Idag ringde den ene av två och frågade mej om någon visste något om någon som kunde veta något om hur Vespa började säljas i Indien...
Jag sa att om han mailade över sin fråga så skulle jag lägga ut den här på vårt forum.
Känner du någon som skulle kunna hjälpa dom så pm mej så vidare befodrar jag det till studenterna.
Hej,
Vi är två studenter vid Lunds Universitet som läser sista året på ekonomiutbildningen. Vi håller på att skriva vår magisteruppsats som kommer att handla om internationaliseringsstrategier och vi vill bygga vårt case på Piaggios och framförallt Vespas erfarenheter i Indien.
Vi letar efter personer som har egen erfarenhet eller kunskap om Vespas strategier när de försökt etablera sig i Indien (1940 och efter), mer detaljerad information om varför det misslyckades. Om det finns någon som känner någon som de tror kan tänkas besitta den här informationen vore det intressant. Internationella kontakter är självklart ok.
Intresserade av:
De tidiga åren med Ape (1940’s och 1950’s)
Vespa 1 (1960-1971) JV med Bajaj Auto
Vespa 2 (1985-1999) JV med LML Motors
Vespa 3 (nu) FDI
Tack för all hjälp!
Mikael & Daniel
Mvh Michaele
Vespa och magisteruppsats
- Micool1972
- Entusiast
Re: Vespa och magisteruppsats
Hej,
Ernst Dahlin här, en person som nog kan tipsa om kontakter för detta ändamål bör vara Thomas på Golden Scoots i Bangalore India.
Jag har besökt honom i hans verkstad ett par gånger och han är mycket trevlig och tillmötesgående. Han har ett par mekaniker som nu är i 60års åldern, enligt uppgift har de jobbat många år inom den lokala/Indiska scootertillverkningens industrin. Jag köpte bla en sidovagn av Thomas för några år sedan, och mannen är seriös. Han kan nås på thomas@goldenscoots.com, tel +91 9844021173. Hälsa gärna från Ernst in Sweden, the Lambretta sidecarman.
Lycka till
Ernst
Ernst Dahlin här, en person som nog kan tipsa om kontakter för detta ändamål bör vara Thomas på Golden Scoots i Bangalore India.
Jag har besökt honom i hans verkstad ett par gånger och han är mycket trevlig och tillmötesgående. Han har ett par mekaniker som nu är i 60års åldern, enligt uppgift har de jobbat många år inom den lokala/Indiska scootertillverkningens industrin. Jag köpte bla en sidovagn av Thomas för några år sedan, och mannen är seriös. Han kan nås på thomas@goldenscoots.com, tel +91 9844021173. Hälsa gärna från Ernst in Sweden, the Lambretta sidecarman.
Lycka till
Ernst