Vespa 150 Skogsvrak!
Re: Vespa 150 Skogsvrak!
Är lite nyfiken på vad tanken e här egentligen,montering bak och demontering av framhjul fram och bekymmer med bromspedalen,bromspedalen följer väl med golvet när det kapas bort,för det ska väl inte sparas?Och det pratas om patina här men den ser jag inte.Ska den här ut i trafik?Eller vad e meningen egentligen?Gammalt spackel el. nån gammal vit färg på h.bakskärm,ska det sparas oxå?Det nämns ratbike oxå,ska den verkligen framföras på allmän väg eller som rubriken lyder,skogsvrak,ska kanske köras i skogen,men jag tvivlar på att den håller för det... om du inte regar in den,så lär du bli stoppad i första kurvan av blåvit och då får du garanterat spansk flagga på frontskölden.Men jag följer med här av nyfikenhet,du får ju ialla fall fler komments än en annan får som håller på med en seriös originalrenovering 

Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Du måste lossa bromsvajern och trycka ner pedalen så långt det går. Då ser du en sprint som du får försöka trycka upp underifrån.
/P
/P
-
- Lärling
Klart att denna killen får mycket comments, det råder ju en härlig entusiasm över hela projektet.
Som någon skrev i en annan tråd "skönheten sitter i betraktarens öga" och trafiksäkerheten får väl bilprovningen se efter.
Håll ångan uppe!
/ Tomas
Som någon skrev i en annan tråd "skönheten sitter i betraktarens öga" och trafiksäkerheten får väl bilprovningen se efter.
Håll ångan uppe!
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Instämmer helt med föregående talare, projektet gillas skarpt och skall följas noga! Bry dig inte om kommentarer från folk som inte begriper bättre och överskattar värdet av sin "seriösa" originalrenovering. Trevligt att du bevarar det underbart patinerade skicket (detta om något är en kulturgärning i renoveringshänseende).
Mer patina åt folket!
Mvh
/ Fredrik
Mer patina åt folket!

Mvh
/ Fredrik
Kan bara hålla med, det finns väl inga normer för hur en renovering/upprustning av en gammal Vespa ska gå till... Det står ju fritt för ägaren att göra vad som helst, hur som helst, efter egen smak, förmåga, tid, kunskap o ekonomi.Woodstock wrote:Instämmer helt med föregående talare, projektet gillas skarpt och skall följas noga! Bry dig inte om kommentarer från folk som inte begriper bättre och överskattar värdet av sin "seriösa" originalrenovering. Trevligt att du bevarar det underbart patinerade skicket (detta om något är en kulturgärning i renoveringshänseende).
Mer patina åt folket!![]()
Mvh
/ Fredrik
Det är ju bara kul när stora olikheter finns mellan våra Vespor..

- Michos Miche
- Dekaltrimmare
Svar till alla snälla personer som hjälper mig framåt med motivation och tips:
Tips:
Bromspedalen ska provas ikväll. Anledningen till att jag ska byta den är för att vajerfästet inte ser så där jätteroligt ut, så jag slipper med andra ord lossa vajern
Framhjulet snurrar med hjulaxeln, vilket jag tyckte var lite mysko. Jag försökte lossa muttrarna runt om fälgen, men då snurrade bara bultarna de var fästa på
Så jag tänkte att det skulle vara bättre att lossa hela hjulet, men då snurrade som sagt var axeln med.
Motivation: Ja det är klart, jag lyssnar bara på bra kritik och struntar i resten! Jag umgås bara med folk jag gillar, de som är så duktiga och präktiga får väl vara det, jag bryr mig inte om dem. Det är snälla kompisar som ni som hjälper en framåt, det ska ni ha stort tack för!
Om andra hjälper mig så hjälper jag gärna tillbaka om jag kan.
Svar till blizzy:
Om du vill kritisera mig kan du väl be om mitt telefonnummer så kan du ringa till mig och skälla på en gång? Men jag gör det enkelt och ger ett svar här.
Varför du inte får några kommentarer i din tråd har jag ingen aning om. Den kanske inte är tillräckligt spännande helt enkelt? Jag vet inte, för jag har inte läst den tråden. Men det är väl kanske som att jämföra Colin McRae och Sebastien Loeb, en har vunnit Rally-VM åtta år i rad och en har "bara" vunnit en gång, men ändå har Colin så många fler anhängare än Sebastien. Varför? Kanske för att Colin var en skön profil som körde brutalt och häftigt, där Colin fanns var det show. Det kanske inte var jätteeffektivt alltid, men folk gillade det. Sebastien showar inte, han åker bara väldigt effektivt. Och hur spännande är det egentligen?
Samma sak kanske går att säga om våra två olika projekt. Folk har sett många fina originalrenoverade Vespor där allt ska vara termos, men inte så många skogsvrak eller ratlookers. Då är det klart att det kanske är lite mer spektakulärt att se en hoj som byggs utifrån något som hittats i skogen, och på så sätt drar det mer publik.
Min filosofi över mina byggen är att jag bygger dem som jag vill ha dem. Visst är det mer korrekt med ett originalbaklyse, men det passar inte min stil till det här projektet. Jag tycker det är kul att krydda till det och göra som jag vill. Vissa kanske inte gillar det, medan andra älskar det! Våga bli en trendsetter! För idén med tuttbaklyse har jag inte kommit på själv, utan den idén kommer från en kompis Volvo Duett som han byggde som han ville ha. Och jag anammade hans idé med tuttbaklysen till mitt bygge. Ett effektivt sätt att skapa något häftigt helt enkelt! Till vissa grytor behövs fler än en kock.
Angående effektivitet ska jag ge svar på varför jag gör olika saker samtidigt. Mitt sätt att gå tillväga i projekt av olika slag går ut på att jag gör det jag kan för tillfället helt enkelt. Jag visste inte hur jag skulle få loss framhjulet. Så vad gör man under tiden man väntar på svar? Jo jag brukar iallafall fortsätta med något jag kan under tiden. Skulle jag inte gå efter den metoden skulle mina projekt aldrig bli klara ju.
Nu vill jag förstås gärna se bilder på vad tycker är patina. Post em' up, please!
// 18-årigt motorfreak, som fortfarande går i skolan och inte har tillgång till ett supergarage där all utrustning för en originalrenovering finns.
Tips:
Bromspedalen ska provas ikväll. Anledningen till att jag ska byta den är för att vajerfästet inte ser så där jätteroligt ut, så jag slipper med andra ord lossa vajern

Framhjulet snurrar med hjulaxeln, vilket jag tyckte var lite mysko. Jag försökte lossa muttrarna runt om fälgen, men då snurrade bara bultarna de var fästa på

Motivation: Ja det är klart, jag lyssnar bara på bra kritik och struntar i resten! Jag umgås bara med folk jag gillar, de som är så duktiga och präktiga får väl vara det, jag bryr mig inte om dem. Det är snälla kompisar som ni som hjälper en framåt, det ska ni ha stort tack för!
Svar till blizzy:
Om du vill kritisera mig kan du väl be om mitt telefonnummer så kan du ringa till mig och skälla på en gång? Men jag gör det enkelt och ger ett svar här.
Varför du inte får några kommentarer i din tråd har jag ingen aning om. Den kanske inte är tillräckligt spännande helt enkelt? Jag vet inte, för jag har inte läst den tråden. Men det är väl kanske som att jämföra Colin McRae och Sebastien Loeb, en har vunnit Rally-VM åtta år i rad och en har "bara" vunnit en gång, men ändå har Colin så många fler anhängare än Sebastien. Varför? Kanske för att Colin var en skön profil som körde brutalt och häftigt, där Colin fanns var det show. Det kanske inte var jätteeffektivt alltid, men folk gillade det. Sebastien showar inte, han åker bara väldigt effektivt. Och hur spännande är det egentligen?
Samma sak kanske går att säga om våra två olika projekt. Folk har sett många fina originalrenoverade Vespor där allt ska vara termos, men inte så många skogsvrak eller ratlookers. Då är det klart att det kanske är lite mer spektakulärt att se en hoj som byggs utifrån något som hittats i skogen, och på så sätt drar det mer publik.
Min filosofi över mina byggen är att jag bygger dem som jag vill ha dem. Visst är det mer korrekt med ett originalbaklyse, men det passar inte min stil till det här projektet. Jag tycker det är kul att krydda till det och göra som jag vill. Vissa kanske inte gillar det, medan andra älskar det! Våga bli en trendsetter! För idén med tuttbaklyse har jag inte kommit på själv, utan den idén kommer från en kompis Volvo Duett som han byggde som han ville ha. Och jag anammade hans idé med tuttbaklysen till mitt bygge. Ett effektivt sätt att skapa något häftigt helt enkelt! Till vissa grytor behövs fler än en kock.
Angående effektivitet ska jag ge svar på varför jag gör olika saker samtidigt. Mitt sätt att gå tillväga i projekt av olika slag går ut på att jag gör det jag kan för tillfället helt enkelt. Jag visste inte hur jag skulle få loss framhjulet. Så vad gör man under tiden man väntar på svar? Jo jag brukar iallafall fortsätta med något jag kan under tiden. Skulle jag inte gå efter den metoden skulle mina projekt aldrig bli klara ju.
Nu vill jag förstås gärna se bilder på vad tycker är patina. Post em' up, please!
// 18-årigt motorfreak, som fortfarande går i skolan och inte har tillgång till ett supergarage där all utrustning för en originalrenovering finns.
Väl talat, Michos Miche!
Här är en bild på en skönt patinerad Vespa som såldes på Blocket för ett antal år sedan:

Mvh
/ Fredrik

Här är en bild på en skönt patinerad Vespa som såldes på Blocket för ett antal år sedan:

Mvh
/ Fredrik
- Michos Miche
- Dekaltrimmare
Den sadeln gick inte för hackor! Skapligt cool Vespa!
Me want!

Kritik?Jag undra bara vad som skulle hända och vad du skulle göra med ditt skogsvrak,om du kapar bort kexgolvet så ser du hur pedalen sitter,ringa å skälla?varför då?Michos Miche wrote:Svar till alla snälla personer som hjälper mig framåt med motivation och tips:
Tips:
Framhjulet snurrar med hjulaxeln, vilket jag tyckte var lite mysko. Jag försökte lossa muttrarna runt om fälgen, men då snurrade bara bultarna de var fästa påSå jag tänkte att det skulle vara bättre att lossa hela hjulet, men då snurrade som sagt var axeln med.
Svar till blizzy:
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
det där e inte patina,fredrik,din primmy e patina,det där e skrot,du ser väl vad som står(eller stod) i annonsen.....visst jag kan se charmen i den oxå,men att kalla den för patinerad.....men just det ja,du va ju sån juWoodstock wrote:Väl talat, Michos Miche!![]()
Mvh
/ Fredrik
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Det är inte så att du har grav patina i encephalon?blizzy wrote:det där e inte patina,fredrik,din primmy e patina,det där e skrot,du ser väl vad som står(eller stod) i annonsen.....visst jag kan se charmen i den oxå,men att kalla den för patinerad.....men just det ja,du va ju sån ju

vuxet........Woodstock wrote:Det är inte så att du har grav patina i encephalon?blizzy wrote:det där e inte patina,fredrik,din primmy e patina,det där e skrot,du ser väl vad som står(eller stod) i annonsen.....visst jag kan se charmen i den oxå,men att kalla den för patinerad.....men just det ja,du va ju sån ju
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
- Michos Miche
- Dekaltrimmare
blizzy, jag ber dig vänligt men bestämt att lägga ner nu om du inte har något vettigt att tillföra mitt bygge. Jag är här för att prata om min Vespa, inte om strunt.
------------------------------
Idag var jag ut till stans största Vespafreak, farbror Ernst framåt kvällskvisten. Som vanligt kom man inte hem tomhänt
Blev bland annat främre list till framskärmen, Vespaväska, Vespahandskar, en påse som innehöll något spännande och en bakfälg.

