Att hitta den estetiska balansen

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Post Reply
Strmbrg
Nybörjare
Nybörjare

Att hitta den estetiska balansen

Post by Strmbrg »

För mig gäller att hitta den rätta balansen mellan renhet och detaljer.

Jag tyckte tydligen att Vespa lyckats såpass bra med sin nuvarande design, att jag valde att betala dem - det ganska sockrade priset - för det.

Men hur mycket skall jag pimpa den? Är den inte ganska bra som den är?

Image

Kromsargen bakom sätet är tillvald, men fyller även en praktisk funktion vid parkering och skjuts.
Den lilla rutan är också tillvald, och ser sportig ut. Kunde inte låta bli helt enkelt.

Skall nog ta det lugnt och tänka till både sju och fjorton gånger innan jag skruvar dit något mer.
Har funderat på pakethållare, men de kostar, så jag funderar nog ett tag till.
Ryggsäck funkar ju utmärkt i de allra flesta fall, om man bara ser till funktionen "lastutrustning".

:-?
/Strmbrg,
H12
Nybörjare
Nybörjare

Re: Att hitta den estetiska balansen

Post by H12 »

En främre pkt hållare är både funkis å brutalt snyggt, dessutom är den väldigt enkel (kanske lite för enkel, byta skruv?) att ta på å av.
Bloggar å rullar på "På rull med Bajen Vespan" 300 å Bajen Bucklan PX
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det beror ju faktiskt på vilken stil du själv väljer att ha på din Vespa.

* Du kan ha den ren och estetisk, då känns den rätt perfekt precis nu
* Du kan ha den funktionell, och då skulle pakethållare fram och bra (till matkassar, väskor mm) sitta bra
* Du kan göra den till en modshoj, då är det bara att hänga på allt krom du får tag på
* Du kan göra den till någon form av street-racer, då talar vi trimblås, racigare sadel mm

Det är det som är så kul med en Vespa (och Lambretta), du kan anpassa den efter smak och plånbok 8)

Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Jag äger en Vespa S 125 som jag användar för dagspendling. Jag har som du hållt mig ifrån några större utsvängningar då S är en riktigt snygg hoj avskalat.

Jag valde till en pakethållare bak för att kunna lasta på extra. Den tillsammans med krocken på benskölden räcker för mig.
utöver det har jag endast ett benskydd från vespa (Finns att läsa om i senaste scooteristen).

Tyckte det räckte
Eventuellt en ruta för att lyfta luftströmmen från bröstet men den som lever får se.

Annars håller jag med den kloke och erfarne Jencla här ovan.
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jencla wrote:Det beror ju faktiskt på vilken stil du själv väljer att ha på din Vespa.

* Du kan ha den ren och estetisk, då känns den rätt perfekt precis nu
* Du kan ha den funktionell, och då skulle pakethållare fram och bra (till matkassar, väskor mm) sitta bra
* Du kan göra den till en modshoj, då är det bara att hänga på allt krom du får tag på
* Du kan göra den till någon form av street-racer, då talar vi trimblås, racigare sadel mm

Det är det som är så kul med en Vespa (och Lambretta), du kan anpassa den efter smak och plånbok 8)

Lycka till
/jens
Kan bara hålla med... och att se de olika skapelserna är alltid lika kul, oavsett vilken stil de har.... däremot vore det inge kul om alla hade samma stil.
Din Vespa är en av de snyggaste jag sett, utrusta den så du trivs med den i 1:a hand...
:mrgreen:
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Image
Strmbrg
Nybörjare
Nybörjare

Post by Strmbrg »

Måste passa på att fråga:

Var har ni köpt era kromtillbehör?
Finns det billiga "pirater" med bättre krom, månne? (Har sett många rostiga skräckexempel ute på stan...)

PS
Kom just på att jag beställde min maskin med tvåmanssadeln som på bild. Visst är enmansditon lite snitsigare, men jag ville ha möjligheten att skjutsa om det skulle bli aktuellt.
Köpte dessutom gummimattan, men den skall jag bara använda då det verkligen behövs.
Dessutom slet jag bort S50-emblemet och har nu likadana "Vespa"-loggor på båda sidorna bak.
/Strmbrg,
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Strmbrg wrote:Måste passa på att fråga:

Finns det billiga "pirater" med bättre krom, månne? (Har sett många rostiga skräckexempel ute på stan...)

PS
Kom just på att jag beställde min maskin med tvåmanssadeln som på bild. Visst är enmansditon lite snitsigare, men jag ville ha möjligheten att skjutsa om det skulle bli aktuellt.
Köpte dessutom gummimattan, men den skall jag bara använda då det verkligen behövs.
Dessutom slet jag bort S50-emblemet och har nu likadana "Vespa"-loggor på båda sidorna bak.
Jag har tredjepartskrompakethållare på min vardagsscooter, en LX 125. Jag tror den är likadan som den kejj postade bild av. Jag har inte varit varken slarvig eller pedant, men jösses vad den har rostat.

