Crescent Skoterett, sleeper

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Crescent Skoterett, sleeper

Post by patrikh »

Hm har dålig koll på scooterhappenings, vilka ska man ha koll på? Bor i Sollentuna strax norr om stockholm så tänkte vara med på mods vs rockers åtminstonde :)
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

7:e maj är premiären iaf men det kanske är lite nära inpå för att den ska bli klar? Kolla förstasidan så har du info :)
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Är ute efter en övre styrkåpa i rätt färg till moppen, gärna lite sliten så den matchar resten! Kåpan under sadeln skulle ju vara trevligt att ha i rätt färg också, men det är inte något jag stör mig lika mycket på. Har ni något liggandes så säg till!

Om någon sitter på en sån krok som sitter på "ramen" att hänga handväskan på så är jag intresserad av en sådan också!
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Om någon sitter på en sån krok som sitter på "ramen" att hänga handväskan på så är jag intresserad av en sådan också!
:shock: Handväskan!!!
Tyvärr ingen som är ledig. :(
Kolla på http://www.sip-scootershop.com/main/bas ... a=1&sort=0 där finns det lite att välja på, sen kan det hända att din lokala handlare har en på hyllan, kolla där också. För din del så är väl det väl EHR som är närmast (Tulegatan 39) http://www.vespa-service.se/.

Den heter "luggage hook" på engelska, bagagekrok på svenska.

PS! Mycket snyggt bygge förresten, en riktig "ulv i fårakläder" :D
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
KimT
Nybörjare
Nybörjare

Post by KimT »

patrikh wrote:Är ute efter en övre styrkåpa i rätt färg till moppen, gärna lite sliten så den matchar resten! Kåpan under sadeln skulle ju vara trevligt att ha i rätt färg också, men det är inte något jag stör mig lika mycket på. Har ni något liggandes så säg till!

Kroken har jag en extra av hemma. Den är i slitet skick och fungerar. PMa mig om adress och prisförslag =D
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Vespalun: Hehe du kan vara lugn, drog till med handväska bara för att jag inte kom på nått bättre och att nån kanske skulle undra lite.. :lol:

KimT: Du har PM!
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Idag landade det en krok i brevlådan från KimT, satt som en smäck!
KimT
Nybörjare
Nybörjare

Post by KimT »

patrikh wrote:Idag landade det en krok i brevlådan från KimT, satt som en smäck!

Så bra! jag som precis hann skicka ett PM å kolla om allt gått bra. Tur att det gjort det =D
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Nu har det hänt en del så det är väl dags för en liten uppdatering!
Går fan minst lika mycket tid bara på att stå och klura, fundera, vända på sakerna som själva byggandet :P

Image
Kylaren och fästen för stänkskärmen som har byggts om en del.

Image
Främre fästet, gummiupphängt.

Image
Med den uppkapade tanken på plats, testade lite kylarslangsdragning. Den går under motorn, verkar bli ganska bra. Problemet är bara att kylarens anslutningar är mycket mindre än motorns.. men det löser sig på ett eller annat sätt.

Image
Andra sidan, blir ett kompakt motorpaket!

Image
Blev ett avgasfäste också, från en plastmoppedämp.

Image
Kroken från KimT!

Det var allt för den här gången!
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Image

Tänkte bjuda på en liten motivationsbild så man iallafall kan lura sig själv en stund att den nästan är klar :D
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Behöver tips och råd angående elen!

Har köpt ett litet smutt 12V batteri till moppen, och då är frågan vad jag behöver för komponenter utöver det. Spänningsregulator antar jag? För spolen lämnar nog bra mer än 12v på fullvarv. För att få laddning, kopplar man bara strömkabeln direkt på batteriet? Behöver jag laddningsrelä också? För batteriet kanske tar skada om den får ström konstant?

Har lite elgrejer från en eu-moppe som jag slaktade förut som jag tänkte kunde komma till användning.

(Halvkassa mobilbilder för kameran strejkar..)
Image
Image
Image

Den andra bilden borde ju vara något form av relä. Men det går ström från batteriet till den, och sen vidare till startmotorn så det kanske är ett startrelä?

Och vad kan den sista bilden vara? Spänningsregulator?

Hoppas någon kan hjälpa mig då jag tänkte försöka få ihop moppen till dragracet på malmby nu på lördag :)
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Trots riktigt adhd-meck i fredags från 08:00 till 23:30 så fick jag inte igång moppen till malmby.. :cry: (201m dragrace för veteranmopeder)

Fick ihop den och allt verkade bra, hade gnista men den vägrade starta. Enda tecknet på liv var ett antal rejäla baktändningar med eldslåga ur avgasröret.
Tändplattan sitter exakt som den gjorde när jag tog av den, dubbelkollade till och med i en användarmanual på nätet, provade en annan tändspole men med samma resultat.