Lite tråkigt och slut däck som...

klipptes upp för att lämna fri fälg. Nu har jag börjat att slipa ner den för att lackas i samma kulör som fälgbanan fram, portorose metallic. Det tillsammans med vita däcksidor kommer bli awesome!

Farbror Ernst tog fram stora gummiklubban, sen var saken biff med framhjulet. Bromsbackarna var riktigt fina, så här ska det bara smörjas upp och justeras lite innan det är klart. Sen fick jag även loss styret helt från Vespan nu, så nu finns möjligheten att börja kika på hastighetsmätare.
Ska ner och fortsätta snart. Det här blir ju skitbra!
------------------------------
Idag var jag ut till stans största Vespafreak, farbror Ernst framåt kvällskvisten. Som vanligt kom man inte hem tomhänt

Blev bland annat främre list till framskärmen, Vespaväska, Vespahandskar, en påse som innehöll något spännande och en bakfälg.

Lite tråkigt och slut däck som...

klipptes upp för att lämna fri fälg. Nu har jag börjat att slipa ner den för att lackas i samma kulör som fälgbanan fram, portorose metallic. Det tillsammans med vita däcksidor kommer bli awesome!

Farbror Ernst tog fram stora gummiklubban, sen var saken biff med framhjulet. Bromsbackarna var riktigt fina, så här ska det bara smörjas upp och justeras lite innan det är klart. Sen fick jag även loss styret helt från Vespan nu, så nu finns möjligheten att börja kika på hastighetsmätare.
Ska ner och fortsätta snart. Det här blir ju skitbra!

Vad ska jag lägga ner?Mina frågor till dig?Michos Miche wrote:blizzy, jag ber dig vänligt men bestämt att lägga ner nu om du inte har något vettigt att tillföra mitt bygge. Jag är här för att prata om min Vespa, inte om strunt.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
-
- Entusiast
Gillar din stil skarpt! Min vespa är nästan nylackad, på en 50 år gammal maskin ser det lite konstigt ut tycker jag. Hoppas du får ihop delar så att du kan få den besiktigad och klar!
blizzy wrote:det där e inte patina,fredrik,din primmy e patina,det där e skrot,du ser väl vad som står(eller stod) i annonsen.....visst jag kan se charmen i den oxå,men att kalla den för patinerad.....men just det ja,du va ju sån juWoodstock wrote:Väl talat, Michos Miche!![]()
Mvh
/ Fredrik
Du verkar ju inte förstå vad det handlar om!
Idag är det populärt med patina, och ute med puts-renoveringar. Så är fakta, och personer som är under 40år, och flertalet över 40 förstår detta med patina, kolla på antikrundan, "hade denna gustavianska byrån inte varit omlackad på 80talet, så hade den varit värd 200´000:-, men tyvärr har någon (knäppskalle) varit å petat å "renoverat" (förstört) den på 80talet, så den är värd 5230:-
En ny lack kan du lägga 1987, 1998, 2009, med det blir aldrig ORIGINAL lacken. Den läggs på fabriken.
Personligen tycker jag att fordonet tappar all sin själ om man lackar/renoverar, för om man sparar det patinerade original skicket, så kan det tala om en historia, man kan tänka sig vad fordonet varit med om, med sina ägare, men ett nyrenoverat fordon säger inget om detta. Lägg där till att man törs använda ett patinerat fordon, året om, i ur och skur, men en tipp-topp renoverat dito törs man knappt ta ut alls.
Så, M-M gör ju helt rätt, använda sin fantasi, och göra något av hans idéer. Du visar ju bara att du inte hänger med i mode, och varför skulle man kapa bort golvet? Skulle man ersätta det med nytt menar du? Då försvinner ju patinan, det är inte lätt att patina-renovera, personligen vill jag påstå att det är svårare, ty du måste ta hänsyn till att bevara allt som syns, så som det ser ut. Ska man thermos puts renovera, då är det ju bara att skita i allt, för då ska ju allt lackas ändå...
Michos:
Personligen skulle jag ALDRIG montera en OK lykta på denna, det är för nytt, jag skulle sätta en baklampa från en 50a split istället, eller en Barndoor, men det är ju jag

