Trimma och trimma... Det vore helt enkelt trevligt med någon extra hästkraft ibland... Så jag undrar om fördelar respektive nackdelar med att byta originalljuddämparen på en P200 mot något annat. Finns det något bra alternativ, och är det värt det?
/Tomas
Alternativ till originalljuddämpare
-
- Nybörjare
- Posts: 25
- Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
- Location: Sweden
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Rascar Capac</i>
<br />Trimma och trimma... Det vore helt enkelt trevligt med någon extra hästkraft ibland... Så jag undrar om fördelar respektive nackdelar med att byta originalljuddämparen på en P200 mot något annat. Finns det något bra alternativ, och är det värt det?
/Tomas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
extra hästkraft kan du få på annat sätt. finns några enkla knep; höja kompressionen t.ex.
byta dämpare är ingen effekthöjare i sig, bara ett måste om du har annat trim. ett effektsystem på en originalmotor kan t.om göra att den går sämre (och låter mer=)
Federico
<br />Trimma och trimma... Det vore helt enkelt trevligt med någon extra hästkraft ibland... Så jag undrar om fördelar respektive nackdelar med att byta originalljuddämparen på en P200 mot något annat. Finns det något bra alternativ, och är det värt det?
/Tomas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
extra hästkraft kan du få på annat sätt. finns några enkla knep; höja kompressionen t.ex.
byta dämpare är ingen effekthöjare i sig, bara ett måste om du har annat trim. ett effektsystem på en originalmotor kan t.om göra att den går sämre (och låter mer=)
Federico
Mja, enbart en effektdämpare kan göra viss nytta, tycker i alla fall jag.
* på min PX125 bytte jag till ett enkelt Leovinci-blås och det gör att den varvar ut bra mycket bättre. Och nej, jag jämför inte med en igensatt sunkig ljuddämpare.
* jag har sett ett antal provbänkskörningar där en riktig effektpipa (Taffspeed, PM, liknande) ger flera hk extra.
Fast visst blir det ännu bättre med ett trimkit också.
/jens
* på min PX125 bytte jag till ett enkelt Leovinci-blås och det gör att den varvar ut bra mycket bättre. Och nej, jag jämför inte med en igensatt sunkig ljuddämpare.
* jag har sett ett antal provbänkskörningar där en riktig effektpipa (Taffspeed, PM, liknande) ger flera hk extra.
Fast visst blir det ännu bättre med ett trimkit också.
/jens
Jovisst får du mer effekt med ett effektblås, även om du sätter det på en i övrigt standardmotor. I vissa fall ordentligt mer. Men du får vara beredd på att motorkaraktären ändras ganska radikalt, dvs du får mindre bottendrag och mer varvig motor. Inte alltid det man vill ha, och dessutom låter alla system en -hel- del mer. Kanske inte heller så kul, en smaksak.
Och som lök på laxen, så kommer du med ett annat system direkt in i trimträsket, du måste jetta om hojen så att den inte går för varmt etc, och är man inte så bra på det, så kanske man får ett par tre värmenyp och en eller annan hålad kolv innan man fått ordning på allt. Så det ska man tänka på, det är inte bara att hänga på ett effektsystem och tro att det bara funkar.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Rascar Capac</i>
<br />Trimma och trimma... Det vore helt enkelt trevligt med någon extra hästkraft ibland... Så jag undrar om fördelar respektive nackdelar med att byta originalljuddämparen på en P200 mot något annat. Finns det något bra alternativ, och är det värt det?
/Tomas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Och som lök på laxen, så kommer du med ett annat system direkt in i trimträsket, du måste jetta om hojen så att den inte går för varmt etc, och är man inte så bra på det, så kanske man får ett par tre värmenyp och en eller annan hålad kolv innan man fått ordning på allt. Så det ska man tänka på, det är inte bara att hänga på ett effektsystem och tro att det bara funkar.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Rascar Capac</i>
<br />Trimma och trimma... Det vore helt enkelt trevligt med någon extra hästkraft ibland... Så jag undrar om fördelar respektive nackdelar med att byta originalljuddämparen på en P200 mot något annat. Finns det något bra alternativ, och är det värt det?
/Tomas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Mja, enbart en effektdämpare kan göra viss nytta, tycker i alla fall jag.
* på min PX125 bytte jag till ett enkelt Leovinci-blås och det gör att den varvar ut bra mycket bättre. Och nej, jag jämför inte med en igensatt sunkig ljuddämpare.
* jag har sett ett antal provbänkskörningar där en riktig effektpipa (Taffspeed, PM, liknande) ger flera hk extra.
Fast visst blir det ännu bättre med ett trimkit också.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
möjligtvis på en PX 125 som är så pass lågt växlad (det är stor skillnad på 200:ans fyra). Är det inte så att ljudet gör att man tror att den går lite bättre också?
nä, jag tror inte på att trimma med enbart effektljuddämpare. de jag har provat (3-4st olika PX200 med enbart effektblås) har haft lite mer knuff runt 4-5000 varv, sedan blir de svaga på toppen och (om man har tur) kan de varva ur i utförsbackar. har testat med SIP perf. PM och AF-Ray. en av dem fick nyp p.g.a felbestycking i kombination med SIP blåset.
men; visst det kan se snyggt och sportigt ut med effektsystem!
Federico
<br />Mja, enbart en effektdämpare kan göra viss nytta, tycker i alla fall jag.
* på min PX125 bytte jag till ett enkelt Leovinci-blås och det gör att den varvar ut bra mycket bättre. Och nej, jag jämför inte med en igensatt sunkig ljuddämpare.
* jag har sett ett antal provbänkskörningar där en riktig effektpipa (Taffspeed, PM, liknande) ger flera hk extra.
Fast visst blir det ännu bättre med ett trimkit också.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
möjligtvis på en PX 125 som är så pass lågt växlad (det är stor skillnad på 200:ans fyra). Är det inte så att ljudet gör att man tror att den går lite bättre också?
nä, jag tror inte på att trimma med enbart effektljuddämpare. de jag har provat (3-4st olika PX200 med enbart effektblås) har haft lite mer knuff runt 4-5000 varv, sedan blir de svaga på toppen och (om man har tur) kan de varva ur i utförsbackar. har testat med SIP perf. PM och AF-Ray. en av dem fick nyp p.g.a felbestycking i kombination med SIP blåset.
men; visst det kan se snyggt och sportigt ut med effektsystem!
Federico
Jo, precis. Sätter man på ett vassare blås, så får man ju vara beredd på att man måste köra motorn hårdare för att det ska ge något. På min PX125 blev det ju en ganska stor skillnad på orginal och mitt PM-blås, men jag fick ju spöa den hela tiden för att komma åt den effekten. Det funkar ju med en lågt växlad maskin som PX125, men som du säger, PX200 blir det inte lika kul med, med den höga utväxlingen så kommer man få det svårt att varva maskinen tillräckligt.
Men om man växlar ner PX200'an, sätter på en Malossi och -sen- sätter på ett bra blås, då funkar det ju. Eller hur?
Mvh
Goran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Mja, enbart en effektdämpare kan göra viss nytta, tycker i alla fall jag.
* på min PX125 bytte jag till ett enkelt Leovinci-blås och det gör att den varvar ut bra mycket bättre. Och nej, jag jämför inte med en igensatt sunkig ljuddämpare.
* jag har sett ett antal provbänkskörningar där en riktig effektpipa (Taffspeed, PM, liknande) ger flera hk extra.
Fast visst blir det ännu bättre med ett trimkit också.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
möjligtvis på en PX 125 som är så pass lågt växlad (det är stor skillnad på 200:ans fyra). Är det inte så att ljudet gör att man tror att den går lite bättre också?
nä, jag tror inte på att trimma med enbart effektljuddämpare. de jag har provat (3-4st olika PX200 med enbart effektblås) har haft lite mer knuff runt 4-5000 varv, sedan blir de svaga på toppen och (om man har tur) kan de varva ur i utförsbackar. har testat med SIP perf. PM och AF-Ray. en av dem fick nyp p.g.a felbestycking i kombination med SIP blåset.
men; visst det kan se snyggt och sportigt ut med effektsystem!
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men om man växlar ner PX200'an, sätter på en Malossi och -sen- sätter på ett bra blås, då funkar det ju. Eller hur?

Mvh
Goran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Mja, enbart en effektdämpare kan göra viss nytta, tycker i alla fall jag.
* på min PX125 bytte jag till ett enkelt Leovinci-blås och det gör att den varvar ut bra mycket bättre. Och nej, jag jämför inte med en igensatt sunkig ljuddämpare.
* jag har sett ett antal provbänkskörningar där en riktig effektpipa (Taffspeed, PM, liknande) ger flera hk extra.
Fast visst blir det ännu bättre med ett trimkit också.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
möjligtvis på en PX 125 som är så pass lågt växlad (det är stor skillnad på 200:ans fyra). Är det inte så att ljudet gör att man tror att den går lite bättre också?
nä, jag tror inte på att trimma med enbart effektljuddämpare. de jag har provat (3-4st olika PX200 med enbart effektblås) har haft lite mer knuff runt 4-5000 varv, sedan blir de svaga på toppen och (om man har tur) kan de varva ur i utförsbackar. har testat med SIP perf. PM och AF-Ray. en av dem fick nyp p.g.a felbestycking i kombination med SIP blåset.
men; visst det kan se snyggt och sportigt ut med effektsystem!
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Men om man växlar ner PX200'an, sätter på en Malossi och -sen- sätter på ett bra blås, då funkar det ju. Eller hur?
Mvh
Goran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
...ja, jag har också hört att det ska fungera
Federico
Men om man växlar ner PX200'an, sätter på en Malossi och -sen- sätter på ett bra blås, då funkar det ju. Eller hur?

Mvh
Goran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
...ja, jag har också hört att det ska fungera
Federico