PX-frågor om fart och bränsleförbrukning

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Kimtax
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Fri 08 Apr 2011, 19:39
Location: Borås

PX-frågor om fart och bränsleförbrukning

Post by Kimtax »

Som ny och ovan PX-200 (1992 med nu 800 mil på mätaren) ägare har jag några frågor som jag hoppas forumet kan ge svar på.
1. Enligt "boka" ska toppfarten vara 100 - 105 km/tim. Andra uppgifter pekar mot 110 -115 km och en marschhastighet på 90 - 95. Min gör enligt mätaren från 88 upp till ca 92 när den blivit riktigt varm. Är det något fel på den eller en naturlig avvikelse? Mätaren visar knappast för lite.
Själv väger jag 90 kg och sticker upp 2 m om det har någon betydelse.

2. Försökte idag mäta bränsleförbrukningen, sträcka 87 km och snittförbrukning (full tank - full tank) 4,8 l, i genomsnitt ca 0,55 l/mil. I princip landsväg med fart 80 - 90 km/tim. Tycker detta låter mycket. Vad den då ska dra i sta'n vågar jag inte tänka på.

3. Min bränslemätare passerar inte 3/4 tank och jag tror det beror på givaren. Har lossat den och försökt lirka upp den ur tanken men icke sa Nicke. Någon som vet hur man gör, det verkar vara något som tar emot.
Svante
Vespakörning - en livsstil med sting
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: PX-frågor om fart och bränsleförbrukning

Post by fritte »

Låter lite sakta o mycket....

Min P200, 1981 gör c:a 100 o drar då strax under 0,4 l/mil på landsväg...
min mätare är justerad att visa rätt...
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: PX-frågor om fart och bränsleförbrukning

Post by jencla »

Håller med Fritte, det låter sakta och törstigt ...

Toppfarten är ungefär vad en PX125 gör, absolut för lite. En PX200 ska toppa över 100.

Bränsleförbrukningen borde vara högst 0,4 under dessa förhållanden, tycker även jag.

Jag har några gånger hårdkört min egen PX200 (2002, strax under 1000 mil) Stockholm-Göteborg. Då har den marschat 95-105, på trekvartsgas, och dragit under 0,4 l/mil. Du bör nog börja leta fel ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: PX-frågor om fart och bränsleförbrukning

Post by Hedge »

1. För långsamt. En välmående PX200 ska komma upp i över 100 på mätaren.
2. För mycket. Min Rally 200 snittade 0.3-0.4 nästan oavsett hur jag körde den. (motorerna är snarlika).
3. Flottören på bränslemätaren kan fastna ibland, då får man lossa den och skaka på den. Passa på att kolla att jordsladden sitter fast ordentligt, gör den inte det så kan mätaren och varningslampan börja visa fel värden eller sluta funka helt.

Som det låter, så bör du kontrollera hur dina kolvringar mår i första hand. De bör vara rätt slitna efter 800 mil. Du bör också kontrollera luftfilter och om motorn behöver sotas ur. Kolvringarna är dock det troligaste när den drar såpass mycket soppa och knappt kommer upp i 90.

/G
Kimtax wrote:Som ny och ovan PX-200 (1992 med nu 800 mil på mätaren) ägare har jag några frågor som jag hoppas forumet kan ge svar på.
1. Enligt "boka" ska toppfarten vara 100 - 105 km/tim. Andra uppgifter pekar mot 110 -115 km och en marschhastighet på 90 - 95. Min gör enligt mätaren från 88 upp till ca 92 när den blivit riktigt varm. Är det något fel på den eller en naturlig avvikelse? Mätaren visar knappast för lite.
Själv väger jag 90 kg och sticker upp 2 m om det har någon betydelse.

2. Försökte idag mäta bränsleförbrukningen, sträcka 87 km och snittförbrukning (full tank - full tank) 4,8 l, i genomsnitt ca 0,55 l/mil. I princip landsväg med fart 80 - 90 km/tim. Tycker detta låter mycket. Vad den då ska dra i sta'n vågar jag inte tänka på.

3. Min bränslemätare passerar inte 3/4 tank och jag tror det beror på givaren. Har lossat den och försökt lirka upp den ur tanken men icke sa Nicke. Någon som vet hur man gör, det verkar vara något som tar emot.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Re: PX-frågor om fart och bränsleförbrukning

Post by OlleM »

Jag har en nästan jämnårig PX200. Och för första gången kontrollerade jag tändningsinställningen för en vecka sedan. Fann att den stod 3 grader fel, för sent. Jag vill tro att det kan förklara att jag haft lite svårt att orka upp i fart och backar.
:P /O
Kimtax
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Fri 08 Apr 2011, 19:39
Location: Borås

Re: PX-frågor om fart och bränsleförbrukning

Post by Kimtax »

Tack för goda råd och synpunkter :D . Då jag inte är världens händigaste eller har verkstadsgrejer får jag be någon firma fixa kolvringar och sotning samt tändning. Luftfiltret gjordes rent förra året och då gick den inte så mycket.

Svante
Svante
Vespakörning - en livsstil med sting
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: PX-frågor om fart och bränsleförbrukning

Post by Vespalun »

Jag har variti/är i samma sits som Du, min PX200E -93:a har nog mer att ge men av någon anledning vill den inte. :(
Köpte den i höstas och har kört med den i vinter för att se hur stabil den är och det har gått som en klocka.
Eftersom den ska ner till Norge i Maj så måste jag hitta på nåt med farten. Har beställt ett SIP road blås som kanske gör mej lite gladare, eftersom orginal blåset förmodligen är ganska så fullt med sot (1600 mil gammalt). Har i alla fall hittat en del saker som har gjort den lite piggare:

1. Bytte däck, dom som följde med var lite för breda, dom tog i dämparen fram. Bara lite men det gick lite tungt.
2. Bytte flottörnål, bränslefiltret (i förgasaren) samt borrade upp lufthålet i bensinlocket till 2 mm, nu får det soppa i alla fall!
3. Kollade upp alla munstycken i förgasaren, dom var OK men man bör kolla. Jag vet ju inte vad min PX varit med om!

Efter denna "genomgång" så gör den lätt 90 - 100 på 3/4 gas men inte mycket mer på fullgas och det bekymrar mig lite.
När det gäller bränsle så drar den under 0.40 l/mil trots stadstrafik.
Den slutar bara att varva vid 100 km/t, hoppas att det är blåset.

Ska ta fram stroboskoplampan och kolla med den hur tändningen står, det ser rätt ut men.....
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: PX-frågor om fart och bränsleförbrukning

Post by Captain Slow »

Enligt denna sida, http://www.sorman-racing.com/vedbod_fil ... k_ver2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
verkar man ha kommit fram till, efter massa kryptiska formler, att en motorcykel behöver ca 13 hk för att hålla en konstant fart av 100 km/h. Nu är väl kanske det man kallar det dynamiska motståndet lite lägre för en liten vespa än vad dom räknat med.
Man skriver också att luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten, så det vill nog rackarn till att man har alla hästar hemma för att få en PX i originalskick att gå så värst mycket fortare än 95-100 km/h. Jag vet inte vad bakhjuls effekten kan vara, men mycket mer än 10 hk lär det väl inte vara. Om du alltså är 2 meter lång och väger 90 kg så behöver nog inte din PX ha tappat mycket av sin effekt för att inte orka gå fortare än 90 km/h.

Sen vad det gäller Jens vespa, så är det inte en geting. Det är en humla, den vet inte att den inte kan flyga :D
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: PX-frågor om fart och bränsleförbrukning

Post by jencla »

Captain Slow wrote:Sen vad det gäller Jens vespa, så är det inte en geting. Det är en humla, den vet inte att den inte kan flyga :D
Snart ska den flyga till Vespa World Days i Norge 8)
/jens
aka Captain Fast
scooterdaddy - gammal är äldst
Kimtax
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Fri 08 Apr 2011, 19:39
Location: Borås

Re: PX-frågor om fart och bränsleförbrukning

Post by Kimtax »

Tack för alla intressanta inlägg. Skönt att höra att det är fler än jag som grunnar på toppfart m m. Nu är scootern hämtad från verkstaden efter vederbörlig service. De har, berättade han, borrat ett litet håll någonstans i ljuddämparen för att minska sotningen också.
I går tog jag första lilla provturen och då gjorde den i alla fall 98 km/h så vi får se när den blivit lite inkörd vad det kan göra. Sedan återstår vad jag förstår inte mycket mer än förgasaren och tändningen för att ev. få ut lite mer ur motorn.
Det är ju inte så att jag vill ha en racer men jag inbillar mig att om jag når den praktiska toppfarten så är allt så väl justerat det kan för en vettig bränsleekonomi.

