Döm om min förvåning när gaswiren gick av på den blåa Vespan i samlingen...på väg till jobbet...himla lägligt.
Någon som kan förklara hur man byter den? Måste man köpa en ny vajer eller sitter fäst med samma skruvstopp som nere vid förgasaren?
Byta gaswire V50
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Döm om min förvåning när gaswiren gick av på den blåa Vespan i samlingen...på väg till jobbet...himla lägligt.
Någon som kan förklara hur man byter den? Måste man köpa en ny vajer eller sitter fäst med samma skruvstopp som nere vid förgasaren?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det brukar vara fast nippel vid förgasaren och skruvnippel i styret, beror lite på vilken förgasare man har om en skruvnippel får plats i båda ändar
Federico
<br />Döm om min förvåning när gaswiren gick av på den blåa Vespan i samlingen...på väg till jobbet...himla lägligt.
Någon som kan förklara hur man byter den? Måste man köpa en ny vajer eller sitter fäst med samma skruvstopp som nere vid förgasaren?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det brukar vara fast nippel vid förgasaren och skruvnippel i styret, beror lite på vilken förgasare man har om en skruvnippel får plats i båda ändar
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Min har iaf en skruvnippel vid förgasaren.
Men hur går man vill väga vid eller byte??
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
då kan man ha en med fast nippel i stryet.
byter gör man genom att dra ut den genom styret. se bara till att du inte tappar den lösa hylsan som sitter mellan vajerhöljet och blecket som stoppar höljet. det är lite tight att meka vajer på en v50, men det går, kommer du inte åt nere i förgasarutrymet så kan man alltid plocka av förgasaren från insuget.
Federico
<br />Min har iaf en skruvnippel vid förgasaren.
Men hur går man vill väga vid eller byte??
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
då kan man ha en med fast nippel i stryet.
byter gör man genom att dra ut den genom styret. se bara till att du inte tappar den lösa hylsan som sitter mellan vajerhöljet och blecket som stoppar höljet. det är lite tight att meka vajer på en v50, men det går, kommer du inte åt nere i förgasarutrymet så kan man alltid plocka av förgasaren från insuget.
Federico
Här finns det en instruktion med bilder från www.smallframes.com för en primavera/v50. I detta fallet har han skruvnippel i förgasaränden, du får mata från andra hållet om du har en liten fast nippel för förgasaren och tänker sätta skruvnippel vid styret:
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... rottle.htm
www.scooterhelp.com har en liten artikel om att byta växelwire på largeframe innan P/PX:
http://www.scooterhelp.com/tips/cables/gear.main.html, den kanske ger lite hjälp också.
Ibland levereras kompletta gaswires med lödnippel för styret, då får man komplettera med skruvnippel om man inte gillar att löda.
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... rottle.htm
www.scooterhelp.com har en liten artikel om att byta växelwire på largeframe innan P/PX:
http://www.scooterhelp.com/tips/cables/gear.main.html, den kanske ger lite hjälp också.
Ibland levereras kompletta gaswires med lödnippel för styret, då får man komplettera med skruvnippel om man inte gillar att löda.
Tar upp en gammal tråd (...)
Har kollat länken ovan och den gamla kabeln var precis så med skruvnippel vid förgasaren men då kan man inte lätta haka loss förgasaren vilket jag tycker är synd, dessutom har jag en ny kabel till lambretta som har en liten långsmal nippel (som på Lambretta) som passar fint vi förgasaren så jag vill mata kabel underifrån och ha skruvnippeln i styret.
Det går såklart bara nästan bra hela vägen men det blit stopp på slutet utan att jag ser kabel komma fram. Har pillat ett bra tag med detta nu och jag skulle bli glad för ett tips. Ska man lossa stryrey och lyfta det t ex?
/Aryan
Har kollat länken ovan och den gamla kabeln var precis så med skruvnippel vid förgasaren men då kan man inte lätta haka loss förgasaren vilket jag tycker är synd, dessutom har jag en ny kabel till lambretta som har en liten långsmal nippel (som på Lambretta) som passar fint vi förgasaren så jag vill mata kabel underifrån och ha skruvnippeln i styret.
Det går såklart bara nästan bra hela vägen men det blit stopp på slutet utan att jag ser kabel komma fram. Har pillat ett bra tag med detta nu och jag skulle bli glad för ett tips. Ska man lossa stryrey och lyfta det t ex?
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Fixat!
Tricket var att flytta den lösa hylsan som sitter mellan vajerhöljet och blecket ur bläcket med ytterkabeln så att både tittade rakt upp med en ståltråd som jag stack in i kabeln genom hylsan.
När de både stack rakt upp fick jag lätt igenom innekabeln och sedan var det bara att flytta tillbaka hylsan och kabeln tillbaka.
/Aryan
Tricket var att flytta den lösa hylsan som sitter mellan vajerhöljet och blecket ur bläcket med ytterkabeln så att både tittade rakt upp med en ståltråd som jag stack in i kabeln genom hylsan.
När de både stack rakt upp fick jag lätt igenom innekabeln och sedan var det bara att flytta tillbaka hylsan och kabeln tillbaka.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier