Efter att ha bytt brytarspetsar, kondensator och ställt in tändningen på 22 grader (den stod tidigare på 16!) på min Vespa upplever jag att den vibrerar mer än tidigare, det pirrar mer i fötterna och händerna när jag kör.
Kan detta vara normalt? Nån som har samma erfarenhet?
Jag antar att en motor med rätt inställd tändning utvecklar mer kraft eftersom förbränningen blir bättre. Annars har jag funderat på om svänghjulet hamnat snett, men det verkar inte så. Det gled på snyggt över krysskilen och ser inte ut att sitta snett när det roterar.
Alla funderingar är välkomna.
Bra vibrationer???
Bra vibrationer???
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Re: Bra vibrationer???
Livar upp den här tråden. Några fler funderingar? Pirrar det i era fötter?
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Vespa P200E från 1982
Ökar man förtändningen så går motorn oftast 'hårdare', men normalt ska inte det vara såpass märkbart. Det kan vara så att du har något löst på hojen som bara behövde en liten förändring i motorvibrationerna för att komma i resonans, och det är det du känner.
Min Rally 200 vibrerade som satan mellan 70 och 75, men nästan helt vibrationsfri innan och över det intervallet. Där misstänkte jag motorfästena i svingen, vars gummi var stenhårt.
Min Rally 200 vibrerade som satan mellan 70 och 75, men nästan helt vibrationsfri innan och över det intervallet. Där misstänkte jag motorfästena i svingen, vars gummi var stenhårt.
LIJ wrote:Livar upp den här tråden. Några fler funderingar? Pirrar det i era fötter?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Hedge, Jag har samma vibrationsproblem med min nyrenoverade Rally 200 motor. Vid samma intervall. Har inte heller bytt upphängningsgummin varken fram eller på toppen av bakdämparen. Blev det ngn skillnad när du gjorde det?
Nisse Hult
Jag kom aldrig så långt så att jag bytte dom, sålde hojen. Men med tanke på att dessa gummin är det ENDA som dämpar vibrationer från motorn skulle jag bli väldigt överraskad om det INTE gjorde någon skillnad. Och speciellt motorfästesgummina är väldigt utsatta, så är dom hårda bör man byta dom. Inte minst för väghållningens skull.
Tips: Läs på ordentligt innan du ger dig på det. Dom är ganska kluriga att få ur och i.
Tips: Läs på ordentligt innan du ger dig på det. Dom är ganska kluriga att få ur och i.
Kronblom wrote:Hedge, Jag har samma vibrationsproblem med min nyrenoverade Rally 200 motor. Vid samma intervall. Har inte heller bytt upphängningsgummin varken fram eller på toppen av bakdämparen. Blev det ngn skillnad när du gjorde det?