Ev. kan jag köpa en sidovagn men funderar om dessa mina (motor-renoverade) gamlingar verkligen orkar dra en sidovagn? (har aldrig kört med sidovagn)
Mestadels har jag kört Vespa150 cc men tycker att 125:orna är lite onödigt sega=svaga!
Har försökt att noggrant kolla upp och justera både förgasare/tändning men trots detta är jag rädd att granntanten kör om mig med sin rullator!
Är det något jag missat kanske - eftersom motorkraften sjunker rejält direkt efter gaspådraget vid
bl. a. startmomentet när jag släpper kopplingen?
Klart du ska ha en sidovagn, Erling. Om inte annat för att de är så stiliga.
Svårt att veta hur dina går, men visst orkar de dra. Egentligen ska 125:orna som drar sidovagn ha andra drev (2:an och 3:an), men visst går det.
Jag kör ju med min u+sidovagn, och u-motorn är ännu svagare än VM och VN.
Du kan ju alltid slänga i en 150-motor (VL eller VGL med 8-tumshjul), ingen ser någon skillnad och de är inte svåra att få tag på.
/P
Captain Slow; Fantastiskt härlig bild - man blir glad - inget tjafs här med Autosol mm!
PAKA: Det är ju just det att det är så snyggt med sidovagn, så jag tror att jag lägger mig i förhandlingar med vagn-ägare, som verkar lite seg han med!
Säg inte att jag sagt så!
I dag har jag rivit svänghjul mm på min VN2, och kan konstatera att förtändningen är på max i slitsen medsols. Alltså = något för tidig! En kompromiss är väl - ??? - att öka något på brytar-avståndet till ca 0,5? (från 0,4)
Eller måste jag ta loss och Dremel-vidga slitsarna/hålen åt höger? (tanken verkar vara lite överdriven!)
Jag har läääääänge drömt om att montera sidovagn på min P200, men då det inte är lika praktisk med tre hjul som två har jag endast en hatkärlek till sidovagn. Den byggsats som BD scooter säljer för 6'900 vore kul att anpassa så den hamnar på höger sida..... Man kanske slår till någongång....
Om du behöver få lite senare tändning får du minska brytaravståndet.
Men hur många grader har du nu? Om tändplattan hamnar så långt åt ett håll brukar något annat vara fel, t.ex böjda brytare eller fel brytare.
/P
Erling wrote:Captain Slow; Fantastiskt härlig bild - man blir glad - inget tjafs här med Autosol mm!
PAKA: Det är ju just det att det är så snyggt med sidovagn, så jag tror att jag lägger mig i förhandlingar med vagn-ägare, som verkar lite seg han med!
Säg inte att jag sagt så!
I dag har jag rivit svänghjul mm på min VN2, och kan konstatera att förtändningen är på max i slitsen medsols. Alltså = något för tidig! En kompromiss är väl - ??? - att öka något på brytar-avståndet till ca 0,5? (från 0,4)
Eller måste jag ta loss och Dremel-vidga slitsarna/hålen åt höger? (tanken verkar vara lite överdriven!)
Utgått från 28 grader! och har nya brytarspetsar - rätt modell hoppas jag!?
Använder indikatorklocka och har räknat om från gradtal till millimeter!
Formel:
27 (=halva slaglängden) minus cosinus (cos), 28 grader x 27 (=halva slaglängden) = 3,16 mm
Tror mig veta att ordningen för tändningsinställningen bör vara:
1) Brytarspetsar = 0,4
2) Abrissläge 28 grader = 3,16mm
3) Förtändning = inställning av stator/tändplatta (här är jag mest osäker om jag gör rätt)
För övrigt; Hur kollar/mäter man multimeter med pipfunktion för att hitta läget då brytarna öppnar?
Erling wrote:Det här med tändningen måste jag bli bättre på...
Utgått från 28 grader! och har nya brytarspetsar - rätt modell hoppas jag!?
Använder indikatorklocka och har räknat om från gradtal till millimeter!
Formel:
27 (=halva slaglängden) minus cosinus (cos), 28 grader x 27 (=halva slaglängden) = 3,16 mm
Tror mig veta att ordningen för tändningsinställningen bör vara:
1) Brytarspetsar = 0,4
2) Abrissläge 28 grader = 3,16mm
3) Förtändning = inställning av stator/tändplatta (här är jag mest osäker om jag gör rätt)
För övrigt; Hur kollar/mäter man multimeter med pipfunktion för att hitta läget då brytarna öppnar?
Erling
du förbiser vevstakens lutning...
f =förtändning i mm
v= förtändningsvinkel
s=slaglängd
c=stakens längd
f = c + s/2 - cos v x s/2 - roten ur (c i kvadrat - (sin v x s/2) i kvadrat))