!

Tackar!

Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
Sa du funderar ocksa pa en laddbar?JonasPetrini wrote:
Bra där!Som om du hade läst mina tankar och ställde frågan (och fick ett par bra svar) innan jag hann!
![]()
Tackar!
Laddbar - alltid tom på kräm när man behöver den som bäst?
Med sladd - mer kraft med 230 V?
...eller har jag fel?
...eller har jag fel?
Float like a butterfly, sting like a bee
Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050
Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050
Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Har du ingen el i garaget....TMax500 wrote:Laddbar - alltid tom på kräm när man behöver den som bäst?
...eller har jag fel?

-
- Entusiast
Laddbar, Sladdbar, vilken som!
Mitt primära mål är att få bort hårt sittande muttrar och det gör jag 9 av 10 ggr i garaget...
/J

Mitt primära mål är att få bort hårt sittande muttrar och det gör jag 9 av 10 ggr i garaget...
/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
Isomac Brio 2007