Vespa 150 Skogsvrak!

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

Hej allesammans! Eftersom jag hämtade min första Vespa igår så är jag naturligtvis helt grön på området. Jag vet att de tillverkades i Italien av Piaggio, och sen inte så mycket mer. Det var därför jag registrerade mig här, för att lära mig mer.

Jag läste i en annan projekttråd lite längre ner om en svart Vespa som kallades för ratlooker. Jag vet inte riktigt om jag ska hålla med att det är en rat, den är ju i nyskick om man jämför med min pärla! ;) Håll i er, här kommer bilder!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Tanken med den här är att hitta ett drivpaket med bakhjul att montera. Det som följde med har legat ute i väldigt många år, och motorn sitter naturligtvis fast. Så det är väl inte att tänka på att försöka få fart på den motorn...

Nu tycker ni naturligtvis att det är en riktig skrothög jag har släpat hem. Men eftersom jag är ett patinafreak ser jag den som bättre begagnad. Jag har grävt fram en Husqvarna Novolette och fått den full fungerande som cykel, när jag hittar motor är det bara bolt on och åka med den. Sedan har ett antal cyklar hämtats från kalhyggen och andra spännande ställen som är fullt körbara idag.

Men nu undrar jag förstås om det finns delar att få tag i till min Vespa? Gärna mopedklassade eftersom jag inte orkar ta mc-kort då jag egentligen är folkvagnsfreak och lägger allt krut där. Och självklart, vad kan det vara för årsmodell? Kom gärna med information, för jag vet ingenting. Alla tips och all hjälp är värdefullt!

MVH Michos Miche! :)

Image

Här är min bruksbil förutom pickupen den står på, btw.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Paka »

Snygg mossa. Motorn hör inte till den hojen i alla fall och passar inte i ramen, så det är bara att börja leta. P/PX-motor är ett förslag.
/P
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Michos Miche »

Vad innebär P/PX? Finns det någon bra guide någonstans där jag kan nörda i mig information? :)
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Hej och välkommen till Forumet!
Svårt att se på bilden men din touring ser ut som en VGLA runt 1959. "Mopedklassade" prylar är inget som finns till din hoj. Det chassiet är en MC i alla varianter. Schysst att extramotorn har drivit någon apparat, det ser man på drevet på utgående axeln samt att någon har byggt om växelplattan (avsedd för vajrar) med någon sorts handtag.
P-PX är den absolut vanligaste scootern på vägarna och att sno delar ifrån till våra oldies. Dom tillverkades i allt från 80cc-200 cc men 125:an och 200:an är vanligast i Sverige. Börja leta från sent 70-tal till häromåret (Nu har dom visst startat opp tillverkningen igen).
Patina rules. Har själv en räddad Vespa 150-58 som förgyller mitt liv.
Attachments
DSCF7389.jpg
DSCF7389.jpg (50.83 KiB) Viewed 32575 times
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Michos Miche »

Man tackar! :) Trevlig patinaride du har!

Trevligt med femtiotal, det mesta jag håller på med är tillverkat däromkring. Då får det bli att ta mc-kort när (om) den blir klar så småningom. Och sen får jag försöka leta reda på någon ledsen scooter från sent 70-tal och nyare för att plocka grejer från. Det här blir lite utmaning och skattjakt, att hitta på delar över huvud taget ju :) Annars kanske det är någon som har det jag behöver redan nu liggande?

Det jag spontant som blåbär på Vespor kan säga att jag saknar redan nu är:

* Baksving med komplett motor och låda
* Vajerlänkage till broms, koppling, choke och gas
* Fungerande elsystem med lysen fram och bak
* Tank
* Sadel
* Bakhjul
* Sidokåpor. Vad fyller de för funktion?

Tillägg gärna om det är mer viktiga detaljer jag saknar.

MVH Miche :)
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Elsystemet har du redan, och det verkar vara komplett. Choken ser jag inte men den sitter under sadeln, ovanför bensinkranen.
Du behöver således bl.a :
* Komplett motor, svingen är en del av den och går ej att demontera på dessa modeller.
*Bakfälg med däck, det är samma som där fram.
*Broms och kopplingshandtag
*bakljus komplett och framlyktsinsats med glas.
* Tank med bensikkransvred och bensinkran
*framsadel
*medlemskap i Svenska scooterklubben
*baksadelplatta med sittdyna
*motorkåpa. håller dammet borta från scooterns ovansida
*sidokåpa vänster, den kallas för handskkfacket och är vad det låter som, ofta fyllt med bra verktyg, godis, öl, borttappade skruvar, 2 taktsolja mm.
*ett stöd om du inte bor i en gatlyktetät stad.
*lite frescha vajrar
* en ursprungskontroll, ny regplåt och en regbesiktning

Sen kan man ju behöva lite golv men det får du bedöma själv 8)
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

hej!!om du hittar ramnr. så kan du få mer info här:
http://www.scooterhelp.com/serial/ves.s ... mbers.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lycka till!!
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Här kan du läsa en tråd om en vän som satt i en PX200-motor i en likadan Vespa som du har. En del fix att få till elen tydligen. http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=2617

Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Michos Miche »

Tack för all respons allihop! :) Nu har jag lite bättre möjligheter att få ihop min skrothög till något farbart, vilket känns skönt :) Jag får söka runt efter lite delar. Tyvärr är Blocket rätt värdelöst, för om man söker på Vespa kommer bara en massa äckligt plasthärk från Kina fram. Kanske vågar mig på att sätta upp en annons här?

Så fort jag fått tag i delar är det bara att börja bygga, annars kommer det att stå rätt still. Som sagt, jag har några folkvagnar att pyssla med också :)
Men jag får ta hem den och bära in i verkstan för att börja riva lite och göra en lista på ALLT jag behöver och sätta ut annons. Kul kvällsnöje att gå in i verkstan en stund och skruva lite.
Sedan kommer jag naturligtvis att fråga er vilka grejer jag ska köpa, för jag har ingen aning alls. Men nya däck med vita däcksidor är ett måste :D

Nu ska jag ta tag i det här projektet och göra något roligt av det!

MVH Miche, Hedemora :)
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Du har en massa bra länkar här på forumet under rubriken "så funkar det" där du kan hitta delar och så finns det lite mektips.Här:
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =18&t=3008" onclick="window.open(this.href);return false;
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Michos Miche wrote:Kanske vågar mig på att sätta upp en annons här?
Förslag 1: Lägg upp en annons under "Marknaden" här på sajten http://www.scooterklubben.com/anslagstavlan

Förslag 2: Vi har ett antal duktiga scooterhandlare i Sverige. Droppa dem ett mail och fråga vad de kan ha i sina gömmor till din hoj. Du finner dem här http://www.scooterklubben.com/lankar-sc ... ige-norden. En bra början kan vara EHR, EM, Get Hip och BD.

Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Michos Miche »

Tack för länkarna och tipsen, de kommer att vara till stor nytta. Idag ringde en trevlig herre vid namn Ernst från min stad, som välkomnade mig hem till honom för att kika på lite Vespagrejer. Så efter jag har besökt honom blir det väl annons av något slag som kommer upp här på det som eventuellt kommer att saknas :)

Det är lika skön atmosfär hos italofolket som hos folkvagnsfolket, det gillas starkt. Tack för det varma välkomnandet :)
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Michos Miche »

Idag var jag hem till en trevlig man vid namn Ernst och shoppade loss lite. Bilderna får tala för sig själva:

Image

Image

Image

Image

En till ram :)

Image

Dekalen hamnar i bubblan, som också den besiktades hos förra ägaren 1975 senast (Förutom i våras av mig)

Image

Hjälm och glasögon!

Image

Image

Pakethållare från Lambretta som ska moddas för att passa.

Image

Skönheten närsläpad i verkstan.

Nu skulle väl bara ett drivpaket behövas. Sen går resten som däck, wirar och sånt att köpa nytt hos typ Get Hip :). Eftersom jag gillar vita däcksidor är valet inte så svårt över vad det kommer att bli för däck :)

Ska börja skruva med den någon kväll så det händer något :)

Wish me luck!

// Forumets största blåbär
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Michos Miche »

Då kör vi vidare, idag började jag jobba på Vespan. Här kommer lite bilder:

Image

Image

Blir att byta mot en med helt vajerfäste. Hur får man loss pedalen?

Image

Gamla klena M4-skruvar byttes mot..

Image

M5 x 35 som jag fick gänga ner till skallen

Image

Dr Alban säger det vara stabilt

Image

Fin passform utan att den är fastskruvad eller någon list är klämd emellan.

Image

Image

Nu tänkte jag att jag skulle ta loss styret för att kunna byta hastighetsmätare (Åtminstone mekanismen), och få framvagnen lite mer tillgänglig för att kunna jobba med den på bänken. Jag lossade bulten, drog i en massa olja, värmde och ruckade på splinesen, men styret ville inte lossna ändå. Antagligen tar det väl en stund innan det lossnar? Eller finns det någon låsning som hindrar att man inte skulle kunna lossa på det hela?

Iallfall känns det bra att projektet har startat, även om vägen till målet är lång. Men man får ta en sak i taget och se vart det leder!
Hade tänkt att köra hem ramen till en kompis som är kung på att svetsa när framvagnen är avlägsnad. Då blir det att göra några förstärkande profiler i golvet så att den inte viker sig. Eventuellt ta golvet från donatorramen jag fick.

Förresten är det en VGLA från 1960, så en tidigare gissning av Ola Lång längre upp i tråden var väldigt korrekt! :)

Kommer att bli awesome! :)
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

Intressant objekt - kommer följa dina framgånger & motgånger :-) Håll ut!!!

...ligger jag helt fel om jag gissar att den vita ramen hör till en GS160 - den första serien?? OM den inte är sned eller rutten skulle jag hellre sälja den vidare till någon som vill bygga upp en GS160 än att såga isär den.... eller vad säger ni andra som kan mera om GS?

/T
"Blech und Freude Rollerjungen"
marqs
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by marqs »

Kul att följa med ditt projekt Michos, du verkar vara en handlingens man! Ska bli intressant och se hur du kan hålla patinan när den är färdig!
Jag håller med "tysken" att det skulle vara synd att slakta en GS 160 ram mk1 om den är reparerbar, jag tror inte heller att golvet går att plocka så rakt av... Du kan väl ta den som nästa projekt istället! Det går ju också att köpa nytt golv till VGLAn... fast då blir det ju nytt! Lycka till!

/Marcus
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Michos Miche »

tysken wrote:Intressant objekt - kommer följa dina framgånger & motgånger :-) Håll ut!!!

...ligger jag helt fel om jag gissar att den vita ramen hör till en GS160 - den första serien?? OM den inte är sned eller rutten skulle jag hellre sälja den vidare till någon som vill bygga upp en GS160 än att såga isär den.... eller vad säger ni andra som kan mera om GS?

/T
Ah det är en Vespa GS. Har ingen aning om det är en Mk1:a, men coolt isåfall. Näe får bli att spara den, bara plocka lite smått som kan tänkas vara av användning på skogsvraket. Golv och profiler går att svetsa i ändå :D

marqs: Jo har jag väl bestämt mig för att bygga ihop något brukar jag inte ge mig förrns jag är färdig med det :) Var en kompis som berättade att han hade en gammal plåt-Vespa som inte gått på länge. Han visste inte vad det var för modell, men kan bli att kika på någon dag. Det tråkiga med den är väl säkert att den är för fin för att slakta, men kan ju inhandlas som inspiration och något att åka på så länge annars :) Men det är ju ratlooker jag vill åka, så nog ska den rulla bara jag har lite mer delar att montera.

