Tuta på Touring -58

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Clater
Entusiast
Entusiast

Tuta på Touring -58

Post by Clater »

Hej!
Har efter ett par års filande börjat montera ihop min Touring -58, VGL1T, och har kopplat ihop elen enligt schema på som jag lagt ut på detta forum tidigare. Det mesta verkar fungera (har dock inte startat då bensinkranen inte är monterad). Tutan låter dock som en kastrerad groda, som ett litet knäpp eller klickande. Positivt dock att den får ström :). Tips på vad som är fel? Vad jag minns så beställde jag rätt tuta (för länge sedan) men nu blir jag osäker. Har sett att det finns 6V-tutor för modeller med batteri, vilket min har, och för modeller utan. Vad är skillnaden? Kan det vara felet?

Och förresten.... det är ju en hel del GS-prylar på denna maskin, t ex tändningslåset. Mitt lås (SIEM) har tre lägen. 0 i mitten, 1 åt höger och 2 vänster (eller om det var tvärt om). Har förstått att det finns lås med fem lägen. Någon som vet vilket lås som satt på denna maskin i orginal?

Tacksam för tips!
/Clas
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Tuta på Touring -58

Post by Paka »

Det ska vara det tändningslås du har och tutan ska gå på likström (på batteriet). Låter som om du har skaffat en för växelström.
/P
Clater
Entusiast
Entusiast

Post by Clater »

Hej
Tack för bra svar. Som vanligt blir jag ju inte klok på "Den stora tyska firmans" hemsida. Alla heter "6V AC bla, bla, bla". Kan någon av dessa passa? Eller har du någon som ligger någonstans....

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 3T4GL.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 8+VB1.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
/Clas
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

"CC" har jag tolkat som likström på italiano, så den här passar. I Tyskland tror jag att de säger "hupe" om den går på likström och "schnarre" om det är växelström.

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 3T4GL.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Från början satt nog den här Hellatutan på din, men den finns inte som repro.
Image
Clater
Entusiast
Entusiast

Post by Clater »

Ok! Bra, tack! Då vet jag lite mer. Kanske får köra med gummituta en stund då och isolera kablarna, men låta tutan sitta för syns skull. Än en gång tack. Funderar på att lägga ut lite bilder på härligheten snart...... Saknar bara avgassystem och hastighetsmätare+vajer.

En annan sak....återknyter till tidigare fråga beträffande lykta och reflektor. Min hållare har plats för två lampor men reflektorn bara hål för en. Nu har jag gjort hål för den lilla, pilotlampan, så det är inga problem. Jag har dock sett att på Touring -57 har reflektorn ETT hål för lampan, men enligt kopplingsschema ska det även finnas en pilotlampa. Var tar den vägen? Är det en liten spollampa som sitter i hållaren och "lyser upp" lykthuset?
/Clas
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Just det.
Clater
Entusiast
Entusiast

Post by Clater »

Är det en sådan jag ska ha egentligen? Fast det inte spelar någon roll vad jag kan förstå (om inte det lilla röda plastlocket lyser klarare :) )
/Clas
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

"pilotlampan" som du avser är en heljusindikator.
Den lyser upp den röda plastlinsen så du ser att du har heljuset på, om du inte skulle märka den otroliga skillnaden på vägen vill säga.. :P
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Verkligen? I så fall borde den ju vara ihopkopplad med heljuset men det har jag aldrig sett.
Ola Lång wrote:"pilotlampan" som du avser är en heljusindikator.
Den lyser upp den röda plastlinsen så du ser att du har heljuset på, om du inte skulle märka den otroliga skillnaden på vägen vill säga.. :P
Clater
Entusiast
Entusiast

Post by Clater »

Enligt schemat för 57:an så heter det "stadsljus", vilket verkar konstigt om det skulle indikera helljus, eller? Om man nu skulle märka någon skillnad som sagt.

