Vevhaveri vid premiärstart - hjälp!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Primaveranovis
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Wed 20 Apr 2011, 22:37

Vevhaveri vid premiärstart - hjälp!

Post by Primaveranovis »

Hej.

För någon månad sedan landade mitt livs första vespa i garaget efter en säregen byteskarusell. Min Primavera -82 som stått sedan -96 fordrade byte av i stort sett hela tändsystemet innan den i kväll vaknade till liv med ett härligt knatter.

Efter andra varvet runt kvarteret tog det stopp och när svänghjulet demonterades visade det sig att tappen (konan) på veven tackat för sig och försvunnit.

Som total vespanovis började jag direkt förbereda mig på ebay-sökning efter ny/beg vev samt ett antal kvällar i garaget alternativt demontering av vev för besök hos mekanisk verkstad eller liknande. Efter genomläsning av ett antal intressanta trådar här anade jag ljuset i tunneln i form av ev hållbar hemmalagning medelst olika beständiga material.

Därav dessa idiotfrågor: är det rimligt att medelst någon form av hållfasthetsmaterial samt slipmedel försöka göra en provisorisk lagning så att maskinen i vart fall kan snurra några kvartersvarv till? Behöver jag även i sådana fall demontera hela veven? Något annat av vikt att tänka på för denne novis i detta sammanhang?

Stort tack på förhand för ev svar från er scooterkännare!

Primaveranovis
Skåne
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Vevhaveri vid premiärstart - hjälp!

Post by fritte »

tyvärr är det bara en frisk vev som kan hjälpa dig, att laga den du har är döfött.... :roll:
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Re: Vevhaveri vid premiärstart - hjälp!

Post by marre »

Primaveranovis wrote:Hej.

Efter andra varvet runt kvarteret tog det stopp och när svänghjulet demonterades visade det sig att tappen (konan) på veven tackat för sig och försvunnit.

Därav dessa idiotfrågor: är det rimligt att medelst någon form av hållfasthetsmaterial samt slipmedel försöka göra en provisorisk lagning så att maskinen i vart fall kan snurra några kvartersvarv till? Behöver jag även i sådana fall demontera hela veven? Något annat av vikt att tänka på för denne novis i detta sammanhang?

Primaveranovis
Skåne
Hela konan försvann? Menar du kilen på veven eller har veven gått av eller har svänghjulet förstört konan? Lite svårt att tolka vad som är trasigt egentligen?
Ett tips hur som helst om du måste köpa en ny vev är att slipa in svänghjulet mot veven med ventilslippasta så det sitter med stor friktionsyta, det är inte kilen som ska ta upp kraften utan friktionen mellan svänghjul och kona, kilen har man endast för att montera svänghjulet i rätt läge.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Primaveranovis
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Wed 20 Apr 2011, 22:37

Re: Vevhaveri vid premiärstart - hjälp!

Post by Primaveranovis »

Tack för snabb respons!

Mycket riktigt var jag otydlig vad gällde skadan, det som lossnat är mycket riktigt kilen och till min glädje verkar svänghjulet och resten av veven intakt. Såg att EM säljer just kilar, kanske montering av en sådan (hårdlödning/svets/loctite?) kan lösa mitt problem tillfälligtvis?

MVH

Primaveranovis
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Vevhaveri vid premiärstart - hjälp!

Post by fritte »

Primaveranovis wrote:Tack för snabb respons!

Mycket riktigt var jag otydlig vad gällde skadan, det som lossnat är mycket riktigt kilen och till min glädje verkar svänghjulet och resten av veven intakt. Såg att EM säljer just kilar, kanske montering av en sådan (hårdlödning/svets/loctite?) kan lösa mitt problem tillfälligtvis?

MVH

Primaveranovis
det beror på vad man menar med tillfälligtvis, är du rädd att den ska hålla för länge? :roll: :roll:
Primaveranovis
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Wed 20 Apr 2011, 22:37

Re: Vevhaveri vid premiärstart - hjälp!

Post by Primaveranovis »

Saken klar! Kilen hittades i oskadat skick och efter montering (och djävulskt åtdragande av svänghjulsmuttern) gick maskinen igång igen!

Nästa projekt blir att väcka belysning och blinkers till liv; någon som förresten vet skonsammaste sättet att demontera en avbruten styrblinkers?

Glad påsk på Er!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Vevhaveri vid premiärstart - hjälp!

Post by Hedge »

På samma sätt som man demonterar en icke avbruten. Kavla upp handtagsgummit, hitta fästskruven och lossa. Dra ut blinkers tills du kommer åt sladdarna. Lossa dessa. Klart.
Primaveranovis wrote:Saken klar! Kilen hittades i oskadat skick och efter montering (och djävulskt åtdragande av svänghjulsmuttern) gick maskinen igång igen!

Nästa projekt blir att väcka belysning och blinkers till liv; någon som förresten vet skonsammaste sättet att demontera en avbruten styrblinkers?

Glad påsk på Er!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply