Totalvikt Primavera
Totalvikt Primavera
Hej!
Försökte boka tid för registreringsbesiktning av min Primavera-69 idag.
Tydligen krävs det att man kan uppge fordonets totalvikt när man bokar tid. Tyvärr framgår inte det av vespans gamla papper.
Finns det någon vänlig pv-ägare som kan titta i sitt regbevis och tala om vad totalvikten är?
MVH
Jonny
Försökte boka tid för registreringsbesiktning av min Primavera-69 idag.
Tydligen krävs det att man kan uppge fordonets totalvikt när man bokar tid. Tyvärr framgår inte det av vespans gamla papper.
Finns det någon vänlig pv-ägare som kan titta i sitt regbevis och tala om vad totalvikten är?
MVH
Jonny
Primavera -69
Re: Totalvikt Primavera
När jag går in på Transportstyrelsens hemsida och skriver in min Primaveras registreringsnummer får jag upp följande:
Skattevikt, kg: 70
Tjänstevikt, kg: 70
Totalvikt, kg:
Sänkt totaltvikt, kg:
Rätt mycket tomt, alltså.
Johan
Totalvikt, kg:
Sänkt totaltvikt, kg:
Rätt mycket tomt, alltså.
Johan
Hej Wanten!
Mysko att de kräver uppgift om totalvikt när den inte ens finns bland din pv:s registrerade uppgifter.
Hoppas att det finns någon som har pv:ns totalvikt någonstan....annars blir det jobbigt
/Jonny
Mysko att de kräver uppgift om totalvikt när den inte ens finns bland din pv:s registrerade uppgifter.
Hoppas att det finns någon som har pv:ns totalvikt någonstan....annars blir det jobbigt

/Jonny
Primavera -69
250kg enligt, http://www.sip-scootershop.com/scooterb ... e58db8c400" onclick="window.open(this.href);return false;
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
250 kg verkar ju rimligt. Om det inte är någon som har uppgifter från regbevis/motsv så använder jag SIP-scooters siffra.
/Jonny
/Jonny
Primavera -69
Jag läser direkt från min Primaveras registreringsbevis:Jonny wrote:250 kg verkar ju rimligt. Om det inte är någon som har uppgifter från regbevis/motsv så använder jag SIP-scooters siffra.
/Jonny
G. Tjänstevikt, kg: 80
F.1 Totalvikt, kg: 220
F.6 Maxlast, kg: 140
F.7 Skattevikt, kg: 80
Värt att notera är att min Primavera är en av ytterst få i Sverige som även är registrerad för passagerare - vet inte om det påverkar ovan nämnda siffror.
Mvh
/ Fredrik
Perfekt! Borde vara samma totalvikt även om man inte har tänkt att regga för att kunna ta med passagerare.....eller? 

Primavera -69
Jag är inte säker på det, kollade nämligen upp en annan Primavera (vars regplåt jag såg på bild här på forumet) i Transportsstyrelsens register - och den har bara totalvikten 140 kg! Det aktuella exemplaret (en -82:a) är inte reggad för passagerare och så här ser siffrorna ut för den:Jonny wrote:Perfekt! Borde vara samma totalvikt även om man inte har tänkt att regga för att kunna ta med passagerare.....eller?
Totalvikt, kg: 140
Maxlast, kg: 70
Hmm, varför är min tjänstevikt och skattevikt 10 kilo tyngre? Skumt, sa Bull!

Mvh
/ Fredrik
Kollade precis upp ytterligare tre Primaveror (alla 80-talare) som jag hittade bilder och regnummer på. Alla de har viktuppgifter enligt förra inlägget (d v s totalvikt 140 kg) och var ej reggade för passagerare.
Med enkel matematik kan man gissa sig till att en förare och passagerare bedöms väga vardera 70 kg, varför min Primavera har en totalvikt av 220 kg inklusive passagerare (80+70+70).
Blir bara inte klok på varför min tjänste- och skattevikt ligger 10 kg tyngre än alla de övriga jag kollat upp? Det enda jag har hittat som skiljer är att min är registrerad för fyra liters tankvolym och de andra för tre liter. På de andra Primaverorna står det också "Effektnorm: DIN" och på min "Effektnorm: OKÄND"
Är skillnaden något som har med årsmodellerna att göra? Vore intressant att hitta en annan tidig Primavera att jämföra med...
Mvh
/ Fredrik
Med enkel matematik kan man gissa sig till att en förare och passagerare bedöms väga vardera 70 kg, varför min Primavera har en totalvikt av 220 kg inklusive passagerare (80+70+70).
Blir bara inte klok på varför min tjänste- och skattevikt ligger 10 kg tyngre än alla de övriga jag kollat upp? Det enda jag har hittat som skiljer är att min är registrerad för fyra liters tankvolym och de andra för tre liter. På de andra Primaverorna står det också "Effektnorm: DIN" och på min "Effektnorm: OKÄND"

Är skillnaden något som har med årsmodellerna att göra? Vore intressant att hitta en annan tidig Primavera att jämföra med...
Mvh
/ Fredrik
Hej Woodstock!
Tack för efterforskningarna. Smart att kolla upp regnummer på foton...tänkte inte så långt.
Jag ringde och bokade regbesiktning idag och uppgav då 220 kg totalvikt. Detta var innan jag hunnit läsa dina senare inlägg. Efter att jag läst inläggen tänkte jag att jag skulle ringa och ändra till 140 kg. Då fick jag till svar att det inte hade så stor betydelse och att siffran ändå troligtvis skulle justeras vid besiktningen!!
Nu blir det lite bråda dagar eftersom jag inte är helt klar med PV:n ännu. Bokade besiktningen bl a för att ge mig själv en spark i r-ven, vilket behövs då renoveringen har pågått sen 2005.
/Jonny
Tack för efterforskningarna. Smart att kolla upp regnummer på foton...tänkte inte så långt.