@Ola: Skulle man kunna få snylta på bensinkransnyckel inom kort?
/Clas
Clater
Entusiast
Entusiast

Post by Clater »

Hehehe....skulle detta kunna funka? Snikvariant.

http://shop.ettansmopeder.se/signalhorn ... tLastAdded" onclick="window.open(this.href);return false;
/Clas
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Inte särskilt snyggt va?
Om du nu har en växelströmstuta kan du ju testa att flytta tutans sladd uppe i nyckelbrytaren. Den bör sitta på nummer 4 (strömmen från batteriet går via tutan). Testa att flytta den till nr 3 (ström från ljusspolarna). Efter det bör du dock fimpa sladden som går från tuta till batteri/likriktare. Det kan dock vara svårt att se vilken som är vilken. Mäta är ett bra sätt.
Efter den här operationen blir batteriet överflödigt, inget parkeringsljus och inget bromsljus.
Clater
Entusiast
Entusiast

Post by Clater »

Nej, heheh, inget vidare, så det skippar vi. Ska testa ditt förslag och se om det funkar. Kablarna är exemplariskt uppmärkta vid tutan, så det är inga problem. Kan väl dock inte testa innan jag sparkat igång motorn :). Batteriet får nog sitta kvar, mest för att jag köpt ett och att det sitter så snyggt monterat. Förresten, menar du att bromsljuset inte fungerar efter denna omkoppling?
/Clas
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Spännande! :idea: En av mina hojar med den röda linsen hade det kopplat så.
Plus att röd lampa på gamla fordon var helljusindikator innan blått tog över.
Men Stadsljus som det beskrivs är ju knappast heljusindikator!

Om du är osäker clater så har jag nog några tutor som du kan prova med.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

ang. tutan så kräver den mycket ström,du har väl fulladdat batteri?Det bästa är att testa tutan när du har startat å den laddar fullt.Enligt din beskrivning så låter det som du har svag ström.....
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Clater
Entusiast
Entusiast

Post by Clater »

@Blizzy: Batteriet är sprillans nytt och fullt med kräm, så det borde räcka. Jag ska prova mig fram lite.
@Ola: Jaaa!! det vill jag. Tuta & kaffe på scooterpremiären kanske? Jag har en väl patinerad navkapsel med fäste och bedagat blingbling till framskärmen till din ratbike om det kan vara något. Lyktsargen har nog gått till de sälla....sorry.
/Clas
Clater
Entusiast
Entusiast

Post by Clater »

Hej igen!
Har petat lite i kopplingsschemat och kommit fram till följande... Tutan är flyttad till plint 3 på tändningslåset och går (väl?) på ström från "motorn" enl tips från Paka. Kabeln mellan tuta och likriktare är fimpad. Strömmen från kopplingsplinten (batteriet) går direkt till plint 4 på tändningslåset. Kopplingen mellan tuta och omkopplare på plint 9 är fimpad, vilket jag har förstått ska funka. Kablarna till hel-/halvljus är skiftade till plint 1 och 2 i omkopplaren. Hoppas att detta gör att parkeringsljuset går på batteriet och lyse och tuta går på ström från motor. Tutan går på växelström. Snälla, snälla rätta mig om jag har fel.....
Attachments
Tysktouring_20110502.JPG
Tysktouring_20110502.JPG (58.55 KiB) Viewed 8764 times
/Clas
Clater
Entusiast
Entusiast

Post by Clater »

Mork calling Orson, come in Orson....?
/Clas
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det låter väl bra. I läget till vänster på nyckeln är 4-5 och 1 ihopkopplade.
/P
Clater
Entusiast
Entusiast

Post by Clater »

Aha, hem och koppla om. Det kommer nog att ta en stund detta.....
/Clas
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

? Jag menade inte att du skulle koppla om. Såvida du har koll på hur hel/halv-omkopplaren fungerar, siffrorna kan vara olika, så bör det funka som du sa.
Clater
Entusiast
Entusiast

Post by Clater »

Jo, jag var lite drastisk kanske, sorry. Hel och halvljus går på 1 och 2, dvs ett bleck som svänger höger och vänster beroende på läge. Däremot så är det något som inte funkar med pilotlampan. Plint 1 verkar inte ge någon ström (eller för svag ström). Har testat att lampan funkar och det är full kräm i batteriet. Bakljuset funkar oxå från plint 5, så strömmen kommer bevisligen fram till tändningslåset.
/Clas
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Och lampan är verkligen jordad?
Clater
Entusiast
Entusiast

Post by Clater »

Det är det jag ska kolla :) (bland annat). Det kan vara kabeln till jorden på motorn som spökar. Får dra den till ett säkrare ställe.
/Clas
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Men du har mätt på 1:an alltså? Kan ju vara nåt skit inne i tändningslåset också.
Post Reply