Hej.
För någon månad sedan landade mitt livs första vespa i garaget efter en säregen byteskarusell. Min Primavera -82 som stått sedan -96 fordrade byte av i stort sett hela tändsystemet innan den i kväll vaknade till liv med ett härligt knatter.
Efter andra varvet runt kvarteret tog det stopp och när svänghjulet demonterades visade det sig att tappen (konan) på veven tackat för sig och försvunnit.
Som total vespanovis började jag direkt förbereda mig på ebay-sökning efter ny/beg vev samt ett antal kvällar i garaget alternativt demontering av vev för besök hos mekanisk verkstad eller liknande. Efter genomläsning av ett antal intressanta trådar här anade jag ljuset i tunneln i form av ev hållbar hemmalagning medelst olika beständiga material.
Därav dessa idiotfrågor: är det rimligt att medelst någon form av hållfasthetsmaterial samt slipmedel försöka göra en provisorisk lagning så att maskinen i vart fall kan snurra några kvartersvarv till? Behöver jag även i sådana fall demontera hela veven? Något annat av vikt att tänka på för denne novis i detta sammanhang?
Stort tack på förhand för ev svar från er scooterkännare!
Primaveranovis
Skåne
Vevhaveri vid premiärstart - hjälp!
-
- Drömmare
Re: Vevhaveri vid premiärstart - hjälp!
tyvärr är det bara en frisk vev som kan hjälpa dig, att laga den du har är döfött.... 

Hela konan försvann? Menar du kilen på veven eller har veven gått av eller har svänghjulet förstört konan? Lite svårt att tolka vad som är trasigt egentligen?Primaveranovis wrote:Hej.
Efter andra varvet runt kvarteret tog det stopp och när svänghjulet demonterades visade det sig att tappen (konan) på veven tackat för sig och försvunnit.
Därav dessa idiotfrågor: är det rimligt att medelst någon form av hållfasthetsmaterial samt slipmedel försöka göra en provisorisk lagning så att maskinen i vart fall kan snurra några kvartersvarv till? Behöver jag även i sådana fall demontera hela veven? Något annat av vikt att tänka på för denne novis i detta sammanhang?
Primaveranovis
Skåne
Ett tips hur som helst om du måste köpa en ny vev är att slipa in svänghjulet mot veven med ventilslippasta så det sitter med stor friktionsyta, det är inte kilen som ska ta upp kraften utan friktionen mellan svänghjul och kona, kilen har man endast för att montera svänghjulet i rätt läge.
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
-
- Drömmare
Tack för snabb respons!
Mycket riktigt var jag otydlig vad gällde skadan, det som lossnat är mycket riktigt kilen och till min glädje verkar svänghjulet och resten av veven intakt. Såg att EM säljer just kilar, kanske montering av en sådan (hårdlödning/svets/loctite?) kan lösa mitt problem tillfälligtvis?
MVH
Primaveranovis
Mycket riktigt var jag otydlig vad gällde skadan, det som lossnat är mycket riktigt kilen och till min glädje verkar svänghjulet och resten av veven intakt. Såg att EM säljer just kilar, kanske montering av en sådan (hårdlödning/svets/loctite?) kan lösa mitt problem tillfälligtvis?
MVH
Primaveranovis
det beror på vad man menar med tillfälligtvis, är du rädd att den ska hålla för länge?Primaveranovis wrote:Tack för snabb respons!
MVH
Primaveranovis

-
- Drömmare
Saken klar! Kilen hittades i oskadat skick och efter montering (och djävulskt åtdragande av svänghjulsmuttern) gick maskinen igång igen!
Nästa projekt blir att väcka belysning och blinkers till liv; någon som förresten vet skonsammaste sättet att demontera en avbruten styrblinkers?
Glad påsk på Er!
Nästa projekt blir att väcka belysning och blinkers till liv; någon som förresten vet skonsammaste sättet att demontera en avbruten styrblinkers?
Glad påsk på Er!
På samma sätt som man demonterar en icke avbruten. Kavla upp handtagsgummit, hitta fästskruven och lossa. Dra ut blinkers tills du kommer åt sladdarna. Lossa dessa. Klart.
Primaveranovis wrote:Saken klar! Kilen hittades i oskadat skick och efter montering (och djävulskt åtdragande av svänghjulsmuttern) gick maskinen igång igen!
Glad påsk på Er!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!