Fel statorplatta/spolar?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling
Lärling
Lärling

Fel statorplatta/spolar?

Post by Erling »

Hej!
Håller på med en översyn av elen till min VNS3 - Popolino 1962, med motor VNB3.

Är lite brydd om något kan vara utbytt eller att schemat från Scooterhelp kan var felaktigt. (mindre troligt)
Spolen till vänster kl 1900 har tre (3) ledningar medan schemat visar på 1 ledning.
Likaså - gissar jag - saknas en blå ledning på den högra spolen kl 1600, som kanske lossnat/försvunnit, och som måste lödas dit!?

Erling
Attachments
VNS3 - statorplatta (5) [800x600].JPG
VNS3 - statorplatta (5) [800x600].JPG (76.01 KiB) Viewed 2310 times
VNS3 - statorplatta (2) [800x600].JPG
VNS3 - statorplatta (2) [800x600].JPG (89.97 KiB) Viewed 2310 times
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Fel statorplatta/spolar?

Post by Paka »

När det gäller popolino kan man inte lita till utländska källor. Har du inte lärt dig det, Erling?
Gå in på http://www.vespapopolino.se" onclick="window.open(this.href);return false; och titta i handboken. Elschemat i den röda verkar stämma bra med din tändplatta. Jag tycker att själva tändspolen ser lite gammal ut för att vara 60-tal, men det behöver inte alls betyda att den inte är rätt.

Image
/P
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Man ska inte "lita till utländska källor" säger Paka skämtsamt(?), i det här fallet SIP!

Tyskar kan man definitivt inte lita på! Hörde i dag på radion att befolkningsunderlaget som redovisats i skolböcker mm är helt fel!
OBS skämt det där om tyskar! :lol:

Jag vet nog att VNS byggdes enbart för Sverige men trodde att motorn = VNB, var "orörd".
Visserligen - och det vet jag också - är vissa delar i motorn "ner-svarvade" för att minska totalvikten, men ändå!

I detta Forum lär man sig alltid något nytt!

Nu ska här noggrant studeras Popolino-sidan, som verkar vara alldeles utmärkt! (röd och grön - vad är det för skillnad?
TACK Paka ...

Erling
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Nu var det INTE hos SIP som jag hittade skissen, utan Scooterhelp!
Det blev därför inte alls så roligt som jag tänkte... :oops: :oops: :oops:

Erling igen...
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Nu fick jag till tåtarna, och kan även svara på min egen fråga om skillnaden mellan böckerna.
Den röda boken är "min" version och den gröna är den version som har "VGLB"-spole, alltså den som är till för bromsljuset och som skall sköta att inte ljuset försämras vid lägre varv utan behålla konstant nivå även vid rödljus och liknande. (en viktig trafiksäkerhetsdetalj)

Min fråga blev alltså besvarad med att det är rätt stator-platta samt spolar

Erling
Post Reply