Slirande koppling och ett tillkortakommande

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
sssimon
Entusiast
Entusiast

Slirande koppling och ett tillkortakommande

Post by sssimon »

Aloha,

Bjuder i hopp om att någon annan ska kunna ta lärdom av det glatt på ett av mina många misstag:
Efter att jag monterat ihop motorn till min Super Sport så blev den liggande ett bra tag medan jag ägnade mig åt annat. Av någon anledning så satte jag heller aldrig kåpan över kopplingen på plats. Kanske för att plåten som sitter vid den skulle lackas? Kanske för att jag ville ge rikligt med garagedamm chansen att krypa in i växelådan? Vad vet jag. Jag har bra minne -men kort.

Hur som helst när jag väl skruvade på kåpan så visade det sig att kopplingen låg för högt så när man skruvade dit locket så slirade den. Konfunderad gick jag till EM-scooters och köpte en avdragare för att undersöka saken närmare. Tänkte att kanske krysskilen hamnat snett och därför hindrade kopplingen från att glida hela vägen ner.
Men nej!
Efter väldigt mycket mätande och kliande och funderande så plockade jag lite på måfå isär kopplingen igen. Man skulle kunna tänka sig att en person med viss mekvana som jag ändå har borde funderat på om det var en bra idé att sätta tillbaka de här lamellerna
Image

Om man tittar ser man till och med att låsringen blivit blå av värme så man kan nog gissa att tidigare ägare gasat på för glatta livet för att komma hem när kopplingen började slira
Image

Men nya lameller så blir kopplingen ganska mycket tjockare och ger ett rejält glapp i kopplingsarmen
Image

Förhoppningsvis är det här det klantigaste jag gjort under den här renoveringen. Tror förvisso att min tanke kan ha varit "äh jag slänger ihop kopplingen och ser om det funkar det är ju lätt att byta" Min nonchalans tenderar att öka ju längre ut på en motor jag kommer. Lameller tex är ju mycket lättare att byta än vevstakslager.

Nu fick jag för min slafsiga attityd. Gick ett tag till om med fram och tillbaka över verkstadsgolvet och funderade på om jag skulle riva isär motorn igen för att se om något blivit allvarligt fel i hela ihopmonteringen. Vad nu det skulle ha varit...

Skulle för övrigt gissa att kopplingsraset var anledningen till att den här vespan en gång i tiden togs ur bruk och ställdes undan i en lada.

/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Post Reply