Utbyteskoppling till svensksåld touring från 1957?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Utbyteskoppling till svensksåld touring från 1957?

Post by BooDaa »

Lagom som vi hälsat våren välkommen till vårt avlånga land så har jag lyckats döda min Vespa.
Troligen hade jag slarvat under service på svänghjulssidan, för när jag provstartade den i garaget så dog den tvärt och min stackars koppling kommer nu aldrig att bli sig lik.
Korgen är misshandlad och lamellerna har huggskador. Vad som mer kan ha gått på tok har jag ännu ej tagit reda på.

Nu åter till den ursprungliga frågan. EM har tidigare svarat nej på min förfrågan och SIP är mycket förvirrande vad gäller kompatibilitet.
Är det någon som köpt en utbyteskorg/komplett koppling i närtid, som kan ge mig tips om vad jag skall ha?

Min trasiga korg ser ut såhär, http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... a+P80.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; , men jag kan inte garantera att det är orginal, då jag är lite yngre än min "geting".
Skulle det vara så att korgen är rätt, så behöver jag ju även lite fyllning till den, men jag är inte i stånd att bedömma om detta kit passar http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... I+for.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; .
Det beskrivs ju otroligt sportigt och är således lockande.

Kör så det ryker, kamrater!
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Utbyteskoppling till svensksåld touring från 1957?

Post by Paka »

Om du vill ha en helt ny koppling behöver du: http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... a+P80.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... espa+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; (som verkar vara slut)
och http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... X+for.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; och sex st http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... espa+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

/P
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Re: Utbyteskoppling till svensksåld touring från 1957?

Post by BooDaa »

Mille grazie, Paka!
Jag tror att ditt svar var nytt banrekord, eller i vart fall mycket nära.

Samtliga delar känns igen från mitt höstäventyr i kopplingsregionen, så då stämmer det alltså att P80-delar passar även på min GL. Det skall jag memorera.
Och summan av de rekommenderade delarna blir alltså denna http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... EP80X.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; , med någon tia i rabatt.

Kan det stämma att kopplingen fick ta smällen om jag gängade dit svänghjulet för dåligt vid provstart, eller är det något annat jag bör undersöka när ändå är strandad?
Jag vill ju ogärna göra om samma tabbe efter renovering, menar jag.

Östgötasektionen hade vårpremiär med gymkhana igår. Det var en mycket lyckad övning där Ola knep förstaplatsen.
Jag noterade att kiken på de vespor jag lånade var otroligt lättarbetad jämfört med min egen.
På lånevesporna var det i stort sett bara att lägga foten på, medan jag själv brukar få vara tämligen brysk.
Finns det något som brukar kärva i den regionen, eller berodde det på att 50-60-talarna var dopade med PX-motorer?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Utbyteskoppling till svensksåld touring från 1957?

Post by Paka »

Nja, var lite snabb. Du behöver den här också. http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 25150.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; om du inte kan använda din gamla.
Den kompletta du länkar till kan passa om du har otrolig tur, men jag tror inte det. Det är bara själva korgen som är samma.
Det där att kicken skulle vara trög känner jag inte igen. Bra komp?
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Re: Utbyteskoppling till svensksåld touring från 1957?

Post by BooDaa »

Tack, igen.
Jag tror att jag får lägga lite tid i garaget imorgon kväll för att se vad som går att återanvända och vad som skall beställas hem.
Vad jag minns från i fjol så var det ett elände att behålla alla rullar i lagret på plats.
Finns det några bra knep, eller skall man montera bort motorn för bättre anfallsvinkel.
Platt på golvet, under bakskärmen, snett framför bromstrumman är väl sissodär ur ergonomiskt perspektiv..

Hur pass bra komp jag har är svårt att bedöma. Mina erfarenheter är begränsade jag har ännu inte haft chansen att låta de mer insatta lekkamraterna avgöra.
Jag ber att få återkomma i den frågan :-D
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Re: Utbyteskoppling till svensksåld touring från 1957?

Post by BooDaa »

Idag kom jag till rätta med flera av problemen jag haft sedan Vespan kom i min ägo.
Den hugger ibland till och tappar fart, växeln hoppar ur orovocerat och några gånger per år förvandlas kopplingen till mecano.
Samtidigt tror jag mig ha lyckats svara på frågan som scooterister har tvistat om ända sedan Platons dagar.
Svaret är lika enkelt som genialt.
- Hur långt in i kopplingshuset bör pinbulten från gå?
- Det beror helt på hur ofta du vill byta koppling.


För att inte denna trevliga tråd skall förvandlas till en andefattig monolog, så behöver jag åter be om lite hjälp.
Skall det vara 28 pinnar i kopplingens lager, eller har jag tappat bort någon?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Utbyteskoppling till svensksåld touring från 1957?

Post by Paka »

Aj. Du har tappat en. Det ska vara 29 st.
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Re: Utbyteskoppling till svensksåld touring från 1957?

Post by BooDaa »

Oups!
Jag måste ta en kontrollräkning för säkerhets skull..

De verkar vara rätt så hårda och tåliga.
Inte törs man väl låta en sådan ligga kvar och skrammla?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Post Reply