Vespan vann hans pappa på ett lotteri 1952, och den kördes sporadiskt fram till 1971. Därefter har den stått stilla och är därmed helt i orört originalskick. De gamla länsbokstavsskyltarna sitter kvar. Vespan finns inte kvar i bilregistret, men det ursprungliga registreringsbeviset finns bevarat.
Min tanke är att renovera så lite som möjligt för att få den körbar. Jag vill ha kvar det slitna skicket med en riktigt skön patina. Vad jag förväntar mig att behöva byta är t ex vajrar, däck och liknande.
Eftersom Vespan inte startats på 35 år behövs en översyn. Jag har rengjort förgasare, tömt tanken på gammal sörjig olja som fanns kvar efter att bensinen avdunstat, och jag ska byta oljan i växellådan. Efter det ska jag göra ett startförsök.
Jag har några frågor:
1. De reservdels-siter jag hittat verkar inte ha mycket till Vespor av denna åldern. Någon som vet var jag kan hitta delar/info om tidiga 50-talare?
2. Jag har hittat oljeplugg som verkar vara påfyllningsplugg (det står OLIO på den), men kan inte hitta någon plugg för tömning av oljan. Måste man suga ur oljan ur påfyllningspluggen? Det finns en plugg som sitter lite högre än OLIO-pluggen, nästan på ovansidan av "kickhuset"; som kanske skulle kunna vara påfyllningen. Men, i så fall måste OILO-pluggen vara tömningsplugg. Jag tycker inte detta verkar stämma eftersom det inte rann ut någon olja när jag lossade OLIO-pluggen, och därför att den övre inte ser ut som en vanlig oljeplugg, den har nämligen en spännmutter och änden på pluggen är konisk. Jag har kollat på bilderna på www.scooterhelp.com. Där finns en tömning av olja på bild, men någon på det sättet placerad plugg har jag alltså inte (antar att Vespan på bilden är nyare än min). Någon som kan reda ut detta för mig?
3. Att värdera ett fordon, bil eller MC är givetvis svårt utan att se fordonet i fråga. Men, är det någon som vågar sig på en gissning om värdet på en orörd 51:a i hyfsat skick och med känd historik?
4. Några problem att registrera om den? Kostnad?
5. Kicken "slirar", jag känner alltså inget komp när jag kickar. Trycker jag in kopplingshandtaget känns kicken betydligt lättare. Frikopplingen funkar alltså, men jag antar att den inte släpper helt, därav "slirningen". Kan detta vara ett korrekt antagande? Kan det räcka med "injustering och smörjning", eller behövs byte av kopplingsdelar?
6. Hur vanligt är det med Vespor av denna ålder och modell?
Hoppas på hjälp

/Göran, Växjö