Och för er som kanske undrar hur man uttalar mitt nickname så är det "majkos majk", efter en kompis kalllade mig så förut. Och så passade jag på att snitsa till stavningen lite, sen var det klarrt! :)

Nu ska jag ner och skruva, ha det gött! :)
ErnDa
Drömmare
Drömmare

Post by ErnDa »

GS 160 första serien sa Bill till Bull. Det stämmer mycket väl att ramen en sådan, defekter finns vid bla motorinfästningarna. Lill-luckan levererad till en kunnig och trevlig fantast i Stockholmsregionen för några år sedan. Den nyväckte scooteristen som bor nära mig (och har meckarplatsen ca 3 km från mitt hem) är mycket trevlig och entusiastisk. Hade själv ingen "nytta" av GS ramen, men kanske MM kan ha den som bas för ett framtida bygge. Har sett att de goda Italienarna begär hutlösa pengar för dylikt, men jag tror att jag/man/vi kan lita på MM så att den blir kvar i landet. Ännu skummare är sadeln han tänker använda till sin maskin, köpt i Estland och har ursprungligen suttit på en Vjatka 150, den Ryska Vespa kopian. Men han tyckte den var störtskön och ville ha den, passar givetvis bättre till tidigare karossformer. Ska ta ock kvista över till MM endera kvällen och se på skönheten.

Ha en fantastisk dag.

Ernst
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Michos Miche »

Hej Ernst, kul att du också har börjat skriva här! Ni kan vara lugna att ramen stannar inom Svezia, för jag tycker nämligen själv det är synd att så många grejer försvinner utomlands.

Jag har organiserat så att jag skruvar med tvåhjulingar hemma, och fyrhjulingar (dvs bilar) ute på landet. Men det är bara att hojta till innan du tänkte göra ett besök för att se vart jag är någonstans. Hade tänkt skruva ihop en till bubbla snart, så risken är stor att jag befinner mig på landet :)

Angående sadeln var den helskön! Både till utseendet och funktionsmässigt :) Klart att den ska få pryda min ratlooker, även om den dagen inte är imorgon.

Det kommer lite bilder från gårdagens mekande senare, för nu lär jag dra till skolan. (Ja jag är fortfarande ung och dum, om än i endast två månader till)

Hörs senare! :)
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Michos Miche »

Lite bilder på gårdagens jobb med härket:

Image

Image

Image

Image

Flytta mätartavlan kanske?
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Tanken du har införskaffat ser ut att vara från Zundapp Bella. Att byta mätartavla är inget för en sann patinist :wink: . Den där nya mätaren ser misstänkt asiatisk ut och jag skulle kolla monteringshöjden väldigt noga innan operation. Dom är som regel alldeles för tjocka för att få plats i ett vglastyre. Dessutom brukar själva sargkanten vara för hög så det ser ännu värre ut.

Lycka till!
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Michos Miche »

Angående tanken har jag ingen aning om vad det är för något. Den låg bredvid och var hel, så jag tog med den också :)

Får kika på hastighetsmätaren när det nu blir aktuellt. Jag grejar lite då och då, men har inte så mycket att rapportera just nu. Men det kommer väl snart! :)
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Michos Miche »

Lite bilder från arbetets gång:

Image

Image

Image

Image

Image

Hur fasen får man av hjulet? Vågar inte bruka så mycket våld förrän jag har fått ett utlåtande av proffsen.

Image

Ena listen fastskruvad, den andra ska det borras hål till :)

Image

Hur får man loss bromspedalen?

Nu är snart hela Vespan nerplockad iallafall :)
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Michos Miche »

Idag gjorde jag lite vad jag kallar för "inspirationsjobb" eller "smörjobb".

Image

Provade originallyset... Njeee var inge snyggt så jag böt till...

Image

Positionslykta för 49 kr på OKQ8! :) Passade även på att smygmontera pakethållaren från Lambretta. Den är dock bara infäst i en skruv på bilden, rördistanser tillkommer på de två övre fästena.

Image

Image

Image

Sen i hopp om svar repeterar jag mina två tidigare frågor, hur avlägsnar man framhjul och bromspedal? :)
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

...om jag minns rätt så sitter en liten "splint" på insidan under bromspedalen - dra ut den och sedan är det bara att dra av den ifrån fästet.
Apropos framhjulet - jag skulle ta av fälgen först och sedan när centermuttern är borta, knacka med en gummihammare bakifrån på trumman..omväxlande på de olika "öronen" där fälg muttrarna sitter
Snurrar framhjulet eller sitter den fast??

/T
"Blech und Freude Rollerjungen"
Post Reply