Importera Vespa GTS 300 super sport från Italien
Importera Vespa GTS 300 super sport från Italien
Nu har jag bestämt mig, det är en Vespa GTS 300 super sport jag vill ha.
Men jag vill också åka ner till Italien och köpa den.
Jag och min sambo har funderat på ifall vi skulle åka ner till Italien nästa sommar, köpa en NY vespa och sedan köra upp genom europa under någon vecka för att sedan komma hem till Finland.
Här uppstår några små problem
Jag vet inte riktigt hur jag skall göra med alla papper i Italien, jag skall ju köpa en ny Vespa och få den avreggad för att skaffa exportbrickor? registreringsbeviset?
Hur gör jag med momsen? kan jag köpa den momsfritt i Italien för att sedan momsa i Finland? Annars hamnar jag väl på dubbel moms??
Läste tidigare i forumet om en som importerat en beggad vespa, men denna är ju ny.
Men vem skall den från början reggas på? jag kan väl inte stå som första ägare? hur får jag försäkring på vägen upp till Finland?
Tips på vilken butik i Italien man kan vända sig till för detta ändamål?
Det var enligt tullen inga problem att komma med en ny motorcykel bara jag hade köpehandlingar och registerutrag.
Tacksam för svar!
Jag och min sambo har funderat på ifall vi skulle åka ner till Italien nästa sommar, köpa en NY vespa och sedan köra upp genom europa under någon vecka för att sedan komma hem till Finland.
Här uppstår några små problem
Jag vet inte riktigt hur jag skall göra med alla papper i Italien, jag skall ju köpa en ny Vespa och få den avreggad för att skaffa exportbrickor? registreringsbeviset?
Hur gör jag med momsen? kan jag köpa den momsfritt i Italien för att sedan momsa i Finland? Annars hamnar jag väl på dubbel moms??
Läste tidigare i forumet om en som importerat en beggad vespa, men denna är ju ny.
Men vem skall den från början reggas på? jag kan väl inte stå som första ägare? hur får jag försäkring på vägen upp till Finland?
Tips på vilken butik i Italien man kan vända sig till för detta ändamål?
Det var enligt tullen inga problem att komma med en ny motorcykel bara jag hade köpehandlingar och registerutrag.
Tacksam för svar!
Peter som kör:
Honda ANF Innova -07
Tunturi Maxi -82
Honda ANF Innova -07
Tunturi Maxi -82
Re: Importera Vespa GTS 300 super sport från Italien
Om du nöjer dig med "vanliga" 300 super så ligger den på 4390 € fram till 31 maj;
http://www.it.vespa.com/#/vespa/IT/it/p ... --vantaggi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.it.vespa.com/#/vespa/IT/it/p ... --vantaggi" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW R1200R 2012
Har du kollat med AKE/Trafi om saken? Man tycker att någon annan hittat på motsvarande idé och att svaret skulle finnas färdigt.
Finns andra trådar om precis samma sak här på forumet.
Byråkratin är snårig i Italien och att registrera ett fordon kostar ett par hundra euro (även ägarbyte) men jag vill minnas att den som senast gjorde detta (2007?) hittade en privat firma som mot ersättning tog hand om den italienska byråkratin.
Finns särskilda regler gällande import av nya respektive beg (>6 mån) fordon, borde vara samma regler i Fin som i Sve, kolla transportstyrelsens hemsida.
Byråkratin är snårig i Italien och att registrera ett fordon kostar ett par hundra euro (även ägarbyte) men jag vill minnas att den som senast gjorde detta (2007?) hittade en privat firma som mot ersättning tog hand om den italienska byråkratin.
Finns särskilda regler gällande import av nya respektive beg (>6 mån) fordon, borde vara samma regler i Fin som i Sve, kolla transportstyrelsens hemsida.
Italmotor AB i Trelleborg säljer just nu 2011 års GTS 300 för 49.900 kr, så det kan väl knappast vara lönt att importera längre?
http://www.bytbil.com/mc-mopeder/vespa/ ... YAM3DkAA__" onclick="window.open(this.href);return false;!
Mvh
/ Fredrik
http://www.bytbil.com/mc-mopeder/vespa/ ... YAM3DkAA__" onclick="window.open(this.href);return false;!
Mvh
/ Fredrik
...och det blir nog en mer överkomlig vespafärd hem till Finland om den startar i Trelleborg!
BMW R1200R 2012
Det lät som ett riktigt äventyrpaatarr wrote:Nu har jag bestämt mig, det är en Vespa GTS 300 super sport jag vill ha.