Men man kommer ju inte vidare om man deppar ihop för lite motgångar, den ska få vila lite och garaget ska få sig en välbehövlig städning då det ser ut som ett bombnedslag :lol:

Kan bjuda på lite bilder iallafall då det varit dåligt med det på sistonde:

Image

Image

Med hatten på anar man inte så mycket :)
Image

Image

Lufthål.
Image

Och om någon funderar på att bygga något liknande så skulle jag starkt avråda från det, det är så in i helvete trångt! Får med nöd och näppe av tändstiftet, vill inte ens tänka på hur det skulle vara att skruva loss det när motorn är varm :lol:
KimT
Nybörjare
Nybörjare

Post by KimT »

Fasiken vad snyggt. Trodde ventilationen skulle se fel ut, men det passade bra med hål sådär. Ser onekligen trångt ut.
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Har pillat lite till och snart är jag så less på skiten så jag gräver ner den eller något..

Har provat lite olika tändspolar, den ger en jämn blå gnista, dock tycker jag att den ser lite klen ut.
Summan av mina försök är att den fortfarande inte startar, inte ens med startgas rätt in i cylindern och sen kicka. Inte ens en liten puff...

Så vad kan vara fel? Om cdi-boxen pajjat borde den inte ge gnista alls, eller? Kan det vara dåliga magneter på svänghjulet? Kan jag ha lyckats skada dom på något sätt? Motorn har ju suttit i vid vissa svetsarbeten men den har ju inte blivit varm. Kan någon av spolarna på tändplattan ha pajjat? Vet inte hur det skulle gått till, men det känns som att den inte borde ge gnista alls om någon av dom var trasig..

Tacksam för tips på vad det kan vara för fel för jag har fan inga ideér kvar längre!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

kanske avgasröret blivit tilltäppt under byggandet?
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Hade inget avgasrör på alls under senaste startförsöket!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Sist den startades, hade den då ett luftfilter som nu utgått?
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Inget luftfilter på då, inget på nu. Jag är ganska säker på att det är tändningsproblem då den inte ens tänder när man sprutar startgas rätt ner i cylindern. Vad det är för fel vet jag dock inte..
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

prova tändstiftets gnista genom att ta en tändkabel på nån bil, sätt tändstiftet där o se om gnistan blir bättre
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

och prova en annan tändhatt,har haft precis samma fel på grabbens kinamoppe.....och då sprutade jag in 5-56 i tändhatten och den starta direkt då,men dog när 5-56 "försvann".
Testa det först,alltså spraya i 5-56 el. w40 i "hatten".Startar den då,så byt tändhatt.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Nu har jag hittat felet, vet inte om jag vågar skriva vad det var men är väl så illa tvungen.. :lol:

Efter mitt 16 timmars maraton-meck så återställdes tändplattan till originaluppsättningen (utan extra spolen för laddning).
Var nog riktigt seg i skallen då, plus att det hade slunkit ner några "energi"-drickor för att hålla modet uppe...
Jag hade hur som helst satt spolarna på plattan på fel plats, så gnistan kom 180grader fel!

Är väl bara att ta på sig dumstruten, men riktigt skönt att felet är löst nu! :D
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

patrikh wrote:Nu har jag hittat felet, vet inte om jag vågar skriva vad det var men är väl så illa tvungen.. :lol:

Efter mitt 16 timmars maraton-meck så återställdes tändplattan till originaluppsättningen (utan extra spolen för laddning).
Var nog riktigt seg i skallen då, plus att det hade slunkit ner några "energi"-drickor för att hålla modet uppe...
Jag hade hur som helst satt spolarna på plattan på fel plats, så gnistan kom 180grader fel!

Är väl bara att ta på sig dumstruten, men riktigt skönt att felet är löst nu! :D
:) :) :) :) :)
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Johnny Sthlm »

Startade den då? Hur går den?
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Ja den startade på andra kicken, körde endast på startgas och tanken med mera är avskruvat så den är inte klar för provkörning än :P
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Första provturen gjord, med ganska bra resultat!

Startade direkt, gick lite på tomgång och sen ut på en provrepa! Blev inte så imponerad först, men efter 9500-10000rpm så stack det på duktigt :lol:

Måste bara göra en luftningsslang på slangen från toppen, då jag är rätt säker på att det är luft i systemet. Så man kan hålla slangen öppen i höjd ovanför påfyllningen så att vattnet kan trycka ut luften. Som det är nu är ända vägen för luften samma slang som går från exp.kärlet till kylaren, och den är ju full med kylarvätska..

Varvräknaren och tempmätaren funkar också bra, fast tempmätaren lever sitt eget liv och pendlar mellan 80-110, men det beror troligtvis på ovan nämnda problem.
Post Reply