Precis vad forumet inte behövde, en tyckare till o det framgår inte om han har scooter....50 split wrote:blizzy wrote:det där e inte patina,fredrik,din primmy e patina,det där e skrot,du ser väl vad som står(eller stod) i annonsen.....visst jag kan se charmen i den oxå,men att kalla den för patinerad.....men just det ja,du va ju sån juWoodstock wrote:Väl talat, Michos Miche!![]()
Mvh
/ Fredrik
Du verkar ju inte förstå vad det handlar om!
Idag är det populärt med patina, och ute med puts-renoveringar. Så är fakta, och personer som är under 40år, och flertalet över 40 förstår detta med patina, kolla på antikrundan, "hade denna gustavianska byrån inte varit omlackad på 80talet, så hade den varit värd 200´000:-, men tyvärr har någon (knäppskalle) varit å petat å "renoverat" (förstört) den på 80talet, så den är värd 5230:-
En ny lack kan du lägga 1987, 1998, 2009, med det blir aldrig ORIGINAL lacken. Den läggs på fabriken.
Personligen tycker jag att fordonet tappar all sin själ om man lackar/renoverar, för om man sparar det patinerade original skicket, så kan det tala om en historia, man kan tänka sig vad fordonet varit med om, med sina ägare, men ett nyrenoverat fordon säger inget om detta. Lägg där till att man törs använda ett patinerat fordon, året om, i ur och skur, men en tipp-topp renoverat dito törs man knappt ta ut alls.
Så, M-M gör ju helt rätt, använda sin fantasi, och göra något av hans idéer. Du visar ju bara att du inte hänger med i mode, och varför skulle man kapa bort golvet? Skulle man ersätta det med nytt menar du? Då försvinner ju patinan, det är inte lätt att patina-renovera, personligen vill jag påstå att det är svårare, ty du måste ta hänsyn till att bevara allt som syns, så som det ser ut. Ska man thermos puts renovera, då är det ju bara att skita i allt, för då ska ju allt lackas ändå...
Michos:
Personligen skulle jag ALDRIG montera en OK lykta på denna, det är för nytt, jag skulle sätta en baklampa från en 50a split istället, eller en Barndoor, men det är ju jag(eller köra original, för det var ju shysst de också)

-
- Lärling
Kan ni inte bara lägga ner personangreppen och de hårda orden och fokusera på detta otroligt spännande projekt. Patina eller inte är en smaksak och ni kommer inte hitta en lösning.
Svälj er stolthet och låt bli att skicka fler kommentarer i patina-ämnet.
//Anders
Svälj er stolthet och låt bli att skicka fler kommentarer i patina-ämnet.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Dekaltrimmare
Kul objekt du hittat, och ett kul projekt.
Personligen så tycker jag orginallyset va snyggare än tutten.
Hur tänkte du göra med motorn?
Vad är det för motor du har fått?
Mvh Johnny
Personligen så tycker jag orginallyset va snyggare än tutten.
Hur tänkte du göra med motorn?
Vad är det för motor du har fått?
Mvh Johnny
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
- Michos Miche
- Dekaltrimmare
Vi gräver ner stridsyxorna nu, OK?
Gillar man inte patina eller ratlook kan man hålla det inom sig eller skriva det någon annanstans.
50 split: Om jag hade haft baklyse till barndoor eller en splitbubbla hade den redan suttit på Vespan när jag hämtade den! Som legitimerad plasthatare och arkeolog tog det emot att sätta dit ett nytt lyse, men äh vafan man få ta vad man har ibland
Johnny Sthlm: Motorn var en 125 cc ombyggd till något spännande. Den kanske har drivit en såg eller en pump, men inte en Vespa i sitt sista utförande iallafall. Eftersom den har legat ute i uppskattningsvis 20-30 år utan avgassystem har ju det satt sina spår inuti.
Eftersom det iprincip behövs allting nytt till motorn (Och så vill jag ha 150 cc) bestämde jag mig från början att inte göra någonting åt den. Jag skänkte den till farbror Ernst som kan ha större nytta av den.
Så, det blir att försöka få tag i ett helt nytt motorpaket. Vad jag har läst mig fram till skulle en senare konstruktion med fyra växlar och 12v sitta som en smäck!
Så, jag sätter väl ut en köpes-annons när det blir aktuellt om jag inte hittar något lokalt.
Fortsättning av bygget:

Bromssystemet såg ju inte allt för tokigt ut!

En stålborste, tryckluft och lite lagerfett senare såg det genast lite bättre ut. Jag smorde upp bromsarmen, så nu fungerar det perfekt!

Trumman blir nästa steg, stålborste, sandpapper och tryckluft så är det klart
Hann tyvärr aldrig med att göra något åt bromspedalen, men det kommer ikväll!
Tänkte fixa bromstrumman fram och fortsätta med nerslipning av bakfälgen.
More to come!

50 split: Om jag hade haft baklyse till barndoor eller en splitbubbla hade den redan suttit på Vespan när jag hämtade den! Som legitimerad plasthatare och arkeolog tog det emot att sätta dit ett nytt lyse, men äh vafan man få ta vad man har ibland

Johnny Sthlm: Motorn var en 125 cc ombyggd till något spännande. Den kanske har drivit en såg eller en pump, men inte en Vespa i sitt sista utförande iallafall. Eftersom den har legat ute i uppskattningsvis 20-30 år utan avgassystem har ju det satt sina spår inuti.
Eftersom det iprincip behövs allting nytt till motorn (Och så vill jag ha 150 cc) bestämde jag mig från början att inte göra någonting åt den. Jag skänkte den till farbror Ernst som kan ha större nytta av den.
Så, det blir att försöka få tag i ett helt nytt motorpaket. Vad jag har läst mig fram till skulle en senare konstruktion med fyra växlar och 12v sitta som en smäck!

Så, jag sätter väl ut en köpes-annons när det blir aktuellt om jag inte hittar något lokalt.
Fortsättning av bygget:

Bromssystemet såg ju inte allt för tokigt ut!

En stålborste, tryckluft och lite lagerfett senare såg det genast lite bättre ut. Jag smorde upp bromsarmen, så nu fungerar det perfekt!

Trumman blir nästa steg, stålborste, sandpapper och tryckluft så är det klart

Hann tyvärr aldrig med att göra något åt bromspedalen, men det kommer ikväll!

More to come!
- Michos Miche
- Dekaltrimmare
Ikväll fick jag reda på att min Vespa är en ovanlig Superleggera!

Nåja, rostigare objekt har ju räddats
Svetsa i lite profiler och sen är saken biff!

Fälgen slipas ner i omgångar

Nåja, rostigare objekt har ju räddats

Fälgen slipas ner i omgångar

Om du lossar muttrarna kan du dela på fälgen, annars blir det nog svårt att få på däck och slang sedan.
- Michos Miche
- Dekaltrimmare
Jaså på så vis?
Tänkte att det går väl säkert att kränga på det över fälgkanten. Men då kan jag lika gärna dela på fälgen nu innan lack. Man tackar! 
Fast det tråkiga är väl att göra det fram, för det är inte bara muttrarna som snurrar...

Fast det tråkiga är väl att göra det fram, för det är inte bara muttrarna som snurrar...
Vespas fälgar måste delas vid däcksbyte, jämför med andra fälgar så ser du...Michos Miche wrote:Jaså på så vis?Tänkte att det går väl säkert att kränga på det över fälgkanten...

- Michos Miche
- Dekaltrimmare
Låter spännande, blir att prova imorrn om jag hinner!