Hoppas du får chans att genomföra det.
Vore intressant och höra hur det går för dig

-------------------
Yamaha Cygnus X 125cc
Finns det nån annan scooterägare som är kör sugen i Sundsvall så hör gärna av dig.
Yamaha Cygnus X 125cc
Finns det nån annan scooterägare som är kör sugen i Sundsvall så hör gärna av dig.
Woodstock wrote:Italmotor AB i Trelleborg säljer just nu 2011 års GTS 300 för 49.900 kr, så det kan väl knappast vara lönt att importera längre?
Mvh
/ Fredrik
Måste ju ändå importera till Finland från Sverige.
Men nu har jag löst det, det kommer helt klart bli för komplicerat att importera från Italien, men själva resan hade vart kul (den kanske man kan göra ändå)
Min fd sambo, nuvarande särbo studerar i Sverige, hon har inget MC-kort men hon kanske kan köpa den från Italmotor och stå som ägare och så kör jag med den tills jag ev. flyttar till Sverige eller tills hon kommer hem, då borde den ju gå som flyttgods till Finland.
Kan man göra så? Kan hon äga den och ha den försäkrad i Sverige och jag kör den i Finland och Sverige?
Peter som kör:
Honda ANF Innova -07
Tunturi Maxi -82
Honda ANF Innova -07
Tunturi Maxi -82
Finns säkert någon lag som säger att om den avses användas i Finland måste den registreras in där, men om du inte talar högt om det kan det ju mycket väl vara så att du bara använder din flickväns Vespa som hon tog över för weekenden i Finland, men som är på väg tillbaka om någon dag... 

paatarr wrote:Woodstock wrote:Italmotor AB i Trelleborg säljer just nu 2011 års GTS 300 för 49.900 kr, så det kan väl knappast vara lönt att importera längre?
Mvh
/ Fredrik
Måste ju ändå importera till Finland från Sverige.
Men nu har jag löst det, det kommer helt klart bli för komplicerat att importera från Italien, men själva resan hade vart kul (den kanske man kan göra ändå)
Min fd sambo, nuvarande särbo studerar i Sverige, hon har inget MC-kort men hon kanske kan köpa den från Italmotor och stå som ägare och så kör jag med den tills jag ev. flyttar till Sverige eller tills hon kommer hem, då borde den ju gå som flyttgods till Finland.
Kan man göra så? Kan hon äga den och ha den försäkrad i Sverige och jag kör den i Finland och Sverige?
Pga av alla estniska bilar som polisen jagar för obetald importskatt (haft bilen för länge i landet) så är de på alerten att kolla utländska registerskyltar, så kanske det inte är en bra idé.
Förut så var det regel på att bara ägaren fick köra utlandsregistrerade fordon. Eller skulle sitta med i bilen/på mc:n. Vet inte om regeln är kvar, bäst att kolla så att ni inte får stryk för det. Det skulle betyda att varje gång du vill köra så måste hon komma med.
Alternativt: köpa Vespan här och åka tur retur till Italien. Med en GTS så kommer man ju snabbt fram!
Förut så var det regel på att bara ägaren fick köra utlandsregistrerade fordon. Eller skulle sitta med i bilen/på mc:n. Vet inte om regeln är kvar, bäst att kolla så att ni inte får stryk för det. Det skulle betyda att varje gång du vill köra så måste hon komma med.
Alternativt: köpa Vespan här och åka tur retur till Italien. Med en GTS så kommer man ju snabbt fram!

Jag tänkte likadant, valde alternativet å åkte till fabriken tur å retur. Helt suveränt
Bloggar å rullar på "På rull med Bajen Vespan" 300 å Bajen Bucklan PX
Troligtvis så flyttar jag till Sverige nästa sommar någon gång, antagligen köper jag Vespan hos Italmotor under våren som kommer, kanske chansar lite o kör den nu och då tills jag flyttar
Dessutom blir försäkringen så dyr om min sambo står på den för länge.
Men det kan väl inte vara problem med att registrera och försäkra den på min sambo trots att hon inte har MC-kort? eller?

Men det kan väl inte vara problem med att registrera och försäkra den på min sambo trots att hon inte har MC-kort? eller?
Peter som kör:
Honda ANF Innova -07
Tunturi Maxi -82
Honda ANF Innova -07
Tunturi Maxi -82
H12 wrote:Jag tänkte likadant, valde alternativet å åkte till fabriken tur å retur. Helt suveränt
Oj vad roligt, berätta mer!

Åkte du ensam? hur och var körde du? Hur långe tog det? problem? Packning?

Låter fantastiskt roligt!
Peter som kör:
Honda ANF Innova -07
Tunturi Maxi -82
Honda ANF Innova -07
Tunturi Maxi -82
Jag har en 250 GTs till salu i Italien...
100 km från Rom...

Vi va två som å åkte ca 450 mil, va ute i ca 2 v, problem på slutet, mobiltelefoner, krditkort, resrvdunk, vattenflaska, 2 handbagage å portionspåsar med tvättmedel.paatarr wrote:H12 wrote:Jag tänkte likadant, valde alternativet å åkte till fabriken tur å retur. Helt suveränt
Oj vad roligt, berätta mer!
Åkte du ensam? hur och var körde du? Hur långe tog det? problem? Packning?![]()
Låter fantastiskt roligt!
Vi har en Blogg som vi uppdaterade i realtid, vilket va riktigt uppskattat av anhöriga mfl, se själv nedan om du har tid.
http://bajenvespa.blogspot.com/search?u ... -results=7" onclick="window.open(this.href);return false;
Bloggar å rullar på "På rull med Bajen Vespan" 300 å Bajen Bucklan PX