Renovering av ramnummer?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Renovering av ramnummer?

Post by zäta »

Köpte en vespa av en jobbarkompis för ett tag sedan och har bara kollat över allt så att det ska gå att besiktiga.
Tänkte bara kolla så att jag hade koll på allt och till min fasa märker jag att halva ramnumret har haft ett möte
med rostdöden.
Har kört med rostlösare och bronsborste för att göra numret så tydligt som möjligt men två-tre siffror kommer att bli med besiktningsmannens goda minne om de ska kunna anas i "rätt" släpljus med ficklampan. Har klarlackat nu för att skydda det som återstår.

Kan man få hjälp av bilprovningen att dokumentera innan de försvinner? Eller vad gör man?

Har en VLB1T (150 sprint) så ramnumret sitt ju på ett utsatt ställe.
sssimon
Entusiast
Entusiast

Re: Renovering av ramnummer?

Post by sssimon »

Enklast borde väl vara att hjälpa myndighetsutövarna lite på traven genom att på nytt slå in ramnumret och sedan lacka över så att det ser lite lagom vintage ut?
Bilprovningen ser att ramnumret stämmer överens med reg-beviset och du slipper jidder varje gång du ska besiktiga. Dessutom är det nog lättare at sälja den om den dagen kommer.
Vet tyvärr inte var man kan köpa siffror för stansning av nummer men jag vet att det finns. Delar garage med en som har sådana. Ska fråga honom vid tillfälle var han köpt sina.

/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Tyvärr beror det helt på vilken besiktningsman du råkar ut för. Ibland lönar det sig att vara ärlig, ibland inte.
Om du visar upp ramnumret som det är och du får en nitisk besiktningsman kan du tvingas lämna den till larmtjönst där de tydligen kan röntga plåten och se siffrorna trots rost. Ingen aning om vad det kostar.
Andra kan säga att det är helt ok att du stansar in rätt nummer på en plåt som du sedan nitar fast på lämplig plats. Sedan gör de en anmärkning i reg.beviset.
Om du bara knackar in de siffror som är borta är det viktigt att det ser bra ut, men risken finns att du inte hittar exakt rätt höjd och utseende och då ser det bara manipulerat ut = totalvägran. Och när du väl har gjort det är det så att säga svårt att backa...
Det är nog bara du som kan välja hur du vill göra, men den ska ju besiktigas fler gånger och själv skulle jag tycka att det var skönt om allt var ok.
/P
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by zäta »

Var förbi bilprovningen och körde den ärliga varianten. Verkar som om det ska gå...

Tack för tipsen.
Det gäller ju att kunna besiktiga också i framtiden.

Ska undersöka om jag kan få nita fast en ny plåt el liknande.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Om du vill ha ramnumret på nya platsen med riktiga Vespasiffror så kontakta EHR. De har sådana verktyg.
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by zäta »

vespaco wrote:Om du vill ha ramnumret på nya platsen med riktiga Vespasiffror så kontakta EHR. De har sådana verktyg.
Tack för tipset!
Post Reply