Japp. Kärt barn har många namn. 'Knackar', 'spikar', (felaktigt) glödtänder...etc.
När du hör det så vet du vad det är. Det är ett sprött, vasst rasslande ljud. Man kan jämföra det med att strila små metallbitar ner på en stålplåt, eller grus som skvalpar runt i en stålhink.
Främsta orsaken till det är värme och varv. Väldigt ovanligt att tvåtaktare spikar på lägre varv. Motorn kan bli för varm av många olika anledningar, tändningen står fel, förgasaren är felinställd, kompet är för högt, förbränningsrummet är felaktigt utformat, kylningen otillräcklig.
Dock bör tilläggas att glödtändning är ett helt annat, och mycket mer dramatiskt beteende än knack. Knack är när bränsleblandningen antänds korrekt av tändstiftet, men efter detta också antänds spontant av kompressionen och när dessa flamfronter möts så uppstår en explosiv förbränning med stor kraft. Det är den explosionen som ger upphov till ljudet. Får det hålla på tillräckligt länge, så slår det hål i kolven. Hålet som bildas ser inte smält ut, utan kan t om ha radiella sprickor ut från kanterna. Kraften i ett knack har jämförts med att slå på kolvtoppen med en kulhammare...
Glödtändning är när någon del av förbränningsrummet (t ex sotavlagringar) eller tändstiftet blivit så varmt att det glöder och antänder bränsleblandningen innan tändstiftet gör det. Värmen som uppstår kring denna hotspot smälter hål i kolven blixtsnabbt.
Men: Spikning i sig höjer förbränningstemperaturen fort och mycket. Det kan därmed orsaka glödtändning, som då i sin tur på väldigt kort tid smälter hål i kolven.
En helt orginal PX200 med sitt låga komp, låga effektuttag och höga squish är i princip omöjlig att få att spika, om man inte kör den på typ rysk bensin med kvistar i.
http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking
OlleM wrote:Är "spikning" det som på engelska kallas "pinging" och tyska "klingeln"?
Har letat på nätet efter inspelade ljud att jämföra med, men det är inte lätt när man egentligen inte vet vad man letar efter.
Har varit ute och provkört några mil (PX200E) och tycker ibland att jag hör ett konstigt ljud. Det kommer vid låga varv (40-45 km/tim, 4:ans vx) och belastning/gaspådrag. Svårt att lyssna med hjälmen på, men det låter inte som det behöver komma från cylindern. Tycker inte det låter som varken nubb på stålplåt eller stenar i en hink. Påminner mer om skramlande verktyg i boxen eller som en bricka som vibrerar när en skruv har lossnat

orsaken till att jag letat ljudjämförelser. /Olle