Jag ringde och bokade regbesiktning idag och uppgav då 220 kg totalvikt. Detta var innan jag hunnit läsa dina senare inlägg. Efter att jag läst inläggen tänkte jag att jag skulle ringa och ändra till 140 kg. Då fick jag till svar att det inte hade så stor betydelse och att siffran ändå troligtvis skulle justeras vid besiktningen!!

Nu blir det lite bråda dagar eftersom jag inte är helt klar med PV:n ännu. Bokade besiktningen bl a för att ge mig själv en spark i r-ven, vilket behövs då renoveringen har pågått sen 2005.
/Jonny
Primavera -69
Den måste vara jättefin om du har renoverat den så längeJonny wrote:Hej Woodstock!
Tack för efterforskningarna. Smart att kolla upp regnummer på foton...tänkte inte så långt.![]()
/Jonny

Hej Wanten!
Om jag hade använt tiden effektivt så hade den nog blivit jättefin
Det finns en gammal tråd http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=3850 som jag tror att du har sett tidigare. Den kommer att uppdateras framöver.
/Jonny
Om jag hade använt tiden effektivt så hade den nog blivit jättefin

Det finns en gammal tråd http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=3850 som jag tror att du har sett tidigare. Den kommer att uppdateras framöver.
/Jonny
Primavera -69
Du reggar den givetvis för passagerare om du har en limpa/sadlar att slänga på.
Plats för två var kravet när jag gjorde en reg.besiktning på en Primavera -67 för några år sedan.
Plats för två var kravet när jag gjorde en reg.besiktning på en Primavera -67 för några år sedan.
Aha, jag kopplade inte ditt användarnamn till den tråden. Grymt fin!
Johan
Johan
tack Johan!
Popolino, måste man ha någon form av fotstöd för passageraren? Var det ett tvång att regga den för två? Märkligt i såfall.
Popolino, måste man ha någon form av fotstöd för passageraren? Var det ett tvång att regga den för två? Märkligt i såfall.
Primavera -69
Det finns ju ungefär lika mycket eller lite fotstöd på alla gamla Vespor...
Begriper inte hur det kunde missuppfattas.
Krav för att få den reggad för två = Tillräckligt med sittplats.
Gör som du vill.

Begriper inte hur det kunde missuppfattas.
Krav för att få den reggad för två = Tillräckligt med sittplats.
Gör som du vill.
Tydligen är kravet 60 cm sadellängd.Popolino wrote:Du reggar den givetvis för passagerare om du har en limpa/sadlar att slänga på.
Nej, fotstöd anses finnas redan genom fotbrädan.Jonny wrote:Popolino, måste man ha någon form av fotstöd för passageraren? Var det ett tvång att regga den för två? Märkligt i såfall.
Och nej, det är inget tvång att regga den för två. Däremot kostar det en registreringsbesiktning (1130 kr) om man ska låta göra det, så i ditt fall kan du få det "på köpet" så att säga.
Förresten, du vet att du först måste göra en ursprungskontroll (700 kr) via Transportstyrelsen om din Primavera har fallit ur registret?
Grymt snygg renovering! Posta gärna lite fler bilder på skönheten vid tillfälle.
Mvh
/ Fredrik
Haha.....det var ett ju ett komiskt missförstånd....
Är man tillräckligt korkad så kan det bli så.
Tack Popolino, för att jag får göra som jag vill.
Tack Fredrik! Jag kommer att lägga upp fler bilder framöver.
Beträffande passagerare eller ej så kommer jag att regga den för två om det inte är krångligare än så. Jag ska mäta den gamla limpan och se om den håller måttet. Kan kanske vara värt att köpa en godkänd limpa annars.
Ursprungskollen är klar.
/Jonny

Tack Popolino, för att jag får göra som jag vill.
Tack Fredrik! Jag kommer att lägga upp fler bilder framöver.
Beträffande passagerare eller ej så kommer jag att regga den för två om det inte är krångligare än så. Jag ska mäta den gamla limpan och se om den håller måttet. Kan kanske vara värt att köpa en godkänd limpa annars.
Ursprungskollen är klar.
/Jonny
Primavera -69
Jag har varit med om att regga om en primavera och då var just sadelbyte den enda modifieringen som vi gjorde. Original så satt det en ss-sadel som vi inte litade på att den skulle accepteras.
Crispin
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Det var inga problem att regga Primaveran för passagerare. 230 kg hamnade totalvikten på. Jag hade på originalsadeln som är kortare än 60 cm, men det funkade ändå.
/Jonny
/Jonny
Primavera -69