Jag har haft driftsproblem med min Touring -59 och har nu rengjort förgasaren. Tömde tanken på soppa och upptäckte ett ganska tjockt lager med kaffesumpliknande gegga på botten.
Nu är frågan: hur får jag upp geggan? Finns det något sätt att rengöra utan att öppna botten via bränslekransfästet?
Om man måste lossa bränslekranen i alla fall, hur kommer man åt den underifrån?
MVH
Mattias
Rengöring av tank Touring -59
Re: Rengöring av tank Touring -59
Hej,
Du kan inte lossa kranen från utsidan. Du behöver antingen köpa en bensinkransnyckel, alternativt tillverka en,
http://www.emscooters.se/bensinkransnyc ... c-199.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Att få "driftssäkerhetsrent" kan vara svårt, men lossar du kranen så är det betydligt lättare att komma åt. Jag körde högtryck (ja, vatten) i en Primavera-tank och det fungerade faktiskt väldigt bra. Kör först högtryck och skölj sedan med starka lösningsmedel så ska det nog gå bra. Låt kranen vara bortmonterad till allt har torkat ordentligt. Tillgång till tryckluft är bekvämt under torkmomentet.
Använd sedan fingrarna för att känna genom hålet till bensinkranen. Skrapa med naglarna och se till att du har fått bort allt som kan sätta igen kran/filter/förgasare.
Inte rent, upprepa ovanstående!
Johan
Du kan inte lossa kranen från utsidan. Du behöver antingen köpa en bensinkransnyckel, alternativt tillverka en,
http://www.emscooters.se/bensinkransnyc ... c-199.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Att få "driftssäkerhetsrent" kan vara svårt, men lossar du kranen så är det betydligt lättare att komma åt. Jag körde högtryck (ja, vatten) i en Primavera-tank och det fungerade faktiskt väldigt bra. Kör först högtryck och skölj sedan med starka lösningsmedel så ska det nog gå bra. Låt kranen vara bortmonterad till allt har torkat ordentligt. Tillgång till tryckluft är bekvämt under torkmomentet.
Använd sedan fingrarna för att känna genom hålet till bensinkranen. Skrapa med naglarna och se till att du har fått bort allt som kan sätta igen kran/filter/förgasare.
Johan
OK, tack för ditt svar Johan. Ja jag har föstått sedan tidigare att man behöver en specialnyckel för att lossa bensinkranen inifrån. Jag ska nog tillämpa ditt sätt där, med spolning och lösningsmedel. Men efter att man lösgjort muttern och fått lös kranen, hur får kommer man åt själva kranen underifrån. Alltså jag menar under botten på tanken. Måste hela tanken lyftas bort från chassit? Det är ju en massa grejer ivägen. Ursäkta min totala brist på basala kunskaper, men jag lär mig varje dag nuwanten wrote:Hej,
Johan

Mattias
Ja, tanken måste bort.
Det är bara slang och "bensinkransspaken" som måste lossas. Det gör du på tio minuter
Det är bara slang och "bensinkransspaken" som måste lossas. Det gör du på tio minuter

wanten wrote:Ja, tanken måste bort.
OK, tusen tack!

/Mattias