Skräckbilder från Vietnam...

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Skräckbilder från Vietnam...

Post by Hedge »

Detta vore inte kul att upptäcka när man blästrar sin ram:
Image
Image

Blästrad SX200 från Vietnam...ser inte så gediget ut.

Burr...

/Guran
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nypa »

Det ser t.o.m sämre ut än när jag har svetsat.

Har han använt för mycket gas eller kanske för lite:D

----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nypa</i>
<br />Det ser t.o.m sämre ut än när jag har svetsat.

Har han använt för mycket gas eller kanske för lite:D

----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Han har garanterat använt mycket spackel i alla fall :)

Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Uppenbarligen är scootrar från Vietnam allt mellan himmel och helvete. En stor skillnad mellan gammelscootrar från Skandinavien resp fjärran Östern är att de svenska oftast stått undanställda i källare/lador medan de österländska fått slita hårt i dagligt bruk.

Den danske scooterhandlaren Ricambi var nere i Vietnam och skrev ett intressant (och avslöjande) reportage om sin resa http://www.ricambi.dk/vietnam1.htm . Uppenbarligen har många nere i sydostasien insett att scooterskrotet är en guldgruva och alla är inte så seriösa. Dock har jag köpt en hel del delar från Scootrs och varit mycket nöjd med det mesta.
/jens
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Blästrad SX200 från Vietnam...ser inte så gediget ut.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Undrar om det kanske gick från en exklusiv modell som SX200 till Li150 efter blästring?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Uppenbarligen har många nere i sydostasien insett att scooterskrotet är en guldgruva och alla är inte så seriösa.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag hjälpte för ett tag sedan en australiensk kille här i Hong Kong som hade köpt en SX150 från en firma i Vietnam.

Den var jättefin att se på men helt mekaniskt och elektriskt skrotfärdig.

Exempel på ellösningar:
Från tändplattan kom en kabel, den gíck till tändspolen, that's it.

Lyset drevs av ett batteri som var lite lagom tillfälligt monterat...när batteriet tar slut finns alltså inte ngt lyse längre.

Någon riktig SX150 är det inte heller utan ett riktigt hopplock.

Dyr var den också.

-> Men med detta inte sagt att alla ostasiatiska renoveringar är kass...har ju faktiskt ett par-tre ostasiatiska motorrenoveringar på mitt samvete :twisted:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />
Den danske scooterhandlaren Ricambi var nere i Vietnam och skrev ett intressant (och avslöjande) reportage om sin resa http://www.ricambi.dk/vietnam1.htm . Uppenbarligen har många nere i sydostasien insett att scooterskrotet är en guldgruva och alla är inte så seriösa. Dock har jag köpt en hel del delar från Scootrs och varit mycket nöjd med det mesta.
/jens

svårt att veta hur de ser på renoveringar i Vietnam, kanske är deras exportscootrar många gånger bättre än det som är normalt där nere, de kanske själva tycker att det är extremt hög nivå på renoverigen?

hur som helst är ska det själklart vara en annan prisnivå på sådana renoveringar, och det luriga är ju att man inte kan se om en kåpa är handknackad av oljefat och spacklad eller original från italien.

här kan man köpa renoverad lambretta till specialpris! extra dyrt! men förhoppningsvis bättre under färgen?
http://www.riminilambrettacentre.com/sc ... ter06.html

Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ooh så snygg, men ett grymt pris. Fast min bild är att Rimini Lambretta är extrempedanter (nästa som Federico :-) så den kanske är värd pengarna om man har dom.

Och sådana spotlights vill jag också ha på min Lambretta. Snygga!
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Ooh så snygg, men ett grymt pris. Fast min bild är att Rimini Lambretta är extrempedanter (nästa som Federico :-) så den kanske är värd pengarna om man har dom.

Och sådana spotlights vill jag också ha på min Lambretta. Snygga!
/jens

varför är det alltid olika glas på de S-type (lucas?)extraljusen? är det tänkt som en spot och en flod (eller vad det heter?)

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Tror det ena är för dimma och det andra som långljus.

/C
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Japp, klart glas är fjärrstrålkastare (lång smal ljusbild), vågigt glas är dimstrålkastare (bred ljusbild). Har kört med liknande strålkastare på mina tävlings-Vespor runt 1970.
/jens
onorlin
Nybörjare
Nybörjare

Post by onorlin »

O jävlar!
Det läskiga är ju inte svetsarna.
Kolla på andra bilden va ramen är bulig, eller är det ett fotofenomen månne?

/O
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by onorlin</i>
<br />O jävlar!
Det läskiga är ju inte svetsarna.
Kolla på andra bilden va ramen är bulig, eller är det ett fotofenomen månne?

/O

undrar om inte hela ramröret under svetsen är bytt. kanske ersatt med en rundbockad plåt eller ett bockat metallrör.

Federico
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

jag har (som bekant) planer på att köpa en eller ett par vietscootrar, då familjen bor där och snart flyttar hem, dvs har jag containerplats...
hur skall man tänka? köper dem antagligen på plats. vad ska man titta efter? hur ser jag, vars enda lamb är en nerplockad luna, huruvida något är dels ok renoverat och huruvida det är t.ex sx och inte ombyggd li?
ta massa bilder och lägga upp här? :)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />

jag har (som bekant) planer på att köpa en eller ett par vietscootrar, då familjen bor där och snart flyttar hem, dvs har jag containerplats...
hur skall man tänka? köper dem antagligen på plats. vad ska man titta efter? hur ser jag, vars enda lamb är en nerplockad luna, huruvida något är dels ok renoverat och huruvida det är t.ex sx och inte ombyggd li?

ett tips: betala inte för mycket

ps. även italienska SX är ju från början en ombyggd LI, även om det är gjort i lambrettafabriken

Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ramnumret är en grej, tänk på att italienska ramnummer är väldigt prydligt instansade, indiska och spanska ser tydligen oftast ut som skit. Känn med fingret om någon varit på området och kanske petat dit ett SX-nummer. Kolla under på svetsar och ser du att svetsningarna är lika krattiga som på mina bilder, så ska du passa dig.

Men personen som borde svara på detta, Calle, vet förmodligen fler och bättre kännetecken på en förfalskad SX.

Mvh

Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />

Post Reply