PS. Jag väntar fortfarande på råd om hur jag lirkar upp bränslegivaren ur tanken. Jag får loss den och upp några cm men sedan tar det emot hur jag än försöker (utan våld).
Svante
Vespakörning - en livsstil med sting
User avatar
Henkepenk
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Mon 02 May 2011, 20:05
Location: Göteborg

Re: PX-frågor om fart och bränsleförbrukning

Post by Henkepenk »

Lånar tråden lite...

Min PX anno 1990 har nåt tjall med fuggen tror jag.

Den läcker en blandning av olja och bensin när den står i garaget. Jag misstänker att läckaget kommer från muttern som sticker ut ur förgasaren bakåt på vespan. Vad är den till för egentligen, och hur vet man att den är lagom inskruvad? Har hittat en bricka + en o-ring inne i förgasaren som verkar ha lossat från nämnd muttern, men fattar inte hur de ska sitta (svårt att se när det är så trångt). Skruvade ur hela muttern igår och skruvade i den igen lite på måfå. Detta resulterade i att tomgången försvann så jag fick höja den ganska mycket innan den hamnade på respektabel nivå igen.

Mätte förburkning vid senaste tankning. Landar nånstans vid 0,55l/mil (inkl läckage iofs). Är gasglad, men inte SÅ mycket.
Toppfart är 100km/h, vägrar gå över det.

Den ryker dessutom ganska mycket tycker jag, precis som om den får för mycket olja.

Är det möjligt att plocka ur förgasaren utan att lyfta ur motorn?

Tacksam för svar!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: PX-frågor om fart och bränsleförbrukning

Post by fritte »

Du har antagligen en läckande flottör. "Muttern" du skruvat på nog luftskruven och om den är felinställd påverkas tomgången. Förgasaren går att demontera, men ta bara bort luftfiltret o demontera flottörhuslocket o kolla om flottören är hel eller om nålen läcker.
User avatar
Henkepenk
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Mon 02 May 2011, 20:05
Location: Göteborg

Re: PX-frågor om fart och bränsleförbrukning

Post by Henkepenk »

fritte wrote:Du har antagligen en läckande flottör. "Muttern" du skruvat på nog luftskruven och om den är felinställd påverkas tomgången. Förgasaren går att demontera, men ta bara bort luftfiltret o demontera flottörhuslocket o kolla om flottören är hel eller om nålen läcker.
Det ska jag göra, tack! hur vet man att luftskruven är rätt justerad?
soder
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Tue 17 Apr 2018, 10:22

Re: PX-frågor om fart och bränsleförbrukning

Post by soder »

Lånar denna tråd. Precis skaffat mig en PX200e från -84, och min bränslemätare står alltid på noll. Dock lyser inte lampan, och jag hade uppe flottören precis och den verkar fungera rent mekaniskt i alla fall.

Lamporna för hel- och halvljus fungerar inte heller de. Funderar på om det finns säkringar eller något sådant, fast det inte finns batteri?

Jag försökte lyfta av översta kåpan på styret (4 skruvar) för att komma åt mätaren, men av någon anledning kändes det som allt satt fast med ytterligare något som jag en förstod.

Någon som har några råd?

/Söder
soder
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Tue 17 Apr 2018, 10:22

Re: PX-frågor om fart och bränsleförbrukning

Post by soder »

Svarar mig själv. Lamporna var trasiga så de ska bytas. Dock lyser inte lampan för bränslet, så kanske är så att den fungerar fast att mätaren inte fungerar?

Hade av allt idag och nålen rör sig. Tillsammans med att jag pillade på flottören idag så tror jag det är nått el-fel. Tips på var man ska börja?

/Söder

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: PX-frågor om fart och bränsleförbrukning

Post by henrikborjeson »

Hej Söder

Har svarat om mätaren i din andra tråd.
Det blir enklare att hjälpa dig om du startar en tråd per ämne och håller diskussionen separerad istället för att låna trådar som handlar om annat.

mvh/Henrik B, PR SSK
Post Reply