colsson wrote:2009 köpte jag en splonkens ny BMW F650gs. Jag var och tittade på flera andra märken men kunde bara konstatera att BMW utklassade ALLA när det gällde vilka grejor som satt monterade som standard på hojen. Handtagsvärme, växelindikator, varningsblinkers och ABS bromsar.. Det var INGEN av de andra fabrikaten som kunde uppvisa samma utrustningsnivå på deras hojar, så valet blev ganska lätt. Jag försöker alltid att se till vad jag får för mina utlagda pengar när jag handlar. Oavsett kilopris. Det tittar jag på när jag köper frukt.
Skön liknelse, skulle vilja kika i din fruktskål.
Min super 300 har automat vxl vilket slår de mesta Abs å gps tillval, å det till ett riktigt bra kilopris för en gourmé...
Riv bort det värdelösa katalysatorsystemet och montera ett vanligt. 1,5 hp extra utan vidare åtgärder. Man behöver inte ens bestycka om, Piaggio bemödade sig inte ändra bestyckningen när de lanserade katalysatormodellen.
/G
fritte wrote:
mejiro wrote:Det kan väl inte stämma att 150:an endast har 6,6 kW (8.9 Hp)? Det verkar vara specen för 125:an.
den är väl typad med katalysator, så det kan väl innebära lagliga problem? Eller att man måste skruva av o på vid besiktning???
Hedge wrote:Riv bort det värdelösa katalysatorsystemet och montera ett vanligt. 1,5 hp extra utan vidare åtgärder. Man behöver inte ens bestycka om, Piaggio bemödade sig inte ändra bestyckningen när de lanserade katalysatormodellen.
/G
fritte wrote:
mejiro wrote:Det kan väl inte stämma att 150:an endast har 6,6 kW (8.9 Hp)? Det verkar vara specen för 125:an.
För att besvara det så får man kolla på typningen, men det skulle förvåna mig om de ens kollar det. För besiktningsmännen är en Vespa en kuriosamoped som de inte går över med lupp. De kollar framsvingen, bromsar, lyse och motornummer. Klart.
Har besiktigat mina hojar med diverse olika trimsystem (som också är 'olagliga' eftersom de inte omfattas av typningen) och det har aldrig varit några problem.
/G
fritte wrote:den är väl typad med katalysator, så det kan väl innebära lagliga problem? Eller att man måste skruva av o på vid besiktning???
Hedge wrote:Riv bort det värdelösa katalysatorsystemet och montera ett vanligt. 1,5 hp extra utan vidare åtgärder. Man behöver inte ens bestycka om, Piaggio bemödade sig inte ändra bestyckningen när de lanserade katalysatormodellen.
Scootering har en första provkörning i sitt maj nummer av nya PX150.
Skribenten verkar ganska possitiv. Byggkvaliten verkar se bra ut. Toppfart på mätaren ca 95-100km/h så det måste vara starka 7,9hk. Annars är den helt byggd i Italien med ganska välkända komponenter. Avgassystemet är väl det som skiljer en del från tidigare.