Äter tändstift
Äter tändstift
Nu är våren snart här och genomgången på gång av v50'n. Förra sommaren dog 3 tändstift på den och nu när jag startade upp den och körde lite så åt den upp ett till. Det är som keramiken spricker och gnistan letar sig ut inne i stiftet.
Vad kan detta problem bero på? Är kompet för stort eller har det med tändningen att göra?
Kör med DRs 75cc cylinderkit.
Vad kan detta problem bero på? Är kompet för stort eller har det med tändningen att göra?
Kör med DRs 75cc cylinderkit.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
V50 R -77 Renoverad
Re: Äter tändstift
Vad kör Du med för stift?
Hur har Du ställt tändningen?
Vilten huvudmunstycke har du?
Med DR kitet så bär Du nog ta ned tändningen ett par grader samt bestycka om förgasaren lite (större huvudmunstycke).
Hårdheten på stiftet kan även den spela en viss roll.
Rent spontant tycker jag att det låter som om dina stift går för varma, kolla färgen på stiftet, det ska vara lite "gyllen brunt". Inte vitt eller askgrått, då har det nog varit för varmt.
Hur har Du ställt tändningen?
Vilten huvudmunstycke har du?
Med DR kitet så bär Du nog ta ned tändningen ett par grader samt bestycka om förgasaren lite (större huvudmunstycke).
Hårdheten på stiftet kan även den spela en viss roll.
Rent spontant tycker jag att det låter som om dina stift går för varma, kolla färgen på stiftet, det ska vara lite "gyllen brunt". Inte vitt eller askgrått, då har det nog varit för varmt.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Hej, Leif och tack för svaret!
Jag har kört med både B7HS och B8HS och båda har gått sönder,
tändning på 17 grader,
16/15 dellorto med 65 i huvudmunstycke.
Färgen på tändstiften har varit mer åt det svarta hållet men då har jag titta på dem efter att de slutat att fungera ordentligt. Så jag vet inte riktigt. Kan kondensatorn påverka tändstiften på detta sätt eller är det mer troligt att det handlar om tändinställningen?
Jag har kört med både B7HS och B8HS och båda har gått sönder,
tändning på 17 grader,
16/15 dellorto med 65 i huvudmunstycke.
Färgen på tändstiften har varit mer åt det svarta hållet men då har jag titta på dem efter att de slutat att fungera ordentligt. Så jag vet inte riktigt. Kan kondensatorn påverka tändstiften på detta sätt eller är det mer troligt att det handlar om tändinställningen?
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad
Känner igen det här. Min gamla Malossi-PX (med hööög komp) började med jämna mellanrum misstända och bära sig illa åt. I med nytt stift, sedan gick den bra igen. En viss scooterhandlare i Göteborg fick många reklamationer på tändstift, duckade bakom disken när han såg mig ...
Ett antal år sedan nu, men jag vill minnas att lösningen var ett dyrt men fungerande platina-stift.
/jens
Ett antal år sedan nu, men jag vill minnas att lösningen var ett dyrt men fungerande platina-stift.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jens, jaha, så det kan vara kompet ändå.
Det blir till att gå igenom tändningen igen och om det inte löser problemet, testa platinastift eller snäppet kallare stift typ B9HS.
Det blir till att gå igenom tändningen igen och om det inte löser problemet, testa platinastift eller snäppet kallare stift typ B9HS.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad
Kanske högre oktantal kan hjälpa, om det är hög komp i grejorna?
Du menar att hälla i lite oktanbooster i tanken?
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad
Eller köra på 98 eller 99 i stället för 95, men det kanske du redan gör?
Nu börjar det igen...
Körde med 98 oktan, köpte nytt NGK b8hs och den håller i ett dygn, inte många mil körda. Kollade tändningen extra noga igen efter att ha monterat 18/67 primär och det händer ändå.
Vad fan kan det vara som spökar?
