Svampig kick

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Svampig kick

Post by Moped »

Efter att jag har kickat ett tag så blir kicken "svampig". Ungefär som att kicka med kopplingen intryckt.

Någon som vet vad det beror på?
steek
Nybörjare
Nybörjare

Re: Svampig kick

Post by steek »

Sorry för kap men råkade ut för samma sak häromdagen och är också undrande..
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Låter som att ni har problem med slirande koppling. Dags för lamellbyte?

/G
steek wrote:Sorry för kap men råkade ut för samma sak häromdagen och är också undrande..
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Moped »

Hm skumt!

Hur länge är det tänkt att lamellerna ska hålla egentligen? Jag har samma problem på båda mina V50 trots att båda maskinerna har ny skivor och stärkt fjäder. Den ena är iofs något trimmad så på den kan jag förstå om lamellerna behöver bytas oftare, men den har andra är i princip oskruvad och dessutom bestyckad med fyra skivor beter sig likadant.

Båda har endast rullat max ett par mil sedan jag stoppade i nya lameller.

Har det något med oljan att göra? Fel sorts olja/oljenivå?

Jag kör med gräsklipparolja SAE30
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Kopplingen strular -ofta- på V50. Den kan vara att korgen eller en skiva är skev, grader i urfasningarna, fjädern slut...det finns tusen anledningar.

Låg lamellerna i oljebad ordentligt innan montage?

Om man justerat kopplingen dåligt så att den slirat, så kan lamellerna ha blivit brända. Då får du slir direkt.

/G
Moped wrote:Hm skumt!

Hur länge är det tänkt att lamellerna ska hålla egentligen? Jag har samma problem på båda mina V50 trots att båda maskinerna har ny skivor och stärkt fjäder. Den ena är iofs något trimmad så på den kan jag förstå om lamellerna behöver bytas oftare, men den har andra är i princip oskruvad och dessutom bestyckad med fyra skivor beter sig likadant.

Båda har endast rullat max ett par mil sedan jag stoppade i nya lameller.

Har det något med oljan att göra? Fel sorts olja/oljenivå?

Jag kör med gräsklipparolja SAE30
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Moped »

Jo jag hade lamellerna i oljebad ganska länge innan jag monterade dem.

Jag monterade nya skivor och ny fjäder på båda maskinerna. Återstår då kanske att korgen är skev? Fasen jag trodde inte det var rocket science att montera kopling.

Men jag tänker att jag kanske har missat att spänna kopplingen på rätt sätt. Kopplingen på den ena maskinen är ju med den nya fjädern galet trög att trycka in så det räcker väl kanske med att man missar att bottna så bränner man ju kanske onödigt mycket koppling?

4 lamellkittet på den andra maskinen såg misstänkt klent ut redan från början. Så jag har misstänka att det helt enkelt var för dålig kvalitet. Vad vet jag.

Det ska iaf bli intressant att öppna kåpan och kolla hur slitaget ser ut.

Det finns ju kopplingskit med fler fjädrar, slirar de mindre?
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Upptäckt att man på dom 4 skiviga kopplingarna är väldigt beroende av att fjädern är "perfekt".
Man trycker ju på en enda punkt i mitten av kopplingen, är fjädern det minsta skev så kommer hela plattan att kantra lite och det räcker för att den inte ska koppla ur ordentligt. Det problemet har jag haft på 2 fyrskiviga kopplingar, kör nu med tre skivor och nu fungerar det bättre, MEN man får skaffa ett antal fjädrar, alltid hittar man nån som är rak.
Kantrar den lite så kan den haka upp sig på plattorna och då kommer den även att slira lite.

När det gäller att kopplingen går TUNGT att trycka in så fixas det enklast men ett teflonbelagt wirehölje, går mycket lättare.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Moped »

Intressant!

Det jag inte förstår är varför kicken inte är svampig från början. Det är först efter några kick som svampigheten inträder.

Besynnerligt.
Post Reply