Se till att det verkligen är rent om du lägger dit gummimattan, annars kommer smutsen under mattan skava!

Johan
Strmbrg
Nybörjare
Nybörjare

Post by Strmbrg »

wanten wrote:

PS
Jag har tredjepartskrompakethållare på min vardagsscooter, en LX 125. Jag tror den är likadan som den kejj postade bild av. Jag har inte varit varken slarvig eller pedant, men jösses vad den har rostat.

Ja, alltså, 1500 pix för så saggig kvalitet, det bär emot att köpa. Har lagt kullagerfett på kromsargen bakom sadeln.

Se till att det verkligen är rent om du lägger dit gummimattan, annars kommer smutsen under mattan skava!
Ja, jag är så himla petig, så det skall nog gå bra.

Johan
/Strmbrg,
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Som oftast annars, du får vad du betalar för. "Original"-kromet är enligt min erfarenhet bäst (men dyrast). Lägre pris brukar också vara lägre kvalité. Tyvärr :-?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

GODIS.....

http://issuu.com/sip-scootershop.com/do ... nvespa2009" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.sip-scootershop.com/EN/main/ ... ts.aspx?d=(sco" onclick="window.open(this.href);return false;)&s=2e7fda1e7d714059965a7c08ee784672&a=1&sort=0&uc=(4339b42d5be9402f9f5f9e4aa04e9955)
"Blech und Freude Rollerjungen"
Strmbrg
Nybörjare
Nybörjare

Post by Strmbrg »

jencla wrote:

Som oftast annars, du får vad du betalar för. "Original"-kromet är enligt min erfarenhet bäst (men dyrast). Lägre pris brukar också vara lägre kvalité. Tyvärr :-?
/jens
Skall jag tolka dig som att Vespas originalkrompryttlar är okay?
/Strmbrg,
Strmbrg
Nybörjare
Nybörjare

Post by Strmbrg »

En sväng till Sigtuna på påskdagens förmiddag.

Image

Image

Image
/Strmbrg,
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Justja, jag la till en liten krombåge på framskärmen för det är så lätt att slå i kanter o dyl. Speciellt andra oförsiktiga motorcyckelägare.
Har även upptäckt märken på sidan av vespan. Vill undvika crashbars för jag tycker de är fula men om folk fortsätter bumpa in i min scooter så får det bli ett krav snart oavsett utseende.
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

"Kromsargen bakom sätet är tillvald, men fyller även en praktisk funktion vid parkering och skjuts"

Sorry, men glöm det. Att hålla i ett sånt "räcke" när det dras på är "recklessly clueless". Jag har sett en ung kvinna dö för att hon inte höll om piloten, utan valde att hålla i räcket baktill på en Honda 750 (1975). Hennes armar kunde inte hålla emot kraften, hon trillade av, spräckte skallen och blev dessutom överkörd av näste man i kortegen. Illa. Mycket illa. Om ni har chansen - ta BORT såna skiträcken, eller förbjud era passagerare att ens tänka tanken att hålla i dom under färd. Dom inbjuder till en falsk säkerhet. Ja, jag vet att det är skillnad på en CB750 och en Vespa, men lik förbannat är det vansinne att låta en passagerare hålla i sej med armarna bakom kroppen.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Strmbrg
Nybörjare
Nybörjare

Post by Strmbrg »

Image
Basic packning, åtminstone för verandan.

Image
Alltså, det där Bodumglaset är jättebra. Men det är ju vådligt skevt.
Stör mer i foton än i övrigt förvisso.
/Strmbrg,
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Strmbrg wrote:Image
Basic packning, åtminstone för verandan.

Image
Alltså, det där Bodumglaset är jättebra. Men det är ju vådligt skevt.
Stör mer i foton än i övrigt förvisso.
På dansrestauranger har jag hört ett knep som verkligen funkar: "Dricka damerna vackra" och det borde ju funka även på en Vespa, lr? :mrgreen:
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Strmbrg wrote:
jencla wrote:

/jens
Skall jag tolka dig som att Vespas originalkrompryttlar är okay?
Absolut. Pa min 250 GTs monterade jag ett (fantastiskt) ryggstod fran Cuppino 1.5 ar efter att jag kopt Vespan, som var originalutrustad med Piaggio pakethallere.

Mindre an ett ar senare borjade ryggstodets krom uppvisa tecken pa rostangrepp och ytrost, medans Piaggios pakethallere fortfarande var som ny (efter sammanlagt 3 ar).

Image
Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Post Reply