Troligt motorhaveri?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
tompa5
Nybörjare
Nybörjare

Troligt motorhaveri?

Post by tompa5 »

Halloj!
Imorse på vägen till jobbet (såklart) hörde jag två avgasknallar och sedan gick min pärla ryckigt som tusan i ett par sekunder innan jag fattade vad som hänt. Därefter smäller det till och ljuddämparen lossnar från cylindern.
Stressad som en gnu och mer och mer sen till jobbet kickade jag utan framgång. Jag hann se att det kom fram soppa till förgasaren men hann ingen mer felsökning.
Sitter nu på jobbet och går igenom alla tänkbara scenarion...
Pärlan är en touring -60 med en PX125-motor och jag hade fullt ös när det skedde.
Nån som har en idé?
/T
beep beep, vrooom
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Troligt motorhaveri?

Post by fritte »

tompa5 wrote:Halloj!
Imorse på vägen till jobbet (såklart) hörde jag två avgasknallar och sedan gick min pärla ryckigt som tusan i ett par sekunder innan jag fattade vad som hänt. Därefter smäller det till och ljuddämparen lossnar från cylindern.
Stressad som en gnu och mer och mer sen till jobbet kickade jag utan framgång. Jag hann se att det kom fram soppa till förgasaren men hann ingen mer felsökning.
Sitter nu på jobbet och går igenom alla tänkbara scenarion...
Pärlan är en touring -60 med en PX125-motor och jag hade fullt ös när det skedde.
Nån som har en idé?
/T
Motorhaveri knappast troligt, kan vara att tändhatten hoppade av, tändningen, soppatillförsel eller förgasare...
tompa5
Nybörjare
Nybörjare

Post by tompa5 »

fritte wrote: Motorhaveri knappast troligt, kan vara att tändhatten hoppade av, tändningen, soppatillförsel eller förgasare...
Jag får kolla ev gnista när jag kommer hem samt soppatillförsel och hoppas på det bästa *fingers crossed*
Tack för snabbt svar :)
beep beep, vrooom
tompa5
Nybörjare
Nybörjare

Post by tompa5 »

Kabelbrott var orsaken.
Lödkolv, tenn, kabelstump och krympslang löste allt och nu brummas det på lika friskt igen.
Tack för tips om tändning.
/T
beep beep, vrooom
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Bra, Fritte!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...