Körde med 98 oktan, köpte nytt NGK b8hs och den håller i ett dygn, inte många mil körda. Kollade tändningen extra noga igen efter att ha monterat 18/67 primär och det händer ändå.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad
Är du säker på att det spricker? Det vanligaste är ju att stiftet slår igen på grund av för fet blandning i lågfartskretsen.
/G
/G
Ikonen wrote:Nu börjar det igen...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Har man dålig gnista så kan stiftet slås igen lätt även att motorn fungerar i övrigt.. Oktan hit och oktan dit är inte problemet i ditt fall kan jag lova. Jag kör jämnt runt med kolsvarta stift då man får mest effekt då motorn går en smula för fett när man vrider på, med automatscooter blir det extra viktigt när du vrider på så inte motorn storknar av en massa luft enbart då behövs det fetare blandning än att stiftet är fint att titta på. Ibland får man offra ett igenslaget stift om man puttrat runt på lite gas men det är inte ofta så jag skulle gissa på att du har något tändrelaterat fel.
En annan risk med att titta på stiftfärgen som väldigt många förlitar sig blint på är att om man har ett kallare stift så sotar det mer på porslinet och det blir svårt att avgöra om motorn går snålt någonstans ändå. Du kan alltså ha ett kallt stift som är brunt och ser fint ut men ändå går det för snålt på något trottellyft..
En annan risk med att titta på stiftfärgen som väldigt många förlitar sig blint på är att om man har ett kallare stift så sotar det mer på porslinet och det blir svårt att avgöra om motorn går snålt någonstans ändå. Du kan alltså ha ett kallt stift som är brunt och ser fint ut men ändå går det för snålt på något trottellyft..
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tack för svaren!
Nej, är inte helt hundra på att denna spruckit, men den startar inte med det stiftet i om man inte blåser den helt ren först med tryckluft, sen startar den och går i nån sekund innan den börjar misstända.
Förlåt min dumhet här men vad betyder det när ett tändstift slår/slås igen?
Nej, är inte helt hundra på att denna spruckit, men den startar inte med det stiftet i om man inte blåser den helt ren först med tryckluft, sen startar den och går i nån sekund innan den börjar misstända.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad
Att ett stift slår igen betyder helt enkelt att det täcks av en sot/partikel-hinna som kortsluter stiftet. Då får man ingen eller väldigt sporadisk gnista. Innan vattenkylning och moderna oljor kom in i bilden var det tvåtaktarnas Nemesis...
Ikonen wrote:Tack för svaren!
Ahh, jag brukade kalla det för igensotat stift.
Efter att ha pratat med en person så pratade han om att B8HCS kunde vara ett alternativ som ska klara högre komp. Om det nu är det som är problemet....
Någon som har kört på det stiftet?
http://cgi.ebay.co.uk/NGK-B8HCS-B8HS-lo ... 3197911790

Efter att ha pratat med en person så pratade han om att B8HCS kunde vara ett alternativ som ska klara högre komp. Om det nu är det som är problemet....
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad
Det är inte kompet som är boven, såvida du inte har extremt högt komp, typ över 12:1. Har du komp runt 10:1 så har iallfall jag inte hört talas om några problem. Kolla snarare upp hur din förgasare är inställd, och då som sagt lågfartsmunstycket. Är det för fett slår stiftet igen väldigt lätt.
/G
/G
Ikonen wrote:Ahh, jag brukade kalla det för igensotat stift.![]()
Jag ska kolla det idag, tack för tipset Hedge.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad
Jag har kollat upp vad jag har för lågfarts och högfartsmunstycke. Det är 42 och 65.
Låter det okej för en 75cc DR evo, "italianovev" och shb 16/15?
Om jag drar ut choken lite så får jag bättre respons på gasen, det borde betyda att jag skall ha större huvud munstycke om jag inte tänker fel?
Låter det okej för en 75cc DR evo, "italianovev" och shb 16/15?
Om jag drar ut choken lite så får jag bättre respons på gasen, det borde betyda att jag skall ha större huvud munstycke om jag inte tänker fel?
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad