Låsringsspåret för primärlagret kaputt

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
bufflig
Lärling
Lärling

Låsringsspåret för primärlagret kaputt

Post by bufflig »

Nu har jag väl klantat till det så det räcker. Jag blev sur på att jag inte fick ur det stora primärdrevet på en smallframe-motor och "glömde bort" att kolla hur primärdrevslagret satt fast... Smack sa det och lagret kom loss, liksom låsringen och godset som utgjorde låsringsspåret:cry: Såhär fint blev det:
Image
(Bilden visar hålet där lagret ska sitta, med färskt bortslaget spår för låsring...)
Några förslag på hur jag ska kunna fixa detta? Jag har ingen möjlighet att svetsa aluminium, så jag tänkte själv att jag skulle kunna fräsa ett nytt spår med en dremmel, låsringen kan ju passa i ett spår med lite större omkrets, samt kanske bygga på eller t o m limma tillbaka det ursprungliga godset m h a kemisk metall... Skulle det kunna vara en varaktig lösning, det känns ju som låsringen inte borde belastas alltför mycket, eller?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Du kan låsa lagret med "LOCTITE" lagerlåsvätska, utan att använda låsring. När du sen skall byta lagret nästa gång får du hetta upp till 200 gr. C, så släpper LOCTITEN.:):)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

alternativ 2 är att man fräser ner ytan till samma nivå som låsringsspåret på tre ställen och tillverkar en plåt som skruvas i blocket med exempelvis tre försänkta skruvar (man gängar i blocket), plåten får ett hål som är lika stort som innerdiametern på låsringen. den håller lagret på plats. de tidigaste versionerna av P200 har en variant på det (1978?). men loctite håller ju minst lika bra och är betyligt enklare att få dit snabbt

Federico
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Du kan låsa lagret med "LOCTITE" lagerlåsvätska, utan att använda låsring. När du sen skall byta lagret nästa gång får du hetta upp till 200 gr. C, så släpper LOCTITEN.:):)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Suveränt:D! Hade jag bara stannat vid datorn en kvart till igår, hade jag sluppit drömma om låsringar hela natten:D Du har inte bara världens coolaste PX, du är också ett geni!
Tack Fritte!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by federico</i>
alternativ 2 är att man fräser ner ytan till samma nivå som låsringsspåret på tre ställen och tillverkar en plåt som skruvas i blocket med exempelvis tre försänkta skruvar (man gängar i blocket), plåten får ett hål som är lika stort som innerdiametern på låsringen.

Också en mycket bra idé! Det finns ju gott om gods där att gänga i (trots min lilla "modifiering"), skulle kunna bli riktigt snyggt!

Jag känner tydligt hur paniken har lagt sig:D
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Du kan låsa lagret med "LOCTITE" lagerlåsvätska, utan att använda låsring. När du sen skall byta lagret nästa gång får du hetta upp till 200 gr. C, så släpper LOCTITEN.:):)
Suveränt:D! Hade jag bara stannat vid datorn en kvart till igår, hade jag sluppit drömma om låsringar hela natten:D Du har inte bara världens coolaste PX, du är också ett geni!
Tack Fritte!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by federico</i>
alternativ 2 är att man fräser ner ytan till samma nivå som låsringsspåret på tre ställen och tillverkar en plåt som skruvas i blocket med exempelvis tre försänkta skruvar (man gängar i blocket), plåten får ett hål som är lika stort som innerdiametern på låsringen.

Också en mycket bra idé! Det finns ju gott om gods där att gänga i (trots min lilla "modifiering"), skulle kunna bli riktigt snyggt!

Jag känner tydligt hur paniken har lagt sig:D

tänk på att använda ett hårt loctite, rött som man köper på macken fungerar, sedan finns det speciell lagerlim-loctite som man köper där de säljer kullager. ta bort olja och fett ordentligt innan med thinner eller liknande.

Federico
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>

tänk på att använda ett hårt loctite, rött som man köper på macken fungerar, sedan finns det speciell lagerlim-loctite som man köper där de säljer kullager. ta bort olja och fett ordentligt innan med thinner eller liknande.

Federico
Tack för tipsen!

Tänkte använda "vanlig" röd 270 (skruvlåsning stark), den har visst ersatts av 2701 numera, men på min står det att den kan användas som lagerlåsning, så jag är optimistisk:) Lacknafta och Isopropanol hade jag tänkt mig för rengöringen, men thinner kanske är bättre? Jag ska försöka behålla noggrannheten och lugnet idag iallafall, så jag inte skapar fler katastrofer:oops:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

thinner är bäst!!:):)Lacknafta lämnar en fett yta, isoproranol löser inte alla fetter.

Lagerlåsningen håller bättre, jag har låst skruvar med det, och man drar sönder skruven innan loctiten släpper!!:)
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />thinner är bäst!!:):)Lacknafta lämnar en fett yta, isoproranol löser inte alla fetter.

Lagerlåsningen håller bättre, jag har låst skruvar med det, och man drar sönder skruven innan loctiten släpper!!:)
Ojdå, jag hittade inget thinner och körde ändå med lacknafta och isopropanol... Hoppas det inte innebär att låsningen inte fungerar, för jag har redan smällt ihop motorn igen... Är det så illa att jag borde klyva igen och göra om med thinner som lösningsmedel (och kanske riktig lagerlåsning)?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Håll tummarna, det borde gå, använde du lacknafta och isopropanol i den ordningen?
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<br />Håll tummarna, det borde gå, använde du lacknafta och isopropanol i den ordningen?
Yes, jag tänkte att isopropanolen skulle ta bort "det sista", men den kanske fick ta bort resterna efter lacknaftan istället... Undrar vad symptomen blir om lagret inte är tillräckligt låst... Grymma missljud från växellådan när julgranen börjar glida iväg, eller totalhaveri när primären hoppar ur läge? Jag får hålla tummarna för att jag aldrig får veta :)

Apropå göra om - när jag en vacker dag (typ imorgom:D) bestämmer mig för att ta bort lagret, hur värmer jag lämpligast upp blocket/lagret? Jag tänkte man kunde lägga hela blocket i den vanliga ugnen på 200 grader, går det tro?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Håll tummarna, det borde gå, använde du lacknafta och isopropanol i den ordningen?
Yes, jag tänkte att isopropanolen skulle ta bort "det sista", men den kanske fick ta bort resterna efter lacknaftan istället... Undrar vad symptomen blir om lagret inte är tillräckligt låst... Grymma missljud från växellådan när julgranen börjar glida iväg, eller totalhaveri när primären hoppar ur läge? Jag får hålla tummarna för att jag aldrig får veta :)

Apropå göra om - när jag en vacker dag (typ imorgom:D) bestämmer mig för att ta bort lagret, hur värmer jag lämpligast upp blocket/lagret? Jag tänkte man kunde lägga hela blocket i den vanliga ugnen på 200 grader, går det tro?

jag skulle ta en minigasbrännare eller en värmepistol, det gör ju inget om det blir varmare än 200grader.

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ett lager bör inte värmas över 100 gr. C, så det lagret blir kass, övriga monterade lager kan också fara illa.

Rengöringen du gjort borde räcka, men om Loctiten är bra nog är en annan sak.

Ring loctite & fråga hur starkt limförbandet är i N/mm2, dels för den Loctite du använde och för lagerlåsningen.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<br />Ett lager bör inte värmas över 100 gr. C, så det lagret blir kass, övriga monterade lager kan också fara illa.

Ring loctite & fråga hur starkt limförbandet är i N/mm2, dels för den Loctite du använde och för lagerlåsningen.
Jasså lagret föstörs över 100 grader, det betyder alltså at jag måste ladda med nytt lager och antagligen en packbox för primärdrevssidan av veven + förstås nya packningar om jag tänker mig att göra om lagerlåsningen...

Min Loctite har 18-30 N/mm2 och lagerlåsningen >= 25 N/mm2 hållfasthet har jag förstått av databladen på hemsidan. Sämre, men inte väldigt mycket sämre. Lelles säljer faktiskt precis min sort under rubriken/beskrivningen "lagerlåsning"... Tror du att den ändå är för klen?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Ett lager bör inte värmas över 100 gr. C, så det lagret blir kass, övriga monterade lager kan också fara illa.

Jasså lagret föstörs över 100 grader, det betyder alltså at jag måste ladda med nytt lager och antagligen en packbox för primärdrevssidan av veven + förstås nya packningar om jag tänker mig att göra om lagerlåsningen...

Min Loctite har 18-30 N/mm2 och lagerlåsningen >= 25 N/mm2 hållfasthet har jag förstått av databladen på hemsidan. Sämre, men inte väldigt mycket sämre. Lelles säljer faktiskt precis min sort under rubriken/beskrivningen "lagerlåsning"... Tror du att den ändå är för klen?

frågan är hur mycket påfrestning det blir på primären, det är ju inget kraftigt lager som sitter där, låsringen sitter mest där för att lagret inte ska vandra ut. hade varit värre om det handlade om vevlagret på t.ex px där det snedskurna drevet drar i sidled.

om du använder en riktad värmekälla när du demonterar lagret så ska inte andra lager och packboxar påverkas, självklart ska det demonterade lagret kasseras. vär bara i alugodset runt om lagret, inte för länge, sedan när lagret är ute så kan du kyla blocket med luft

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Om lagret har en dia 50, & bredd 12 blir ytan 1885 mm2 x 18 N ger över 3 ton. En låsring dia 55 håller 6,3 ton, aluminiumet brister förmodligen mycket tidigare.
Om jag har fattat sprängskisserna på "smallframe" rätt, så ger de snedskurna dreven en axiell kraft i "fel" rikning endast då bakhjulet driver motorn, (motorbromsning) då motorn driver belastas inte loctiten alls.
Om loctiten skulle brista borde väl kopplingen stoppa en alltför stor axiell rörelse åt vänster?

Du borde inte få några problem.:)
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
om du använder en riktad värmekälla när du demonterar lagret så ska inte andra lager och packboxar påverkas, självklart ska det demonterade lagret kasseras. vär bara i alugodset runt om lagret, inte för länge, sedan när lagret är ute så kan du kyla blocket med luft

Federico
Okej, värmepistol (räknas det som riktad värmekälla?) funkar nog bättre för mig än brännare, min lilla butangasbrännare vet jag inte ens om den räcker för ändamålet. Jag tror ändå att det får bli ett vinterprojekt, belastningen borde ju som du säger inte vara så hög. Kanske han jag få tag på ett v50-block under året, så jag helt enkelt kan byta till ett jag inte slagit sönder :oops:

Tack för all hjälp Federico!
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<br />Om lagret har en dia 50, & bredd 12 blir ytan 1885 mm2 x 18 N ger över 3 ton. En låsring dia 55 håller 6,3 ton, aluminiumet brister förmodligen mycket tidigare.
Om jag har fattat sprängskisserna på "smallframe" rätt, så ger de snedskurna dreven en axiell kraft i "fel" rikning endast då bakhjulet driver motorn, (motorbromsning) då motorn driver belastas inte loctiten alls.
Om loctiten skulle brista borde väl kopplingen stoppa en alltför stor axiell rörelse åt vänster?

Du borde inte få några problem.:)

Du har tagit dig tid att kolla konstruktionen av smallframemotorn för att ge Facit! Det är ju hur snällt som helst :)! Aluminiumgodset brister garanterat tidigare, nog för att jag inte var på så gott humör när jag klippte till lagret, men några tons tryck tror jag inte arbetsbänken och skaftet till träklubban hållit för, förutom den lilla detaljen att jag själv är av ordinär jockey-storlek:D8)

Nu känner jag mig lugnad och låter motorn vara åtminstone till vintern!

Tusen tack för all hjälp Fritte, du är en hjälte!!!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Tack själv, och lycka till!:):)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Såhär kan man göra också:

http://www.mobilblogg.nu/o.o.i.s?id=42& ... mgid=21613

Visserligen en largeframemotor, men du förstår principen.

Mvh

Guran

<br />Nu har jag väl klantat till det så det räcker. Jag blev sur på att jag inte fick ur det stora primärdrevet på en smallframe-motor och "glömde bort" att kolla hur primärdrevslagret satt fast... Smack sa det och lagret kom loss, liksom låsringen och godset som utgjorde låsringsspåret:cry: Såhär fint blev det:
Image
(Bilden visar hålet där lagret ska sitta, med färskt bortslaget spår för låsring...)
Några förslag på hur jag ska kunna fixa detta? Jag har ingen möjlighet att svetsa aluminium, så jag tänkte själv att jag skulle kunna fräsa ett nytt spår med en dremmel, låsringen kan ju passa i ett spår med lite större omkrets, samt kanske bygga på eller t o m limma tillbaka det ursprungliga godset m h a kemisk metall... Skulle det kunna vara en varaktig lösning, det känns ju som låsringen inte borde belastas alltför mycket, eller?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Såhär kan man göra också:

Mvh

Guran

ungefär så jag tänkte med plåten...

Image

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Såhär kan man göra också:

Mvh

Guran

ungefär så jag tänkte med plåten...

Image

Federico

<font size="4"><b>Proffsig bild!!</b></font id="size4">
Fast om en skruv lossnar, är den dan fördärvad.:cry:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

tack Fritte!

man sätter skruvarna med loctite !!!:D:D:D:D:D:D:D:D:cry:

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

tack Fritte!

man sätter skruvarna med loctite !!!:D:D:D:D:D:D:D:D:cry:
Federico

Tänkte inte på de........:D:D:D:x
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

"Kanske han jag få tag på ett v50-block under året, så jag helt enkelt kan byta till ett jag inte slagit sönder"

Kanske detta kan duga http://www.blocket.se/vi/8670680.htm?ca=15_s

Hälsn
/jens
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />"Kanske han jag få tag på ett v50-block under året, så jag helt enkelt kan byta till ett jag inte slagit sönder"

Kanske detta kan duga http://www.blocket.se/vi/8670680.htm?ca=15_s

Hälsn
/jens
Jag jobbar på just det:D:D
Post Reply